پنجشنبه ۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

اصغر بادپر: شاید این اتفاق برای شما هم افتاده باشد؛ پول نسبتاً نویی را به راننده‌ی تاکسی یا مغازه‌دار می‌دهید، او بقیه‌ی پول شما را می‌دهد و شما بدون توجه از او دور می‌شوید.

دوچرخه شماره ۸۵۳

غافل از این که حالا در کیف شما اسکناس‌های‌ پاره و غیرقابل استفاده‌ای وجود دارد؛ اسکناسی که فردا به هر کسی بدهید از شما نمی‌گیرد.

 این‌ها پول‌هایی هستند که خيلي‌ها می‌خواهند در اولین فرصت از شرشان خلاص شوند و دنبال كسي مي‌گردند كه این وسط از روی خجالت و یا حواس‌پرتی آن‌ها را بگیرد و روی دستش بماند. بله، من یکی از این افراد خجالتي‌ام که کلی اسکناس پاره در کشوی میزم دارم!

البته پول کاغذی و کاغذ، خیلی با هم فرق دارند گرچه هر دو باارزش و کاغذی‌اند، اما خيلي با هم تفاوت دارند؛ گرچه نمی‌شود پول کاغذی را مثل یک تكه کاغذ كم‌ارزش در جیب چپاند، اما همان کاغذ پاره هم، ارزش قرار گرفتن در چرخه‌ی بازیافت را دارد، چون برای تولید همان کاغذ هم هزینه‌اي صرف می‌شود و درختی بر زمین می‌افتد. حالا توجه به چند نكته در اين زمينه خالي از لطف نيست:

 

1. خودت فکرش را بکن كه برای چاپ و تولید یک قطعه اسکناس صدتومانی، صدتومان هزینه می‌شود! و آن صدتومان که حالا 200 تومان می‌ارزد در جیب‌های ما مچاله و پاره می‌شود.

این را همین‌طوری نگفتم چون هرچند سال یک‌بار، بانک مرکزی هزینه‌ی تولید هر قطعه اسکناس را اعلام می‌کند. سال گذشته خبرگزاري ایسنا، اعلام کرد که هزینه‌ي تولید هر قطعه اسکناس براساس تعداد و شرایط متفاوت بین 100 تا 110 تومان است.

در همین سال 800 میلیون قطعه اسکناس تولید شد. البته در مقابل، 800 میلیون قطعه اسکناس هم بايد از بين رفته و معدوم شده باشد. این رقم گاهی به یک میلیارد قطعه اسکناس هم می‌رسد.

حالا کسی می‌داند عمر این اسکناس‌ها چه‌قدر است؟ خبر دیگری که در خبرگزاري مهر منتشر شده به ما می‌گوید که عمر اسکناس ریز در ایران حدود سه تا چهار سال و اسکناس درشت  حدود هفت سال است.

فکر کنم با یک محاسبه‌ی ساده‌ی ریاضی بتوانيم هزینه‌های باورنکردنی توليد اسکناس را در یک دوره‌ي پنج تا هفت ساله‌ در کشور حساب كنيم.

 

2. این‌روزها کارت‌های بانكی در نقش محافظان اسکناس‌ها ظاهر شده‌اند. اما هنوز هم وقتي مي‌خواهيم کرایه‌ي تاکسی را پرداخت کنیم و براي بعضي خريدها پول نقد و اسکناس دست‌به‌دست می‌شود؛ اسکناس‌هایی که گاهی مثل یک پارچه‌ی کهنه و فرسوده‌اند از این جیب بیرون می‌آیند و به جیب دیگری می‌روند؛ مچاله، خیس و پاره شده!

 نمی‌دانم کیف پول چه عیبی دارد که پول را مچاله در جیب‌هایمان می‌گذاریم؟

کیمیا 15 ساله، کیف پول دارد، اما چون همیشه مقدار مشخصی از پول‌های توجیبی‌اش را جمع می‌کند و بخشی از آن را با خود به مدرسه می‌برد، ترجیح می‌دهد برای این مقدار کم، کیف پول به آن بزرگی را در کیفش نگذارد. برای همین جيب کیف و جیب مانتو جای کیف پول را می‌گیرند.

پارسا 16 ساله هم كلاً به کیف پول علاقه‌ای ندارد. او پول‌هایش را در جیب شلوارش می‌گذارد و معتقد است در جیب شلوار جای پول‌هایش امن‌تر است.

 

دوچرخه شماره ۸۵۳

 

3.دوست دارم بدانم اولین یادداشت را چه کسی روی اسکناس نوشت؟ چه‌طور شد که اسکناس جای دفترچه یادداشت را گرفت؟

خب پیدا‌کردن این اولین‌ها کار سختی است، اما حتماً پیدا‌کردن آخرین افرادی که اسکناس را با کاغذ سفید اشتباه می‌گیرند نباید کار سختی باشد. ممکن است با کمی توجه و دقت در اطراف‌مان این افراد را پیدا کنیم!

بد نیست بدانیم کارشناسان بهداشت معتقدند این کاغذ گران و ارزشمند (اسکناس)، می‌تواند عامل انتقال حدود 70 نوع بیماری باشد؛ به دلیل این که در بین افراد مختلف دایم در حال گردش است و بنابراین می‌تواند باعث انتقال انواع بیماری‌های مسری باشد.

پس بياييد با استفاده از یک کیف پول مناسب از این ثروت ملی مراقبت کنیم و البته در بعضی از شرایط با استفاده از کارت‌های الکترونیکی خیال خودمان را بابت مشکلات دست‌به دست شدن اسكناس راحت کنیم.

کد خبر 352536

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha