پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

تمام هفته‌ی گذشته یک آهنگ مدام در گوش من تکرار می‌شد و بدتر آن که بی‌اختیار آن بخش از آهنگ را زیر لب زمزمه و تکرار می‌کردم.

دوچرخه شماره ۸۵۴

انگار یک دستگاه پخش موسیقی در گوشم بود که هی گیر می‌کرد و دوباره به ابتدای آن بخش از موسیقی برمی‌گشت؛ بعد از کمی جست‌وجو فهمیدم که فقط من این مشکل را ندارم و آن‌قدر این مسئله جدی است که محققان بسیاری ازدانشگاه‌های معتبر دنیا درباره‌ي آن تحقیق کرده‌اند.

این‌گونه تکرارها در ذهن به کرم‌های گوش یا مغز معروف‌اند. بروز اين حالت علل مختلفی دارد، از وضعیت عاطفی و احساسی گرفته تا محرک‌های چشمی در آن دخيل‌اند.

محققان آمریکایی دو عامل را برای گیر‌افتادن یک آهنگ در ذهن ما شناسایی کرده‌اند که یکي از آن‌ها تکرار است. در واقع گوش‌دادن به یک آهنگ شایع‌ترین دلیل به‌دام‌افتادن آن در ذهن است.

این عامل به زمان گوش‌دادن به آهنگ و دفعات تکرار آن بستگی دارد. هر چه شما بيش‌تر یک آهنگ را گوش کنید، احتمال این که در ذهن شما به دام بیفتد بیش‌تر خواهد شد.

بر اساس یافته‌های محققان، بیش از ۹۰‌درصد انسان‌ها هفته‌ای یک‌بار و ۹۸‌درصد انسان‌ها حداقل یک‌بار در زندگی این پدیده را تجربه می‌کنند.

دومین عامل به‌وجود‌آمدن کرم گوش هم‌خوانی است. گاهی وقت‌ها محیطی که در آن به موسیقی گوش می‌دهید به‌عنوان محرک عمل می‌کند. هم‌خوانی آهنگ با آن‌چه در اطراف شما روی می‌دهد موجب می‌شود که با قرار‌گرفتن در وضعيت مشابه آهنگ را به‌خاطر بیاورید.

اما چه درمان‌هایی برای آهنگ‌ سمج وجود دارد؟ محققان گوش‌دادن به یک آهنگ‌ دیگر، فکر‌کردن به چیزهای دیگر مثل صحبت‌کردن با یک نفر، حل‌کردن جدول، گشتن به دنبال چيزهاي گم‌شده، گوش‌دادن به همان آهنگ‌ سمج و در نهایت جویدن آدامس را برای توقف تکرار آهنگ در ذهن پیشنهاد می‌دهند.*

 


* برگرفته از مجله‌ي الکترونیکی «فوت‌و فن» و سايت فرادید

کد خبر 353383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha