سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: گزارش محققان آلمانی حاکی از آن است که پیش از ایست قلبی به خصوص در افراد مستعد بیماری قلبی در اغلب موارد علائمی بروز می‌کند که ممکن است بیش از یک ساعت طول بکشد.

 به گزارش خبرگزاری رویترز محققان می‌گویند این یافته‌ها این نظریه را که مرگ ناگهانی قلبی به‌طور اتفاقی در افراد ظاهراً سالم رخ می‌دهد، نقض می‌کند.

 دکتر کرک مولر و همکاراش در دانشگاه برلین در نشریه Circulationمی‌نویسند:" این یافته‌ها دال بر آن است که آموزش عموم، بیماران و بستگان بیماران برای شناسایی و پاسخ دادن به علائم بیماری قلبی این امیدواری را ایجاد می‌کند که بتوان از مرگ و میر ناشی از ایست ناگهانی قلب کاست."

گروه مولر داده‌های مربوط به 406 بیمار را که دچار ایست ناگهانی قلب شده بودند مورد بررسی قرار داده بودند.

نتایج نشان داد که قبل از ایست قلبی 22 درصد بیماران برای 120 دقیقه دچار درد قفسه سینه،15 درصد برای 30 دقیقه دچار تنگ نفس، 7 درصد برای 120 دقیقه دچار تهوع و استفراغ و 5 درصد برای 10 دقیقه دچار سرگیجه بودند. تنها 25 درصد بیماران هیچ علائم هشداردهنده‌ای نداشتند.

این پژوهشگران گزارش می‌کنند که در 90 درصد موارد برای دست‌کم 5 دقیقه مانده به از حال رفتن بیمار علائمی وجود داشته‌است.

مولر و همکارانشان می‌نویسند:" این علائم علیرغم وجود سابقه قبلی بیماری قلبی یا عوامل خطرساز برای بیماری قلبی مانند دیابت، سوء‌تعبیر شده یا  نادیده گرفته شده یا انکار شده بودند."

 همچنین این پژوهشگران دریافتند که در اغلب مواردی که ایست قلبی در مکان‌های عمومی رخ داده بود،حاضران عملیات احیاء (CPR) را انجام داده  بودند. اما اغلب ایست‌های قلبی در خانه و در حضور بستگان بیمار رخ داده بود و آنها در موارد معدودی به CPR بیمار پرداخته بودند.

آنها توصیه می‌کنند اطلاعات مشروح درباره علائم هشدار دهنده و چگونگی انجام عملیات احیای قلبی به بیماران در معرض خطر و بستگان‌شان داده شود.

کد خبر 3545

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز