سه‌شنبه ۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس مرکز تحقیقات ایدز گفت: تخمین زده می‌شود، بین 96 تا 100 هزار نفر در ایران به ویروس ایدز آلوده بوده که این تعداد شناسایی نشده، اما در حال اشاعه ایدز از طریق جنسی هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر مینو محرز امروز در همایش درمان‌های سوءمصرف مواد مخدر اظهار کرد: در حالی که اعتیاد و گسترش ایدز تبدیل به دو گرفتاری مهم کشور شده‌اند از سویی قوانین و سیاست‌های قبلی مبنی بر جرم بودن اعتیاد سبب گسترش روزافزون آن به همراه ایدز شده است و از سوی دیگر سکوت مرگبار رسانه‌ها هنوز هم درباره بیماری ایدز ادامه دارد، به گونه‌ای که حتی نمی‌توانند کلمه کاندوم را به راحتی بر زبان بیاورند.

وی بیان کرد: من به مسئولان کشور هشدار داده بودم که با توجه به تغییر الگوی ابتلا به ایدز توزیع متادون باید هرچه سریعتر آغاز شود، اما کسی توجه نکرد که خوشبختانه امروز این برنامه حامیانی پیدا کرده است.

وی در ادامه تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از تزریق به خوراکی را در کاهش آمار ایدز موثر خواند و گفت: در حال حاضر 16 هزار و 90 مبتلا به ایدز و HIV شناسایی شده‌اند که از این تعداد دو هزار و 121 نفر نیز فوت کرده‌اند.

وی‌ افزود: در حالی که درصد زنان و مردان مبتلا به ایدز در دنیا 50 به 50 است، اما در ایران شاهد تفاوت فاحش میان مبتلایان زن و مرد هستیم، چرا که بیشترین علت ابتلا به ایدز، تزریق مواد مخدر است که در بین آقایان بیشتر شایع است.

وی با بیان این که مبتلایان به ایدز در فاصله سنی 25 تا 40 سال قرار دارند، خاطر نشان کرد: 101 کودک نیز به ویروس HIV مبتلا هستند و می‌توان گفت که تعداد مبتلایان زیر 25 سال به این ویروس 649 نفر است.

محرز با اشاره به استقبال دولت از تقویت کلینیک‌های ترک اعتیاد با روش متادون و بوپرونرفین گفت: تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از تزریق به خوراکی می‌تواند، تعداد مبتلایان به ایدز را به شکل چشمگیری کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، وی اظهار کرد: 66 درصد مبتلایان به ایدز از طریق تزریق، 5/7 درصد از راه‌های تماس جنسی، 5/1 درصد ارتباط خونی و 5/0 درصد از طریق انتقال از مادر به فرزند مبتلا شده‌اند.

رییس مرکز تحقیقات ایدز در ادامه با انتقاد نسبت به برنامه‌های فرهنگی و آموزشی صدا و سیما، تصریح کرد: باید پرسید که این سکوت مرگبار از سوی رادیو و تلویزیون تا کی ادامه می‌یابد؟ تا کی به مردم گفته می‌شود که ایدز از طریق رفتن به کشورهای دیگر و افراد خارجی منتقل می‌شود؟ چرا به مردم نمی‌گویند که باید مراقب خود و خانواده‌هایشان در داخل کشور هم باشند؟ چرا استفاده از وسایل پیشگیری و آوردن نام کاندوم این قدر منفی تلقی می‌شود!؟

وی در پایان تاکید کرد: با بهره بردن از مواد نگهدارنده علاوه بر مزایای قابل توجه برای معتادان می‌توان آمار مبتلایان به ایدز را کاهش داد.

کد خبر 35327

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز