جمعه ۴ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۸
۰ نفر

گروه اجتماعی: مراسم بزرگداشت روز سازمان ملل متحد عصر چهارشنبه دوم آبان با شرکت شماری از اعضای هیئت‌های نمایندگی خارجی و نمایندگان سازمان‌های غیردولتی در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه برگزار شد.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه در امور بین‌الملل، در این مراسم ‌گفت سازمان ملل در طول بیش از 60 سال حیات خود فراز و نشیب‌های بسیاری را شاهد بوده و از موانع بسیاری عبور کرده است، با این حال چالش‌های فراروی آن امروز بیش از هر زمان دیگر سخت و دشوار است.

وی یکجانبه گرایی قدرت‌های بزرگ را یکی از اصلی‌ترین تهدیدات علیه سازمان ملل برشمرد و خاطرنشان کرد:‌ نادیده گرفتن خواسته‌های اعضای سازمان و اقداماتی که دارای هیچ گونه توجیهی نیستند، سال‌هاست که گریبان سازمان ملل و اکثریت اعضای آن را می‌فشارد.

انتقاد عراقچی به یکجانبه‌گرایی موضوعی بود که در پیام بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد که توسط کنوت اوستبی، هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل در ایران قرائت شد، بازتاب یافته بود.

کی مون در پیام خود خاطرنشان کرد جهان در حال تحول به نفع سازمان ملل متحد است، زیرا مردم و دولت‌های بیشتری به این امر پی می‌برند که چندجانبه‌گرایی تنها راه دنیای به هم وابسته و جهانی ماست.

اوستبی با اشاره به افزایش شدید مواد‌مخدر در افغانستان و تلفاتی که پلیس ایران در عملیات مبارزه با مواد‌مخدر متحمل می‌شود، اظهار داشت نیمی از این مواد از طریق ایران انتقال داده می‌شود.

سخنران دیگر این همایش که به مناسبت شصت و دومین سالگرد تأسیس سازمان ملل برگزار شده بود، دکتر مبشر شیخ نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران بود که پیشرفت‌های ایران را در زمینه تحقق اهداف توسعه هزاره به‌طور مختصر بررسی کرد.

وی گفت اولین گزارش تحقق اهداف توسعه هزاره در ایران در سال 1383 منتشر شد و تهیه گزارش دوم مراحل پایانی را می‌گذراند.

شیخ یادآوری کرد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌هایی پیشرفت‌ خوبی کرده است، از جمله نسبت کسانی که با کمتر از یک دلار در روز زندگی می‌کنند، از 2/1درصد در سال 1997 به دو دهم درصد در سال 2005 رسیده است. به علاوه نرخ خالص ثبت‌ نام در مدارس ابتدایی در سال‌های 2005-1990 از 85 درصد به 1/98درصد افزایش یافته است. همچنین در همین مدت میزان بیکاری زنان از 14 درصد به 12 درصد کاهش یافت.

با وجود نوساناتی که در میان استان‌های مختلف وجود دارد، به‌طور متوسط مرگ و میر نوزادان به ازای هر 1000 تولد زنده در این مدت از 1/68مورد مرگ با حدود 50 درصد کاهش به 36‌مورد رسید.

وی خاطرنشان کرد: به‌رغم پیشرفت‌هایی که در این زمینه‌ها حاصل شده است، نگرانی‌هایی نسبت به برخی روندها وجود دارد. مثلاً ابتلا به ایدز گسترش پیدا کرده و الگوی سرایت نیز در حال تغییر از کاربرد سرنگ‌های مشترک توسط معتادان به تماس جنسی است.

شیخ از تلاش‌های دولت در این زمینه قدردانی کرد و گفت امکانات بیشتری باید به این منظور اختصاص یابد.

کد خبر 34952

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز