همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که قرارگیری درازمدت در معرض ذرات ریز معلق آلاینده هوا- ناشی از ماشین‌ها، کامیون‌ها، نیروگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی- با افزایش خطر مرگ به علت چندین نوع سرطان ارتباط دارد.

به گزارش هلث‌دی نیوز جی نیل تامسِ، مدرس اپیدمیولوژی در دانشگاه بیرمنگام در انگلستان و سرپرست این پژوهش گفت: «آلودگی هوا عاملی قابل اصلاح است که آشکارا بهداشت عمومی را به خطر می‌اندازد.»

گرچه این بررسی ثابت نمی‌کند که این ذرات معلق آلاینده واقعاً علت ایجاد سرطان هستند، اما تامس گفت: «به زبان ساده، هر چه میزان این ذرات در هوا بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان بیشتر است.»

این بررسی که شامل بیش از ۶۶۰۰۰ ساکن سالمند هنگ‌کنگ بود نشان‌دهنده افزایش خطر مردن ناشی از سرطان حتی با افزایش‌های اندک در میزان قرارگیری به ذرات ریز معلق آلاینده هوا بود که با مقیاس میکروگرم در مترمکعب اندازه‌گیری می‌شوند. برای مثال، این پژوهشگران می‌گویند خطر کلی مردن به علت سرطان با هر ۱۰ میکروگرم در مترمکعب افزایش قرارگیری در معرض این ذرات ۲۲ درصد افزایش می‌یابد.

به نظر می‌رسید این افزایش خطر برای برخی از سرطان‌ها بیش از سرطان‌های دیگر است: این پژوهشگران گفتند که افزایش آلودگی هوا با ۴۲ درصد افزایش خطر مردن به علت سرطان‌های بخش فوقانی مجرای گوارش و ۳۵ درصد افزایش خطر مردن به علت سرطان کبد، مجرای صفراوی، کیسه صفرا و لوزالمعده است.

تامس گفت: «این بررسی همراه با پژوهش‌های موجود بیانگران است که سایر جمعیت‌های شهری دیگر ممکن است در معرض خطرات مشابهی باشند. دلالت‌هایی این یافته‌ها برای شهرهای مشابه دیگر در سراسر جهان این است که آلودگی را باید با حداکثر سرعت ممکن کم کرد.»

به گفته تامس، گرچه نقش آلودگی هوا در ایجاد سرطان کاملاً درک نشده است، اما ممکن است شامل نقایص ترمیم DNA، تغییرات در پاسخ ایمنی یا التهاب باشد که رشد رگ‌های خونی جدید را باعث می‌شوند و به سرطان امکان انتشار می‌دهند. او گفت که در سرطان اندام‌های گوارشی آلودگی با فلزات سنگین ممکن است بر باکتری‌های روده اثر بگذارد و رشد سرطان را تشدید کند.

در این بررسی معلوم نبود که آیا هر یک از این افراد پیش از شروع بررسی سرطان داشته‌اند یا نه. پژوهشگران این ساکنان را تا سال ۲۰۱۱ دنبال کرده بودند. علل مرگ بر اساس ثبت متوفیات هنگ‌کنگ به دست آمده بود.

این پژوهشگران برای اندازه گرفتن ذرات ریز آلودگی هوا به تخمین‌های بر اساس داده‌های ماهواره‌ای و پایشگرهای کیفیت‌ها تکیه کرده بودند. این پژوهشگران همچنین یافته‌هایشان را با توجه به سیگار کشیدن افراد تعدیل کردند و مرگ‌هایی را که تا سال اول پس از وارد شدن افراد به مطالعه رخ داده بود، از بررسی‌شان کنار گذاشتند.

سوزان گپستو، معاون رئیس بخش اپیدمیولوژی در جامعه سرطان آمریکا گفت: «این بررسی به مجموعه فزاینده شواهدی افزوده می‌شود که نشان می‌دهند آلودگی هوا ممکن است با سرطان‌های دیگری به جز سرطان ریه همراهی داشته باشد.»

یافته‌های این بررسی در ۲۹ آوریل در ژورنال اپیدمیولوژی، شاخص‌های زیستی و پیشگیری سرطان منتشر شد.

کد خبر 332208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha