همشهری آنلاین: محققان توصیه می‌کنند با خوردن کلم بروکلی سالم بمانید و ریسک ابتلا به بیماری قلبی، دیابت، آسم و سرطان را کاهش دهید.

خواص کلم بروکلی در پیشگیری از آسم و سرطان

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشگاه ایلینوی آمریکا دریافته‌اند که ژن‌های داوطلب کنترل کننده تجمع ترکیبات فنولیک در کلم بروکلی وجود دارد. به گفته محققان، مصرف ترکیبات فنولیک، از جمله فلاوونوئیدها، با کاهش ریسک بیماری قلبی عروق کرونر، دیابت نوع۲، آسم و چندین نوع سرطان مرتبط است.

جک جاویک، عضو تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ترکیبات فنولیک دارای فعالیت آنتی اکسایشی خوبی هستند و شواهد زیادی نشان می‌دهد که این فعالیت ضداکسایشی بر مسیر بیوشیمیایی مرتبط با التهاب در پستانداران تاثیر دارد.»

وی در ادامه عنوان می‌کند: «ما به التهاب نیاز داریم چراکه التهاب و تورم، واکنش به آسیب یا صدمه به بدن است، اما در مواردی هم این التهاب مرتبط با آغاز شماری از بیماری‌های تخریبی است. افرادی که رژیم غذایی‌شان متشکل از میزان مشخصی از این ترکیبات باشد، کمتر در معرض خطر رویارویی با این بیماری‌ها قرار دارند.»

محققان با آزمایش بر روی کلم بروکلی، کل محتوای فنولیک آن و توانایی‌شان در خنثی‌سازی رادیکال‌های اکسیژن را در تحقیقات سلولی مورد بررسی قرار دادند. سپس آنها از تکنیک ژنتیکی موسوم به آنالیز مکانی ویژگی کمّی برای تحقیق در مورد ژن‌های دخیل در ایجاد فنولیک‌ها استفاده کردند.

با شناسایی این ژن‌های درگیر در این ترکیبات، محققان به فواید تغذیه‌ای کلم بروکلی و خانواده سبزیجات این گیاه نظیر کلم پیچ و گل کلم پی بردند.

خبر خوب دیگر این است که ترکیبات فنولیک، پایدار و بی‌طعم هستند، و این بدین معناست که این سبزیجات را می‌توان پخت بدون آنکه کیفیت سلامت خود را از دست دهند.

هنگامیکه این سبزیجات مصرف می‌شوند، ترکیبات فنولیک جذب شده و به سوی نواحی معینی از بدن هدایت می‌شوند یا در کبد تجمع می‌یابند. فلاوونوئیدها از طریق جریان خون منتشر شده و بدین ترتیب التهاب از طریق فعالیت اکسایشی آنها کاهش می‌یابد.

کد خبر 338140

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha