محققان انستیتوی سلامت جهانی بارسلونا با انجام مطالعه روی ۳۷۰۰ داوطلب دریافتند آلودگی هوا موجب تضعیف سلامت استخوان‌ها می‌شود.

استخوان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محققان یک مدل محلی برای ارزیابی میزان قرار گرفتن ساکنان این مناطق در معرض آلودگی ناشی از ذرات معلق ریز (با ابعاد کوچکتر از ۲.۵ میکرومتر) و کربن سیاه موجود در هوا را توسعه دادند. همچنین با استفاده از پرسشنامه اطلاعات مربوط به سوخت مورد استفاده برای پخت‌وپز این افراد را گردآوری کردند. سپس اطلاعات به دست آمده را با اطلاعات مربوط به سلامت استخوان داوطلبان مقایسه کردند. به منظور بررسی وضعیت سلامت استخوان این افراد از نوع خاصی رادیوگرافی برای سنجش تراکم استخوان در ستون فقرات و لگن آن‌ها استفاده شد.

نتیجه این بررسی‌ها نشان داد میزان قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا به ویژه ذرات معلق ریز با کاهش تراکم استخوان رابطه مستقیم دارد. با وجود این ارتباطی بین کاهش تراکم استخوان و استفاده از توده زیستی به عنوان سوخت به‌ منظور پخت‌وپز وجود ندارد.

بر اساس این تحقیقات، داوطلبان سالانه به طور متوسط در معرض آلودگی ذرات معلق ریز به میزان ۳۲.۸ میکروگرم در مترمکعب قرار می‌گیرند که بسیار بالاتر از میزان مجاز (۱۰ میکروگرم در مترمکعب) تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی است.

به گفته محققان، تنفس هوای آلوده از طریق ایجاد استرس اکسیداتیو و التهاب در بدن می‌تواند منجر به کاهش تراکم استخوان شود.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Jama Network Open منتشر شده است.

کد خبر 475318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha