مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
۰ نفر

پژوهشگران دانشگاه کلرادو بولدر طی مطالعه‌ای دریافتند تنفس هوای آلوده در میکروب‌های روده تأثیر منفی می‌گذارد و خطر چاقی، دیابت، اختلالات دستگاه گوارش و سایر بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد. 

آلودگی هوا

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از تک‌اکسپلوریست نوشت: آلودگی هوا در سلامت افراد تأثیر منفی قابل توجهی دارد و به عنوان پنجمین عامل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان شناخته شده است. 

مطالعات انجام‌شده روی مدل‌های حیوانی نشان داد قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا می‌تواند ترکیب ریزاندامگان هم‌زیست روده را تغییر دهد. 

محققان آمریکایی در مطالعه اخیرشان متوجه ارتباطی بین آلاینده‌های هوا و میکروبیوم روده در بزرگسالان جوان ساکن کالیفرنیای جنوبی شدند که طی این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته بودند. 

دانشمندان دریافتند تنفس هوای آلوده در میکروب‌های روده تأثیر منفی می‌گذارد و خطر چاقی، دیابت، اختلالات دستگاه گوارش و سایر بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد. 

ریزاندامگان هم‌زیست رابطه هم‌زیستی با جانور میزبان دارند. به این معنی که این ریزاندامگان هم می‌توانند هم‌سفره باشند هم بیماری‌زا. مثلاً به تمامی باکتری‌ها، قارچ‌ها و دیگر انواع میکروب‌هایی که به طور بومی در پوست انسان زندگی می‌کنند میکروبیوم پوست می‌گویند. بزرگ‌ترین میکروبیوم بدن انسان، میکروبیوم دستگاه گوارش تحتانی و به طور خاص روده بزرگ است. 

آلاینده گازی ازن که به افزایش ابر قهوه‌ای «دنور» منجر می‌شود، بسیار خطرناک است. محققان طی این مطالعه متوجه شدند بزرگسالان جوان بیشتر در معرض خطر تنفس ازن قرار دارند که این موضوع نیز با چاقی و بیماری‌های دیگری مرتبط است. 

دانشمندان برای کشف آنچه در درون روده اتفاق می‌افتد، از روشی به نام توالی کل ژنوم استفاده کردند و نمونه‌های مدفوع ۱۰۱ فرد جوان ساکن کالیفرنیای جنوبی را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها همچنین داده‌های ایستگاه‌های مانیتورینگ هوا در نزدیکی خانه افراد را مشاهده کردند تا میزان مواجهه آن‌ها با ازن، ذرات و اکسید نیتروژن را محاسبه کنند. آن‌ها دریافتند باکتری خاصی به نام Bacteroides caecimuris به صورت فراوان در ازن یافت می‌شود و این باکتری با چاقی مرتبط است. 

کد خبر 492657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha