شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: زندگی بدون موبایل برای بیشتر افرادی که در ۳۰ سال گذشته متولد شده‌اند، حتی قابل تصور هم نیست، اما این تجهیزات هنوز نسبتا جدید به شمار می‌روند از این رو دانشمندان به جمع‌آوری اطلاعات درباره عوارض فیزیکی و روحی استفاده طولانی‌مدت از این تجهیزات ادامه می‌دهند.

موبایل

براساس گزارش گيزمودو،گروه‌هاي مختلف تاكنون نتايج متفاوتي را از عوارض استفاده بيش از اندازه از موبايل به دست آورده‌اند، گروهي آن را مضر و گروهي آن را بي‌خطر توصيف مي‌كنند، و سازمان جهاني بهداشت نيز اين ابزار ارتباطاتي را در گروه موارد سرطان‌زا دسته‌بندي كرده‌است.

با اين‌همه نتيجه پژوهشي كه توسط محققان  استراليايي انجام گرفته نشان مي‌دهد هيچ نوع ارتباطي ميان استفاده از موبايل و ابتلا به سرطان وجود ندارد. محققان اين پژوهش داده‌هاي سه دهه مختلف،‌ از سال 1982 تا 2013 را مورد بررسي قرار داده‌اند و نسبت ميان ميزان استفاده از موبايل و موارد ابتلا به سرطان را به دست آورده‌اند.

اگرچه اطمينان از بي‌خطر‌بودن يا خطرناك‌بودن استفاده از گوشي‌هاي موبايل را نمي‌توان براساس نتايج يك پژوهش به‌دست آورد،‌ اما اين پژوهش از آنجايي كه داده‌هاي 30 سال را بررسي كرده‌است،‌مدركي مستدل به شمار مي‌رود.

اين پژوهش نشان مي‌دهد در ميزان ابتلا به سرطان در مردان افزايش كمي وجود دارد درحالي‌كه در مورد زنان چنين افزايشي مشاهده نمي‌شود. آنچه اين پژوهش استراليايي‌ها را كاربردي‌تر ساخته‌است اين‌است كه تمامي موارد تاييد شده ابتلا به سرطان بايد به ثبت قانوني رسيده‌باشند.

دانشمندان مي‌گويند هيچ مورد افزايش ابتلا به سرطان مرتبط به افزايش ميزان استفاده از گوشي‌هاي موبايل در پژوهش خود نيافته‌اند. اگرچه در اين پژوهش افزايش ابتلا به سرطان در ميان افراد 70 تا 84 ساله مشاهده شده‌است،‌اما اين روند رو به افزايش به دوراني تعلق دارد كه هنوز استفاده از موبايل‌ها رايج نشده‌بود و احتمالا افزايش ناشي از بهبود تكنيك‌هاي تشخيص پزشكي بوده‌است.

به طور كلي داده‌هاي مربوط به 19858 مرد و 14222 زن در اين پژوهش مورد استفاده قرار گرفته‌است. استفاده از موبايل در استراليا از سال 1987 آغاز شده‌است و طي 29 سال اخير خيزشي 90 درصدي داشته‌است. 

به گفته سايمون چپمن محقق ارشد اين پروژه، استفاده از داده‌هاي يك دوره طولاني‌مدت اين اطمينان را ايجاد مي‌كند كه هيچ دوره تاخيري ميان افزايش استفاده از اسمارت‌فون‌ها و ابتلا به سرطان وجود ندارد، زيرا اگر وجود داشت، نشانه‌هاي آن در اين پژوهش به چشم مي‌خورد. محففان استراليايي نتايج خود را با نتايج دو پژوهش ديگر كه در دوره‌هاي مختلف انجام شده‌اند مقايسه كردند و دريافتند اگرچه در اين دو پژوهش به ارتباط ميان ابتلا به سرطان و استفاده از موبايل اشاره شده‌است،‌اما اين افزايش ابتلا به سرطان در استراليا نبوده‌است.

اما از آنجايي كه متغير‌هاي فراواني بر سبك زندگي انسان اثرگذار است، درك كامل تاثير اين تجهيزات كوچك بر سلامت انسان به مطالعات بيشتري نياز خواهد‌داشت. 

کد خبر 332983

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha