همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت می‌گوید مشکل فزاینده آلودگی هوا باعث مرگ زودرس بیش از سه میلیون نفر در شهرهای بزرگ در سراسر جهان می‌شود.

pollution

به گزارش آسوشیتدپرس این سازمان در گزارش جدیدش می‌گوید تقریبا هر فردی در شهرهای بزرگ کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط با میزان‌های بالای آلودگی درگیر است و این وضعیت صدمه بزرگی به سلامت در جهان می‌زند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت بیش از ۸۰ درصد ساکنان شهرهای جهان- ۵۶ درصد در کشورهای پردرآمد و ۹۸ درصد در کشورهای با درآمد پایین و متوسط در شهرهایی ساکن هستند که کیفیت هوایشان با معیارهای این سازمان نمی‌خواند.

این نتایج از سومین «پایگاه داده‌های جهانی آلودگی هوای محیط شهری» به دست آمده‌اند که کیفیت هوای محیطی را در ۳۰۰۰ شهر، شهرک و روستا در ۱۰۳ کشور بررسی می‌کند.

سازمان  ملل همزمان اعلام کرد که میزان‌های آلودگی هوای شهرها در سراسر جهان در طول  مدت بررسی با وجود بهبود در برخی از مناطق ۸ درصد بالا رفته است و این وضعیت افراد در معرض خطر بیشتر سکته مغزی، بیماری‌های قلبی، سرطان ریه و بیماری‌های تنفسی قرار می‌‌دهد.

بر اساس این گزارش شهر زابل در ایران با بالاترین میانگین سالانه ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون یا P 2.5 در صدر فهرست شهرهای آلوده قرار می‌گیرد و نیمی از ۲۱ آلوده‌ترین شهرهای جهان هم در هند قرار دارند.

البته دهلی‌نو، پایتخت هند توانسته است میزان میانگین سالانه ذرات معلق را در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ حدود ۲۰ درصد کاهش دهد.

این تغییر همگام با رشته‌ای از اقدامات پاک‌کننده هوا شامل ممنوع کردن حرکت ماشین‌ها و کامیون‌های قدیمی‌تر در شهر، اعمال جریمه‌های سنگین بر آلودگی هوای ناشی از ساخت‌وساز یا سوزاندن زباله‌ها و تعطیل کردن نیروگاه‌های قدیمی زغال‌سنگ سوز صورت گرفته است.

اما شهرهای هند در مجموع هنوز  آلودگی هوای زیادی دارند. بر اساس این گزارش، چهار شهر دیگر هند- گوالیور، الله‌آباد، پاتنا و رایپور- در فهرست ۱۰ شهری که بالاترین میزان آلودگی هوا را دارند،‌ بالاتر از دهلی نو به ترتیب رده‌های دوم، سوم، ششم و هفتم را اشغال می‌کنند.

سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که میزان ذرات معلق  کمتر از ۲.۵ میکرون در هوا باید ۱۰ میکروگرم در متر مکعب یا کمتر باشد.

از طرف دیگر کارشناسان این سازمان می‌گویند با توجه به منابع متفاوت داده‌های مربوط به شهرها، زمان‌ و مکان متفاوت اندازه‌گیری آلودگی هوای شهرها و تفاوت‌های آب و هوایی میان آنها نباید بیش از حد شهرها را از لحاظ میزان آلودگی هوا مقایسه کرد.

کد خبر 333738

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha