همشهری آنلاین: نتایج پژوهش محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران که با همکاری انستیتو تحقیقات سرطان انگلیس و آمریکا و سازمان بین‌المللی تحقیقات سرطان انجام شده، نشان می‌دهد که آلودگی هوای خانه ناشی از سوخت‌هایی مانند نفت و گازوئیل برای تولید گرما، روشنایی و پخت‌وپز، سبب افزایش مرگ‌ومیر و حمله قلبی می‌شود.

آلودگی هوای خانه سبب افزایش حمله قلبی می‌شود

به گزارش ایرنا، محققان ایرانی با رهبری دکتر رضا ملک‌زاده از پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، تماس با آلودگی خانگی ناشی از سوزاندن نفت، چوب، گازوئیل، پهن و گاز طبیعی را در یک مطالعه مشاهده‌ای در جمعیت شمال شرق ایران (در استان گلستان) از سال 2004 تا 2008 بررسی کردند.

در این مطالعه از 50 هزار و 45 شرکت‌ کننده، 58 درصد آنها زن و سن متوسط افراد در زمان ورود به مطالعه 52 سال بود.

74 درصد شرکت‌کنندگان در مطالعه از نژاد ترکمن و 80 درصد شرکت‌کنندگان در مناطق روستایی زندگی می‌کردند.

محققان دریافتند افرادی که از گازوئیل یا نفت استفاده می‌کردند 6 درصد افزایش احتمال مرگ‌ و میر طی 10 سال داشتند.

همچنین 11 درصد افزایش احتمال مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی و 14 درصد افزایش احتمال ابتلا به بیماری قلبی ایسکمیک (در اثر لخته) داشتند.

درحالی که کسانی که از گاز طبیعی استفاده می‌کردند در مقایسه با سایر منابع سوخت، 6 درصد کاهش احتمال ابتلا به مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی داشتند.

همچنین بر اساس تحقیق جدیدی که در مجله circulation انجمن قلب آمریکا به چاپ رسیده است، سوخت‌ های پاک از جمله گاز طبیعی، با مرگ ‌ومیر کم‌تری ارتباط دارند. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، نیمی از جمعیت جهان در فقر بسر می‌برند و برای گرما، روشنایی و پخت‌وپز، از سوخت استفاده می‌کنند.

سامیت محقق و فلوشیپ بیماری‌های قلبی عروقی دانشگاه شیکاگوی آمریکا نیز گفت: سیگار و آلودگی هوای بیرون از منزل با مرگ ناشی از بیماری‌‌های قلبی مرتبط است.

وی افزود: مطالعه ما با استفاده از سابقه و مدت زمان تماس با آلودگی خانگی ناشی از سوخت نفت و گاز بود که نشان داد تماس با آلودگی خانگی ناشی از سوخت نیز، یک ریسک فاکتور مستقل برای افزایش بیماری‌های قلبی عروقی، مرگ ناشی از حملات قلبی و مرگ ‌و میر است.

کد خبر 337790

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha