چهارشنبه ۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرگروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم‌دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی گفت: با شروع فصل تابستان و تقویت سامانه پرفشار در مناطق استوایی بروز پدیده گرد و غبار در مناطق غربی کشور کاهش می‌یابد.

گرد و غبار با شروع تابستان کاهش می‌یابد

به گزارش ايرنا، مجید آزادی روز چهارشنبه گفت: اوج بروز توفان‌های گرد و غبار خرداد تا اوایل تیر است و با شروع فصل تابستان از بروز آن کاسته می‌شود.

وی درباره علت کاهش توفان‌های گرد و غبار توضیح داد: علت وقوع توفان‌های گرد و غبار در غرب کشور وزش بادهای غربی است اما با شروع فصل تابستان سامانه پرفشاری در مناطق استوایی تقویت می‌شود و به سمت جنوب ایران حرکت می‌کند که این مساله بادهای غربی را تضعیف می‌کند از این رو شاهد کاهش توفان‌های گرد و غبار در این بخش از کشور خواهیم بود.

آزادی ادامه داد: چون تا پیش از آغاز فصل تابستان این سامانه پرفشار تقویت نشده است از این رو شاهد بروز توفان‌های شدید گرد و غبار هستیم، البته این به آن معنا نیست که در تابستان در بخش غربی دیگر گرد و غبار نداشته باشیم بلکه با شدت کم‌تری رخ خواهد داد.

  • بادهای 120 روزه علت توفان‌های گرد و غبار در شرق کشور

وی درباره توفان‌های گرد و غبار در شرق کشور گفت: علت وقوع توفان‌های گرد و غبار در غرب و شرق کشور کاملا متفاوت است، در غرب بادهای غربی و در شرق بادهای 120 روزه عامل بروز توفان است که منشاء توفان‌های شرقی داخلی و معمولا از طبس و زابل است در حالی که منشاء بیش‌تر توفان‌های گرد و غبار در غرب کشور خارجی و عمدتا از کشورهای عراق و سوریه است.

مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی افزود: بنابر این با شروع فصل تابستان و وزش بادهای 120 روزه، وقوع توفان‌های گرد و غبار در شرق کشور آغاز می‌شود.

  • کاهش گرد و غبار غرب کشور از جمعه هفته جاری

وی گفت: منشاء گرد و غباری که چند روزی است استان‌های غربی و جنوبی کشور را درگیر کرده خارجی و از کشورهای عراق و سوریه است، چون امسال وضعیت تالاب‌های شادگان و هورالعظیم از لحاظ رژیم آبی مناسب است از این رو در تولید گرد و غبار نقشی نداشتند در حالی که در سال‌های گذشته وضعیت متفاوت بود.

آزادی افزود: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این سامانه‌ای که موجب بروز این میزان گرد وغبار در غرب و جنوب غرب کشور شده است تا جمعه هفته جاری ادامه دارد و از جمعه به تدریج کاهش می‌یابد.

از هفته گذشته گرد و غبار شدیدی حدود 14 استان در غرب و جنوب غرب کشور را درگیر کرد و حتی به تهران نیز رسید و مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرد، گزارش‌ها نشان می‌دهد میزان غلظت گرد و غبار در اهواز 13 برابر حد استاندارد بوده است.

کد خبر 337914

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha