همشهری آنلاین: پدر علم کویرشناسی ایران هشدار داد: ریزگردها تهدید و خطری جدی برای سلامتی مردم بشمار می‌رود و مقابله با این پدیده چالش‌زا نیازمند عزم جدی و اقدام فراگیر است.

به گزارش ایرنا، "پرویز كردوانی" روز یكشنبه طی سخنانی در همایش "اصفهان ریزگردها و آلاینده‌ها" افزود: سال‌ها زمین‌های شرق اصفهان با كود ازت و فسفر برای كشت آبیاری می‌شده است و به یقین اكنون گرد و خاك این مناطق آلوده به فسفر است و مردم را دچار بیماری می‌كند.

وی اضافه كرد: برخی مناطق كشور از جمله دشت شرق اصفهان امروز خشكزاری بیش نیست و به كانون تولید و انتشار ریزگردها تبدیل شده است.

این پژوهشگر، توسعه استان اصفهان و روش‌های مقابله با بیابان‌زدایی را در بسیاری از دوره‌ها از نظر زیست محیطی مشكل‌آفرین دانست و افزود: روش مالچ‌پاشی (پوشاندن سطح بیابان بوسیله قیر داغ) برای مقابله با ریزگردها راهكاری ناكارامد و دارای اثرات منفی بوده است..

او از روش ریگ‌پاشی در عرصه‌های كویری به عنوان روشی مناسب برای مقابله با ریزگردها یاد كرد و گفت: این روش نه تنها مشكلات مالچ را ندارد، بلكه از نابودی موجودات زنده این عرصه نیز جلوگیری می‌كند.

این پژوهشگر محیط زیست خاطرنشان كرد: تا كنون سه طرح برای تغییر آب و هوا در ایران مطرح شده اما هر سه با سه دلیل قوی علمی رد شده است.

كردوانی گفت: از كویر مركزی ایران می‌توان هزاران استفاده كرد، برای مثال در صنعت پتروشیمی می‌توان از كویر كمك گرفت.

این پژوهشگر زیست محیطی در بخشی دیگر از سخنان خود: احیای دریاچه ارومیه را بعید دانست و افزود: در اطراف دریاچه‌ای كه 88 هزار و 900 حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد، بازیابی ناممكن است.

وی اظهاركرد: روزگاری این دریاچه 32 میلیارد مترمكعب آب داشت اما امروز فقط 2 میلیارد مترمكعب آب دارد، بنابر احیای بعید به نظر می‌رسد.

همایش "اصفهان، ریزگردها و آلاینده‌ها" با 11 محور پژوهشی روز یكشنبه با هدف آموزش و فرهنگ‌سازی برای داشتن شهری پاك و بدون آلودگی، حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها به همت آموزش و پرورش ناحیه یك اصفهان، با همكاری اداره محیط زیست و هواشناسی، بنیاد فرهنگی امام صادق(ع)، خانه سلامت فرهنگسرای موعود، كمیسیون كشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی در محل مركز تحقیقات معلمان اصفهان برگزار شد.

آلاینده‌های زیست محیطی، خشكسالی، فرسایش، بررسی انواع آلاینده‌های آب و ارائه راهكارهای مناسب برای كنترل آلودگی‌ها، بررسی انواع آلاینده‌های هوا و ارائه راهكارهای مناسب برای كنترل آلودگی‌ها از جمله محورهای این همایش بود.

در این همایش پروفسور پرویز كردوانی معروف به "پدر كویرشناسی ایران"، جمعی از فرهنگیان آموزش پرورش و پژوهشگران حضور داشتند.

در اصفهان 16 كانون تولید ریزگرد وجود دارد كه دشت سگزی در شرق اصفهان، بستر رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی كانون‌های بحرانی عنوان شده‌اند.

به طور كلی كاهش بارندگی و پایین بودن میزان رطوبت هوا، خشكسالی، نبود پوشش گیاهی مناسب، تغییرات فشار هوا و وزش باد شدید از دلایل انتشار گرد و غبار در هوای اصفهان است.

از تاثیرات مهم آلودگی هوا در اثر انتشار گرد و غبار و ریزگردها می‌توان به آسیب‌های قلبی و تنفسی، تأثیر بر مكانیسم‌های دفاعی بدن، بروز و تشدید آسم و سایر بیماری‌ها اشاره كرد.

حوضه زاینده‌رود از دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشكیل شده كه 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعیت تحت پوشش این حوضه در استان اصفهان و هفت درصد از مساحت و 2 درصد از جمعیت تحت پوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

زاینده‌رود به عنوان بزرگ‌ترین جریان آبی منطقه مركزی ایران در سال‌های اخیر با پدیده خشكسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه و در محل پائین دست در بیشتر ماه‌های سال با خشكی مواجه شده است.

این روند حیات تالاب گاوخونی را مورد تهدید قرار داده و این عرصه پرنعمت را به تهدیدی زیست محیطی تبدیل كرده است.

کد خبر 331756

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha