همشهری آنلاین: رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: منشاء گرد و غبار در شمال سیستان و بلوچستان، افغانستان است که برای رفع این پدیده باید مطالعات جامع با هماهنگی دو کشور انجام شود.

منشاء گرد و غبار در شمال سیستان و بلوچستان کشور افغانستان است

به گزارش ایرنا خداکرم جلالی در کارگروه آب و کشاورزی سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: تالاب بین‌المللی هامون در انتهای حوضه آبخیزداری ایران واقع شده که بیش‌تر آن در افغانستان است و رفع مشکل گرد و غبار نیاز به مطالعات جامع دارد.

وی گفت: ایران جزو 10 کشور نخست جهان به دلیل داشتن تجربه بیابان‌زدایی است به گونه‌ای که 20 میلیون هکتار فرسایش بادی در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: هفت میلیون هکتار کانون بحرانی در کشور وجود دارد که بخشی از آن در سیستان و بلوچستان است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: دولت اقدامات خوبی برای تثبیت شن‌های روان در زمین‌های سیستان انجام داده که با توجه به شرایط اقلیمی منطقه باید برای حفاظت و پایداری این اراضی اقدامات مهمی صورت گیرد.

جلالی بیان کرد: زمین‌های رها شده در شمال سیستان و بلوچستان یکی از مشکلات اساسی این منطقه است که باید با مشارکت مردم، هدایت و مدیریت استانداری تعیین تکلیف شوند.

وی گفت: پروژه بین‌المللی منارید در حال اجرا در شمال سیستان و بلوچستان بهترین الگوی توسعه روستایی در کشور است که با همکاری همه دستگاه‌ها و توجه به مسائل منطقه با رویکرد جامع نگری و مشارکت مردم موفق بوده است.

پروژه منارید به منظور تمرین مدیریت پایدار منابع آب و اراضی از محل اعتبارات صندوق جهانی تسهیلات محیط زیست (GEF) و با همکاری دفتر برنامه عمران ملل متحد (UNDP) در شمال سیستان و بلوچستان در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: شرایط اقلیمی منطقه سیستان مقداری کارها و طرح‌های ما را با مشکل اساسی روبرو کرده است.

وی افزود: سالانه 10 هزار هکتار برای تثبیت شن‌های روان دشت سیستان در برنامه منابع طبیعی است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: احداث بادشکن به وسیله کشت درختان مثمر مانند زیتون و سنجد نیز در دستور کار قرار دارد.

جلالی افزود: عده ای از مردم سیستان از درختان کشت شده در تالاب هامون سیستان برای تامین سوخت مورد نیاز خود استفاده می‌کنند که این یکی از چالش‌های است که با آن مواجه هستیم و باید فکر اساسی برای این موضوع شود.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به منظور بازدید از طرح عظیم 46 هزار هکتاری آبرسانی به زمینه‌های منطقه سیستان روز گذشته به شمال سیستان و بلوچستان سفر کردند.

کد خبر 342063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha