همشهری آنلاین: کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: وزش باد همراه با گرد و غبار میزان غلظت ذرات معلق در هوای سیستان (زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون) را در شبانه‌روز گذشته به چهار برابر حد مجاز و در شرایط بحرانی قرار داد.

غلظت ذرات معلق در هوای سیستان به ۴ برابر حد مجاز رسید

به گزارش ايرنا، رضا آزادمنش حد مجاز و استاندارد ذرات معلق در هوا را 150 میکروگرم بر متر مکعب عنوان کرد و اظهار داشت: غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان در این مدت به 535 میکرو گرم بر متر مکعب گزارش شده است.

وی گفت: سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک در این مدت در سیستان به حدود 80 کیلومتر بر ساعت رسید به طوری که ضمن کاهش کیفیت هوا میزان دید افقی را در این منطقه به 6 هزار متر کاهش داد.

وی تصریح کرد: وزش باد همراه با گرد و خاک در سیستان همچنان تا پایان هفته تداوم دارد به طوری که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه شاهد اوج سرعت و شدت وزش باد خواهیم بود.

وی ادامه داد: سرعت وزش باد در این مدت به حدود 90 تا 100 کیلومتر بر ساعت در سیستان می‌رسد و در برخی نواحی سبب توفان گرد و خاک نیز می‌شود.

طبق اين گزارش، بادهای موسمی 120 روزه از زمان شکل‌گیری سیستان در شمال استان با این منطقه همزاد بوده و هر سال با آغاز آن در اوایل تابستان مردم منطقه شاهد گرد و غبار و آلودگی هوا بعضا تا چند برابر حد استاندارد هستند.

وزش این بادها و گرد و غبار ناشی از آن و حرکت شن‌های روان سبب افزایش بیماری‌های سل و تنفسی در این منطقه شده بطوری که سیستان در صدر جدول بیماران سل قرار دارد.

سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و زهک در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در نواحی مرکزی و برخی نقاط جنوبی استان در این مدت علاوه بر افزایش غبار وزش باد به نسبت شدید و گرد و خاک انتظار می‌رود.

آزادمنش بیان کرد: در 2 روز آینده تحت تاثیر جریانات شمالی شاهد کاهش 2 تا چهار درجه‌ای دما در اکثر نقاط استان خواهیم بود.

وی با بیان این که دریای عمان همچنان مواج است افزود: ارتفاع موج دریا در شبانه‌روز گذشته در سواحل جنوب سیستان و بلوچستان به 2 متر و 63 سانتی‌متر رسید.

وی خاطر نشان کرد: زاهدان در شبانه‌روز گذشته با حداقل 16 درجه سانتی‌گراد سردترین و نیکشهر با حداکثر دمای 46 درجه گرم‌ترین شهرهای استان بودند.

کد خبر 343285

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha