اسدالله افلاکی: ریزگردها تنها زمانی برای مسئولان برجسته می‌شود که نفس شهروندان را به شماره انداخته باشد.

شهروندان خوزستانی و استان‌های درگیر با ریزگرد به حال خود رها شده‌اند.

در تازه‌ترين رويداد، ريزگردها نفس كشيدن براي شهروندان 11 استان كشور را دشوار كرد والبته در اين ميان، سهم خوزستاني‌ها بيش از ساير شهروندان بود. ريزگردهايي كه كانون‌هاي گردوغبار داخلي سهم عمده‌اي در آن دارد.مهندس پرويز گرشاسبي، معاون آبخيزداري و امور بيابان سازمان جنگل‌ها و مراتع در اين‌باره به همشهري گفت كه 300هزار هكتار كانون جديد بحران گردوغبار در خوزستان شناسايي شده است. كانون‌هايي كه مهار آنها نيازمند تأمين اعتبار است.

همزمان با بروز ريزگردها در خوزستان و 10 استان ديگر اما 2متن متفاوت در فضاي مجازي منتشر شد كه متن نخست مربوط به دانشجويان دانشگاه شهيد چمران اهواز بود؛ عبارتي كوتاه با اين مضمون «خانم ابتكار ببينند! وضعيت اسفبار خوابگاه دانشجويي دانشگاه شهيد چمران اهواز» كه ذيل تصويري از يك نوت بوك پوشيده از ريزگرد، نوشته شده بود.

متن ديگر مربوط به رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در واكنش به بروز ريزگردها در خوزستان بود. ابتكار، روز گذشته در پيامي تلگرامي نوشت: «گردوغبار از 2كانون خارجي و داخلي منشأ گرفته و آشفتگي وزش باد موجب فعال ساختن كانون گردوغبار در جنوب‌شرقي استان خوزستان و نيز فعال شدن كانون‌هاي گرد و خاك در عراق شده است. كانون گرد و خاك جنوب شرقي خوزستان در محدوده شهرستان‌هاي هنديجان، رامشير و ماهشهر واقع است. در اين مناطق كه پس از شناسايي، در برنامه نهايي مقابله با گردوغبار گنجانده شده‌اند، كار تثبيت خاك و نهال‌كاري از چند‌ماه پيش توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع آغاز شده كه 2‌ماه قبل درآخرين سفرم به خوزستان از آن بازديد كردم و تلاش مي‌كنيم با تأمين اعتبارات بيشتر، گسترش يابند.

در مورد كانون‌هاي خارجي، متأسفانه به‌خاطر شرايط ناامن و جنگ‌زده عراق، امكان اجرا وجود ندارد؛ چنانچه در سوريه و عربستان هم مشكل داريم. البته با پيگيري‌هاي ايران، قطعنامه تنظيم برنامه جهاني مقابله با گردوغبار در مجمع عمومي سازمان ملل به تصويب رسيده و حتماً از آن طريق موضوع منشأ خارجي را دنبال مي‌كنيم.»

  • اعتباري كه تامين نشد

اما ماجرا فراتر از آن است كه در يك پست تلگرامي بتوان به آن پرداخت. معصومه ابتكار 28بهمن‌ماه سال گذشته در راس هيأتي متشكل از معاونان 5وزارتخانه و سازمان‌هاي مرتبط با گردوغبار وارد خوزستان شد تا براساس بسته اجرايي دولت، شيوه‌هاي مقابله با ريزگردها و چگونگي اجراي آن با حضور مسئولان محلي بررسي شود. او همانجا اعلام كرد كه دولت در زمينه ريزگردها به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي كرده تا با اقدام‌هاي كوتاه‌مدت در مدت باقيمانده امسال و سال آينده بتوان بخشي از مشكلات را حل كرد.

جدولي هم از سوي دولت پيش‌بيني شده تا اعتباراتي براي اجراي برخي اقدام‌هاي فوري براي كاهش اثرات گرد و خاك اختصاص دهد. اعتباراتي كه احمدرضا لاهيجان‌زاده، مديركل محيط‌زيست استان خوزستان، 7‌ماه بعد (شهريورماه امسال) در گفت‌وگو با همشهري اعلام كرد كه هنوز يك ريال از اين اعتبارات براي مقابله با ريزگردها تخصيص داده نشده است.

لاهيجان‌زاده در همان گفت‌وگو با اعلام اينكه اولويت اول، سلامتي مردم است از دولت خواست مقابله با ريزگردها را در اولويت كاري خود قرار بدهد.وي با بيان اينكه مردم خوزستان انتظار معجزه ندارند اما انتظار دارند كار اجرايي و عملياتي شروع بشود، مي‌گويد: «از آقاي نوبخت (رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور) انتظار داريم كه اعتبار مقابله با ريزگردها را ابلاغ كند. ما تا امروز كه اعتباري دريافت نكرده‌ايم اگرسازمان يا دستگاهي اعتباري دريافت كرده بگويند ما هم خوشحال شويم.»

  • 2 اسفند هواي تهران براي گروه‌هاي حساس ناسالم بود

شاخص كيفيت هواي تهران ديروز روي عدد 131و شرايط ناسالم براي گروه‌هاي حساس قرار گرفت. اين شاخص 42واحد نسبت به روز يكشنبه افزايش يافته و براساس اطلاعات ثبت شده در ايستگاه‌هاي سنجش كيفيت هوا بر ميزان غلظت آلاينده‌هاي ذرات معلق كوچك‌تر از 2.5ميكرون و ذرات معلق 10ميكرون افزوده شده و در حال حاضر ميانگين شاخص آلاينده ذرات معلق كوچك‌تر از 2.5ميكرون بالاتر از حد استاندارد است و ساير آلاينده‌ها زير حد استاندارد (100) قرار داشت.

اين افزايش شاخص آلودگي هوا در تهران به‌دليل وزش باد آغاز شد و ورود گردوغبار كيفيت هواي تهران را تحت‌تأثير قرار داد. شركت كنترل كيفيت هوا از گروه‌هاي حساس جامعه خواست تا بهبود وضعيت هوا، ميزان فعاليت بدني در فضاي باز را كاهش دهند و از تردد غيرضروري در شهر خودداري كنند. گروه‌هاي حساس جامعه در برابر آلودگي هوا، سالمندان، بيماران قلبي و تنفسي، كودكان، زنان باردار و همچنين جانبازان شيميايي هستند كه تنفس در هواي آلوده، آنها را بيش از ساير افراد تحت‌تأثير قرار مي‌دهد.

کد خبر 326036

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha