همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه خوزستان حداقل ۴۰۰ هزار هکتار کانون بحرانی گردوغبار دارد و خشکسالی نیز روز به روز به این کانون‌ها اضافه می‌کند از کمبود اعتبار برای حل معضل گردوغبار خبر داد.

آلودگی هوا

معصومه ابتکار در گفت‌و‌گو باایلنا در ارتباط با وقوع پدیده گرد و غبار در برخی استان‌های کشور با اشاره به اینکه دولت لحظه به لحظه مسائل مربوط به گرد و غبار را دنبال کرده است؛ گفت: ما در سطح بین‌المللی در این زمینه دو کار بزرگ انجام داده‌ایم؛ یکی از آن‌ها تصویب قطعنامه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل بود که با تلاش‌ها و لابی‌های جمهوری اسلامی در رابطه با بررسی مسائل گرد و غبار در سطح دنیا به تصویب رسید.

وی ادامه داد: علت تلاش ما برای تصویب این قطعنامه این بود که هرچه در سطح منطقه تلاش کردیم٬ اراده‌ای برای حل موضوع گرد و غبار ندیدم، زیرا دولت‌های منطقه از جمله عراق آنقدر ناپایدار هستند و مشکلات مختلف دارند که این گونه مسائل اولویت نیست و یا برخی کشور‌ها همچون عربستان اهمیت لازم را به این مساله نمی‌دهند؛ از این رو این مساله را در سطح بین المللی مطرح کردیم که خوشبختانه با استقبال نیز روبرو شد.

معاون رئیس جمهور افزود: قطعنامه دیگری نیز هفته گذشته در مجمع عمومی برنامه محیط زیست سازمان ملل٬ مبنی بر جمع آوری اطلاعات در زمینه گرد و غبارو همینطور تشکیل صندوق و تامین سازوکارهای فنی برای این موضوع به تصویب رسید. همچنین در سطح روابط دوجانبه نیز با بسیاری کشور‌ها مانند چین که در این زمینه تجربه دارند٬ همکاری و مذاکره کرده‌ایم. در مورد هورالعظیم و مشکلات مربوط به کانون‌های گرد و غبار در عراق نیز با این کشور مکاتبه شده است. اقدامات بین المللی ما با شدت ادامه دارد و از هیچ کاری در این زمینه فروگذار نمی‌کنیم.

ابتکار با اشاره به اینکه در سطح داخلی نیز در شمال خوزستان طرح‌های تثبیت خاک و کاشت نهال شروع شده است ٬اظهار کرد: علاوه بر این طرح‌ها بارندگی نیز در این مناطق خوب بوده است. همچنین ما آبگیری تالاب هورالعظیم را داشتیم که بخشی از مشکلات را کاهش داده است٬ آبگیری تالاب هورالعظیم از اقدامات دولت یازدهم بود٬ اما جالب است که برخی در نظر دارند آن را انکار کنند و در حالی که تالاب هورالعظیم در دولت نهم و دهم خشک شد ودر دولت یازدهم آبگیری شد٬ عده‌ای بیان آن را به ضرر خود می‌دانند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شادگان نیز آبگیری شده و به دلیل بارندگی و لایروبی‌ها وضعیت بهتری پیدا کرده است. همچنین مطالعات مربوط به گرد و غبار در خوزستان در حال انجام است٬.دولت قبل یک مصوبه در زمینه گرد و غبار داشت و کارهایی را نیز انجام داده بود اما مطالعات مربوط به گرد و غبار به تفکیک هر استان و برنامه اقدام ملی وجود نداشت. اکنون در حال تدوین برنامه استانی و شناسایی کانون‌های گرد و غبار در استان‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه در بحث اعتبارات محدودیت زیادی داشتیم٬توضیح داد: اعتبارات بسیاری از طرح‌ها آنقدر که نیاز بود٬ تامین نشد؛ اما با این حال از کاری فروگذار نکردیم. اکنون مطالعات گرد و غبار در ۸ الی ۹ استان در حال تکمیل است و خوزستان نیز خود در بین این استان‌ها پیشرو است. ما کاملا نسبت به آنچه باید انجام شود آگاه هستیم.

ابتکار افزود: سازمان مراتع و جنگل‌ها نیز که وظیفه اجرایی در این مورد دارد٬ اقداماتی را شروع کرده است اما آن‌ها هم محدودیت‌های اعتبار دارند؛ ضمن اینکه اگر تمام اعتبارات نیز تامین شود به دلیل گستردگی این معضل که صد‌ها هزار هکتار را در بر می‌گیرد٬ در زمان کوتاه قابل حل نیست.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه خوزستان حداقل ۴۰۰ هزار هکتار کانون بحرانی گردوغبار دارد و خشکسالی روز به روز به این کانون‌ها اضافه می‌کند، گفت: در یکسال حتی اگر ۵۰ هزار هکتار را هم پوشش دهیم باز هم مشکل حل نمی‌شود ٬بنابراین برنامه ۱۰ ساله را در نظر داریم که موارد مختلف را در بر گرفته است و مواردی از آن همچون مجهز کردن شهرداری‌ها به وسائل تصفیه هواو به روز کردن وسائل هشدار سریع هوا‌شناسی انجام شده است.

ابتکار اظهار کرد: با توجه به همین اقدامات پیش بینی‌های لازم در گردو غبار‌های اخیر انجام و همچنین مدارس تعطیل شد ٬همچنین از مردم خواسته شده تا در فضاهای عمومی حضور پیدا نکنند تا این طوفان عبور کند. امسال شدت گرد و غبار به دلیلی آبگیری هورالعظیم٬ اجرای طرح‌ها و بارندگی خوبی که در شمال خوزستان و اهواز وجود داشته در مجموع مقداری کمتر از سال گذشته است ٬اما متاسفانه از آنجا که منشا اصلی این مساله در عراق است٬ کاری از دست ما در این شرایط بر نمی‌آید.

وی ادامه داد: بنابراین باید آمادگی داشته باشیم و با آموزش مردم و اطلاع به موقع از برخی مشکلات جلوگیری کنیم؛ ما همه تلاشمان را انجام داده ایم. من طی این مدت حدود ۶ بار به خوزستان سفر داشتم ضمن اینکه مدیران و معاونین سازمان هم بار‌ها به این استان سفر کرده‌اند٬ زیرا برای خوزستان اهمیت زیادی قائلیم. هرچند که عده‌ای علاقه مندند بگویند ابتکار به خوزستان نرفته و نمی‌داند چه خبر است؛ در حالی که این گونه نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: علاوه بر خوزستان، تهران و استان‌های دیگر همچون ایلام و کرمانشاه نیز معضل گرد و غبار را داشته‌اند. ما بسیار از این موضوع که مردم در رنج هستند٬ ناراحت هستیم اما برخی مسائل از دست همگان خارج است زیرا عراق به دلیل ناامنی شدید و مشکلات دیگر نمی‌تواند این مسئله را مدیریت کند.

وی در پایان اعلام کرد: به زودی کنفرانس بین المللی در زمینه گرد و غبار و آثار آن را در دانشگاه اهواز خواهیم داشت؛ در این کنفرانس مشاوران بین المللی حضور پیدا می‌کنند و از تجربه آن‌ها نیز در این زمینه استفاده می‌کنیم.

کد خبر 326507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha