چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک با حضور مدیران شهری و مهمانان خارجی در پایتخت گشایش یافت.

قالیباف

مركز همايش‌هاي برج ميلاد تا امروز عصر پذيراي صدها كارشناس و علاقه‌مند به مسائل حمل‌ونقل شهري در اين كنفرانس 2 روزه است.محمدباقر قاليباف شهردار تهران در اين كنفرانس 2 برنامه اصلي شهرداري در حوزه حمل‌ونقل را توسعه كالبدي و مديريت تقاضاي سفر دانست و از ارائه برنامه شهرداري براي كاهش آلودگي هوا به دولت خبر داد. محور نخست سخنان شهردار درخصوص توسعه پايدار بود.

وي توسعه پايدار را از ركن‌هاي اساسي در جامعه دانست و گفت: توسعه پايدار مي‌تواند بروز مظاهر تمدن‌هاي جديد را هم به‌دنبال داشته باشد. قاليباف با اشاره به رقم 70درصدي جمعيت شهرنشين در كشور تصريح كرد: مراكز جمعيتي عمدتا در شهرها و كلانشهرها متمركز شده‌اند بنابر اين حمل‌ونقل يكي از مهم‌‌ترين مسائل در توسعه پايدار به شمار مي‌رود و ضروري است در حوزه اقتصاد، مسائل اجتماعي، فرهنگي و زيست‌محيطي به‌طور ويژه مورد توجه قرار گيرد، خصوصا آنكه وقتي بر حمل‌ونقل شهري در كلانشهرها متمركز مي‌شويم، اين موضوع بسيار حياتي‌تر شده و به بخشي از زندگي، هويت و سبك زندگي ما تبديل مي‌شود و حتي به شخصيت ما شكل داده و بر سلامت جسمي و رواني ما اثرگذار است.

شهردار تهران مهم‌ترين چالش شهر تهران را آلودگي هوا و صوت دانست و گفت: امروز آب، خاك و هوا در شهر تهران جزو چالش‌هاي جدي ما به شمار مي‌رود. بدون شك وقتي اين چالش نخست ماست، در برنامه‌ريزي‌ها نيز اولويت بر توسعه حمل‌ونقل عمومي است چرا كه معتقديم حمل‌ونقل عمومي مي‌تواند در كاهش آلودگي هوا و آلودگي صوتي به ما كمك كند. وي از حمل‌ونقل عمومي به‌عنوان ستون فقرات ياد كرد و گفت: در كنار آن طرح جامع و توسعه كالبدي شهر براي كاهش سفرهاي طولاني و توجه به تكنولوژي روز براي مديريت تقاضاي سفر در برنامه‌هاي قطعي شهرداري تهران قرار دارد.

  • رشد 50 برابري در 15سال

شهردار تهران درخصوص توسعه حمل‌ونقل عمومي به گزارش اخير درخصوص توسعه مترو اشاره كرد كه تنها در خط 6 متروي تهران هر هفته در يك جبهه كاري 500متر حفاري و لاينينگ انجام مي‌شود كه اين روند به توسعه 25 تا 30 كيلومتر مترو در سال مي‌انجامد. اين در شرايطي است كه 15سال قبل سالانه 5/2كيلومتر مترو ساخته مي‌شده است. كساني كه با كار عمراني آشنايي دارند، اين سرعت، حجم و دقت كار را مي‌بينند اما به‌دليل اينكه شهرداري بيشتر زير زمين مشغول به فعاليت است، اين فعاليت به درستي ديده نمي‌شود. بدين‌ترتيب توسعه مترو در تهران طي 15سال 50برابر شده است. قاليباف گفت: در حمل‌ونقل عمومي با تأكيد بر حمل‌ونقل ريلي هر‌ماه يك ايستگاه مترو را افتتاح مي‌كنيم و در پايان سال96 نيز تمامي 7 خط متروي تهران به اتمام مي‌رسد.قاليباف در كنفرانس ديروز خبر داد: مترو به فرودگاه امام خواهد رسيد و در كمتر از 2 هفته آينده نيز مترو را در فرودگاه مهرآباد افتتاح خواهيم كرد.

  • برنامه شهرداري روي ميز دولت

همكاري شهرداري با دولت براي كاهش آلودگي هوا، ‌خبر مهم شهردار در برج ميلاد بود. قاليباف تأكيد كرد: موضوع آلودگي هوا و ترافيك در شهر تهران قابل حل است و دولت بايد براي اين امر تصميم‌گيري كند، به همين منظور عزيزان در دولت طرح ما را خواستند و ما نيز كليات اين طرح را در دو، سه جلسه كارشناسي اعلام كرديم. در همين پايش‌ها و پژوهش‌ها به اين نتيجه رسيديم كه علاوه بر مشكل ذرات معلق زير 5/2ميكرون، بخشي از گازهاي توليدي نيز در مقابل نور خورشيد به ذرات معلق تبديل مي‌شوند. وي ابراز اميدواري كرد كه دولت براي طرح شهرداري تهران در زمينه كاهش آلودگي هوا تصميم‌گيري كرده و براي اين كار مسئول مشخص شود تا پاسخگو باشد. قاليباف گفت: در همان جلسات و بحث‌هاي كارشناسي همه قبول كردند كه اين بهترين طرح است.

  • خود، ترافيك هستيم

ضرورت اصلاح فرهنگ ترافيك محور ديگر سخنان شهردار تهران در كنفرانس مهندسي ترافيك بود كه درباره آن گفت: ضروري است مردم يك رويكرد براي اصلاح فرهنگ ترافيك داشته باشند و مسئولان نيز رويكردي به‌منظور توسعه زير ساخت را دنبال كنند تا با هم بتوانيم اين مشكل را برطرف كنيم.

وقتي اين رويكرد اصلاح مي‌شود به جاي اينكه بگوييم در ترافيك مانديم، بايد بگوييم ما خود، ترافيك هستيم. قاليباف با اشاره به فرهنگ ترافيك متفاوت خانواده‌هاي ايراني در استفاده از خودروي شخصي اظهار داشت: حتي زماني كه پياده راه احداث مي‌كنيم، براي پياده‌راه مانع مي‌شويم و مي‌گوييم مزاحم ماشين‌ها نشويم اما در اين شرايط اگر خودروها مزاحم انسان‌ها شوند، بلامانع است. وي تأكيد كرد: تا زماني كه شهروندان بگويند به‌دليل آلودگي هوا به جاي پياده روي بايد با خودروي شخصي تردد كنيم و ما هم بگوييم كه خودروي خود را بيرون نياوريد تا هوا آلوده نشود، نمي‌توانيم كاري را پيش ببريم.

  • فرمول آلودگي هوا

«آيا ترافيك مساوي با آلودگي است؟» شهردار تهران در جمع مهمانان خارجي كنفرانس با طرح اين سؤال گفت: هم‌اكنون 80درصد منبع آلودگي هواي شهر تهران ريشه در وسايل متحرك دارد. از اين‌رو مي‌توان گفت ترافيك به اضافه سوخت، به اضافه خودروي نامناسب، به اضافه ويژگي‌هاي اقليمي، به اضافه فرهنگ نامناسب در رانندگي مساوي با آلودگي هواست. شهردار تهران در ادامه اظهار كرد:

در بسياري از كشورهاي دنيا ترافيك به‌مراتب بيشتر از شهر تهران است اما آلودگي هوا را ندارند؛ در اينجا معلوم مي‌شود كه نگاه سيستمي، ساختاري و مديريت واحد در يك كار زنجيره‌اي، متصل به هم و فرابخشي ما را دچار مشكل كرده است. وي افزود: اگر تأكيد داريم كه مشكل ما در حل چالش بزرگ آلودگي هوا پول نيست بلكه مديريت است، به اين خاطر است كه با پول موجود هوا را آلوده‌تر مي‌كنيم چرا كه در مديريت دچار اشكال هستيم.

  • پرسش خبرنگاران و پاسخ شهردار

در حاشيه برگزاري كنفرانس بين‌المللي مهندسي حمل‌ونقل و ترافيك پرسش‌هاي متعددي از شهردار تهران شد كه محور آن و پاسخ شهردار در ادامه مي‌آيد.

جدول

کد خبر 326886

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha