یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: این روزها دیدن آسمان آبی و تمیز جزو آرزوهایمان شده است. بگذریم از این که بعضی وقت‌ها چشم چشم را نمی بیند. باید فکری به حال بدن کنیم. در این مطلب کوتاه مواد غذایی مفید برای افزایش قدرت بدن در برابر این حجم آلاینده‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

متأسفیم که هوای شهرمان و خیلی از شهرهای دیگر کشورمان آلوده است. متأسفیم که بچه‌های کوچک و پدر و مادرهایمان در این هوای ناسالم نفس می‌کشند و متأسفیم برای ریه‌هایمان که مجبور هستند این میزان از آلاینده‌ها را در خود جای دهند. در هر حال این روزها دیدن آسمان آبی و تمیز جزو آرزوهایمان شده است. بگذریم از این که بعضی وقت‌ها چشم چشم را نمی‌بیند. باید فکری به حال بدن کنیم. در این مطلب کوتاه مواد غذایی مفید برای افزایش قدرت بدن در برابر این حجم آلاینده‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

مواد غذایی در برابر آلودگی

  • کیوی و مرکبات

در این روزهای آلوده تا می‌توانید شیر و محصولات لبنی میل کنید تا این حجم زیاد سمومی که وارد بدن می‌شوند به نوعی خنثی شوند.

البته یادتان باشد که علاوه بر شیر، میوه‌ها و سبزیجات نیز کمک کننده هستند. کیوی و مرکباتی مانند لیموترش، گریپ فروت، نارنگی، کامکوات و غیره جزو میوه‌های مفید برای این روزها هستند؛ چون سرشار از ویتامین C بوده و کمک کننده هستند.

باید بدانید که ویتامین C می‌تواند به اتانول، بنزن و اکثر مشتقات دود سیگار و برخی آفت‌کش‌ها بچسبد و آن‌ها را به موادی تبدیل کند که راحت‌تر از طریق ادرار دفع می‌شوند. می‌توانید روزانه یک عدد قرص آسرولا را نیز بجویید.

  • میزان لازم

میزان لازم ویتامین C روزانه حدود 180 میلی‌گرم معادل 2 عدد کیوی و آب 2 عدد لیموترش.

  • با این‌ها همراه کنید

توصیه می‌کنیم ویتامین C را با زینک (روی) همراه کنید که به دفع فلزات سنگین کمک می‌کنند. جگر، گوشت قرمز، دانه‌ها و مغزهای روغنی جزو منابع غذایی زینک هستند.

  • کلم مفید برای ریه‌ها

کلم‌ها باعث می‌شوند تا کبد از شر ترکیبات سمی و آلاینده‌ها خلاص شوند. این سبزیجات مفید همچنین به تقویت ریه‌ها کمک می‌کنند. تمام کلم‌ها حاوی سولفورفان هستند و جوانه‌ی بروکلی رکورددار است. مصرف کلم خام یا پخته شده را در برنامه‌ی روزانه‌تان بگنجانید و از خواص آن‌ها بهره‌مند شوید.

  • میزان مصرف

5 مرتبه در هفته

  • با این‌ها همراه کنید

کلم را با سبزیجات تند و تیزی مانند تربچه، خردل و شلغم همراه کنید چون حاوی آنزیم میروزیناز هستند و تأثیر کلم‌ها را افزایش می‌دهند.

چای سبز

  • چای سبز

چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدانی قوی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بافت‌های بدن شده و قدرت گلوتاتیون (یک پروتئین آنتی اکسیدانی) را 10 برابر بیشتر می‌کند و به این ترتیب باعث دفع سموم از طریق ادرار می‌شود.

  • میزان مصرف

روزانه 4 فنجان چای سبز که ترجیحاً با آب معدنی یا آب چشمه دم شده باشد.

  • با این‌ها همراه کنید

چای سبز را با مواد غذایی حاوی پولیفنول‌ها مانند شکلات سیاه یا توت‌ها مصرف کنید. توجه داشته باشید که سیر و زردچوبه نیز باعث افزایش خاصیت چای سبز می‌شوند.

منبع: تبيان

کد خبر 326591

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha