همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: عزم ملی و هماهنگی بین بخشی و فرابخشی برای اجرایی نمودن مفاد کنوانسیون میناماتا و حذف و محدود کردن استفاده از جیوه در ایران تا سال ۲۰۳۰ ضروری است.

برنامه‌ریزی ایران برای محدودسازی استفاده از جیوه در کشور

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست (پام)، محمدجواد سروش - مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که دوره آموزشی پایش و مدیریت جیوه مرتبط با کنوانسیون میناماتا، پیرو پذیرش عضویت در این کنوانسیون از سوی ایران برگزار شد، گفت: این کارگاه دو روزه با همکاری و حضور دستگاه‌های اجرایی مرتبط، استان‌هایی همچون خوزستان و بوشهر که با چالش‌های بیش‌تری در این حوزه مواجه هستند، وزارت محیط زیست ژاپن، جایکا و دبیرخانه کنوانسیون میناماتا برگزار شد.

سروش افزود: در این کارگاه ضمن بیان مشکلات و چالش‌هایی که ایران در این حوزه با آن‌ها رو به رو است، تلاش شد تا با بهره‌گیری از تجارب، دانش و فن‌آوری‌های روز دنیا در این حوزه، راهکارها و سیاست‌هایی متناسب برای بهبود شاخص محیط زیستی ایران در خصوص پایش و مدیریت جیوه تا سال 2030 اتخاذ شد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت کنترل و محدودیت مصرف جیوه در صنایع و کالاهای بهداشتی، پسماند، فاضلاب، جلوگیری از عدم انتشار در هوا و ایجاد آلودگی برای آب و سفره‌های زیرزمینی، تصریح کرد: تبادل تجربیات جهانی در خصوص جیوه، بیان مشکلات و یافتن راهکارهای مربوطه در این زمینه از دیگر محورهای برگزاری این کارگروه بود.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که جیوه یکی از مخرب‌ترین فلزات در محیط زیست است، افزود: به تبع عضویت ایران در کنوانسیون میناماتا و به منظور حفظ سلامت مردم و محیط زیست، باید برنامه‌ریزی‌های لازم به منظور حذف و محدود کردن استفاده از جیوه تا سال 2030 در کشور صورت پذیرد.

سروش ادامه داد: جیوه به عنوان فلزی سمی می‌تواند منجر به ایجاد ضایعات مغزی یا با جذب از طریق بافت‌های پوستی بدن انسان منجر به سقط جنین شود.

وی با تاکید بر ضرورت عزم ملی و هماهنگی بین بخشی و فرابخشی برای اجرایی نمودن مفاد کنوانسیون میناماتا و حذف و محدود کردن استفاده از جیوه، تصریح کرد: سازمان ملی استاندارد، وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی و نفت از جمله دستگاه‌هایی هستند که نقشی مهم در این موضوع دارند.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: تعیین و شناسایی دقیق منابع آلاینده و میزان آلایندگی هر یک از منابع، تعیین دستگاه متولی و تدوین برنامه اقدام ملی در این زمینه از جمله موارد در دست پیگیری است.

وی با اعلام این که کشور ژاپن بنیانگذار و متولی اصلی کنوانسیون میناماتا و یکی از پیشروترین کشورها در زمینه محدود کردن و کنترل استفاده از جیوه است، گفت: این کشور به عنوان هماهنگ‌کننده اقدامات بین‌المللی در این زمینه، پیگیر گردآوری تجارب موفق جهانی در این زمینه و به اشتراک گذاشتن این تجارب با سایر کشورهاست.

کد خبر 325450

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha