همشهری آنلاین: عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره این که آلودگی هوا چگونه بر بافت‌ها و سیستم‌های مختلف بدن تأثیر می‌گذارد، گفت: موادی که از طریق هوای آلوده وارد محیط می‌شوند دارای ترکیباتی هستند که باعث نابودی بافت‌های مختلف بدن خواهد شد.

هوای آلوده سبب نابودی بافت‌های بدن می‌شود

به گزارش ایرنا، دکتر منصور رضایی افزود: این رادیکال‌های آزاد، از طریق ریه، پوست، مخاط بدن، مخاط چشم، گوش، بینی و دستگاه گوارش، وارد بدن شده و باعث تخریب تک تک سلول‌هاي بدن می‌شود در واقع تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن هنگام آلوده بودن هوا، افزایش یافته و رادیکال‌های آزاد، به دلیل آن که اکسیژن‌های ناپایداری دارند به دنبال جا و مکانی می‌شوند که با یک سلول واکنش نشان دهند و آن را اکسید کنند.

متخصص تغذیه مرکز پزشکی دکتر مسیح دانشور عنوان کرد: با تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن به دلیل آلودگی هوا، یک فرآیند تخریبی و التهابی اتفاق می‌افتد و به دنبال آن، انواع بیماری‌های مزمن از قبیل برونشیت، سرطان‌های خون و برخی دیگر از بیماری‌ها افزایش می‌یابد و ذرات آلوده در هوا، از راه‌های مختلف وارد بدن و پس از آن وارد سیستم گردش خون شده و از آنجا که خون همه بدن را سیراب می‌کند، این خون آلوده به سلول‌های بدن آسیب می‌رساند و باعث افزایش بیماری‌های مزمن می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره تغذیه در روزهای آلوده گفت: به توصیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روزهای آلوده و در شرایط آلودگی هوا، شیر کم چرب مصرف کنید، زیرا کلسیم موجود در شیر از جذب سرب و فلزات سنگین موجود در هوای آلوده جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: مصرف لبنیات و شیر پرچرب به دلیل کاهش کارایی سیستم ایمنی و بروز بیماری‌های ریوی در هوای آلوده توصیه نمی‌شود. شیر عوارض ناشی از آلودگی هوا بر دستگاه گوارش را نیز کاهش می‌دهد، زیرا شیر به دلیل دارا بودن فسفر، منیزیم و کلسیم، خنثی‌کننده سموم است.

رضایی گفت: از دیگر مواردی که باید در این روزها مورد استفاده قرار گیرد می‌توان به مصرف برخی آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین‌های C ،A، E، بتاکاروتن و سلنیوم در شرایطی که مجبور به زندگی و تردد در هوای آلوده هستیم، اشاره کرد. همچنین مصرف 7 تا 9 وعده میوه و سبزی در روزهای آلوده سال به تمام افراد توصیه می‌شود.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: به طور کلی، از بین میوه‌ها و صیفی‌های مختلف، آنهایی که رنگشان نارنجی پررنگ و قرمز است و بین سبزی‌ها، آنهایی که برگ‌های پهن تیره دارند (مانند کاهو و اسفناج)، حاوی آنتی اکسیدان‌های بیش‌تری هستند و سموم بدن را بیشتر خنثی و دفع می‌کنند.

وی یاد آور شد: کیوی، آلو بخارا، انار، انگور، سیر، کلم بروکلی، کشمش، گوجه فرنگی و پرتقال سرشار از آنتی اکسیدان است که توصیه به استفاده از آن‌ها می‌شود.

کد خبر 319530

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha