همشهری‌آنلاین: وزارت خارجه آمریکا با اعلام این‌که واشنگتن با روسیه درباره حق مردم سوریه در تعیین سرنوشت ریاست جمهوری توافق دارد، هدف از مذاکرات ژنو را فراهم کردن شرایط برای انتقال سیاسی قدرت در سوریه دانست.

 مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر این‌که واشنگتن با مسکو هم عقیده است که سرنوشت ریاست‌جمهوری بشار اسد باید توسط خود مردم سوریه تعیین شود، اظهار داشت:‌ ما اتفاق نظر داریم که هدف از مذاکرات فراهم کردن شرایط مناسب برای انتقال سیاسی قدرت است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پیش از این تاکید کرده بود: واشنگتن اطلاعاتی گمراه‌کننده درباره محتوای مذاکراتش با مسکو درباره سوریه منتشر می‌کند و ادعاهای این کشور مبنی بر وجود توافقی درباره سرنوشت اسد چیزی جز برعکس نشان دادن حقایق نیست."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، به نوشته روزنامه رای الیوم،لاوروف تاکید کرد :توافقنامه‌های به دست آمده میان مسکو و واشنگتن مربوط به اصول اولیه سازش در سوریه است و محتوای این توافقنامه‌ها برای همه شناخته شده است. پیش از این گروه حمایت از سوریه و شورای امنیت سازمان ملل نیز این‌گونه اصول را مبنای کار خود قرار داده‌اند.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد:‌ تعیین سرنوشت ریاست‌جمهوری اسد تنها حق مردم سوریه است و این گونه مسایل از راه برگزاری انتخابات دموکرات و آزاد قابل حل هستند که این راهکار نیز در چارچوبی که برای عملیات سیاسی در سوریه تعیین و از سوی شورای امنیت نیز تایید شده، آمده است.

مسکو و واشنگتن در تاریخ 22 فوریه به توافقی مبنی بر برقراری آتش‌بس در سوریه که از 27 فوریه آغاز شده، دست یافتند. طبق اعلام مشترک دو کشور، آتش بس شامل دو گروه تروریستی داعش و جبهه النصره و نیز دیگر گروه‌هایی که از سوی شورای امنیت تروریستی تلقی شده‌اند، نیست.

آتش‌بس در حالی در سوریه برقرار است که دور دیگری از مذاکرات ژنو از 14 تا 23 مارس گذشته انجام شد و استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه ظرف این 10 روز دیدارهایی با هیات‌های دولت سوریه و مخالفان داشت.

این دور از مذاکرات ژنو با امضای سندی 12 بندی درباره صلح پایان یافت و تا این لحظه آتش‌بس در سوریه با وجود برخی نقض‌ها در مناطق مختلف این کشور ادامه دارد.

کد خبر 329674

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha