چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

استفان دی‌میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه دیروز در دمشق با سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه درباره آخرین وضعیت روند سیاسی و آتش‌بس در جنگ سوریه گفت‌وگو کرد.

دی‌میستورا قرار است در ادامه مذاکرات خود به کویت، تهران و ریاض سفر کند.

اين نخستين مرحله از دور جديد سفرها و مذاكرات نماينده سازمان ملل در منطقه است كه بعد از مسكو قرار است در كويت، تهران و رياض ادامه پيدا كند. محور اين رايزني‌ها، حفظ و ادامه آتش‌بسي است كه از‌ماه گذشته در سوريه برقرار شده و همچنين يافتن راهي براي ادامه مذاكرات ميان مخالفان و دولت سوريه كه قرار است در روزهاي آينده در ژنو از سر گرفته شود. همزمان اما جنگ ارتش سوريه با جبهه نصره و داعش در چند محور ازجمله حلب به‌شدت ادامه دارد. ارتش سوريه در روزهاي اخير با پشتيباني هوايي روسيه، در حلب، پالميرا و حمص به پيشروي‌هاي گسترده‌اي عليه تروريست‌ها دست يافته‌است.

  • حمايت از مذاكره مستقيم

سرگئي لاوروف وزيرخارجه روسيه ديروز در گفت‌وگو با نماينده سازمان ملل در مسكو، درباره آخرين وضعيت روند سياسي بحران سوريه گفت: مانند هر درگيري‌، در بحران سوريه هم بايد از هويت قطعي مذاكره‌كنندگان مطمئن باشيم و اينكه دو طرف مستقيما به مذاكره بپردازند.

اشاره لاوروف به‌خودداري گروه‌هاي مخالف سوريه از مذاكره مستقيم با نمايندگان دولت سوريه در ماه‌هاي گذشته است. همچنين در فهرست گروه‌هاي مخالف شركت‌كننده در مذاكرات نام برخي نمايندگان گروه‌هاي تروريستي مانند هم‌پيمانان جبهه نصره و القاعده هم ديده مي‌شود.

لاوروف بر حمايت كامل مسكو از روند سياسي و به‌خصوص مذاكرات ميان مخالفان و دولت سوريه تأكيد كرد. همچنين نماينده روسيه در سازمان ملل ديروز بار ديگر بر درخواست كشورش براي حضور نماينده كردها در مذاكرات سوريه تأكيد كرد. او گفت كه حذف كردها از ميز مذاكرات سوريه، ناقض قطعنامه‌هاي شوراي امنيت است. كشورهاي عربي و تركيه با حضور كردها در مذاكرات سوريه مخالفت كرده‌اند.

اين در حالي است كه نمايندگان برخي گروه‌هاي تروريستي وابسته به القاعده با حمايت كشورهاي عربي مانند عربستان و قطر در مذاكرات سوريه شركت دارند. كردهاي سوريه در جنگ عليه داعش در شمال اين كشور نقش مهمي داشته‌اند و از حمايت تسليحاتي و سياسي روسيه و آمريكا برخوردارند، اما تركيه به‌دليل هم‌پيماني كردهاي سوريه با پ‌ك‌ك، مواضع آنها را در خاك سوريه هدف حمله قرار مي‌دهد و با حضورشان در مذاكرات سياسي مخالفت مي‌كند.

  • تضعيف داعش در سوريه

روزنامه اسرائيلي هاآرتص ديروز به نقل از منابع اطلاعاتي اين رژيم نوشت، خوشبيني محتاطانه‌اي وجود دارد درباره اينكه شانس غلبه بر داعش در سوريه زياد شده‌است. در اين گزارش آمده‌است، آزاد كردن پالميرا از اشغال داعش كه توسط ارتش سوريه با حمايت هوايي روسيه انجام شد، نقطه عطفي در روند تضعيف داعش در ميدان جنگ سوريه بود. دركنار پيشروي‌هاي ارتش سوريه، شدت‌گرفتن عمليات نظامي روسيه و آمريكا عليه مواضع داعش، از عوامل تضعيف آن در ميدان جنگ عنوان شده‌است. در گزارش هاآرتص همچنين به تضعيف بنيه مالي و اقتصادي داعش به‌عنوان يكي از عوامل تضعيف نظامي آن اشاره شده‌است.

  • تأييد كشته شدن سخنگوي جبهه نصره

منابع گروه تروريستي جبهه نصره كه از هم‌پيمانان القاعده در سوريه است، كشته شدن سخنگوي ارشد اين گروه در حمله هوايي سوريه در شمال اين كشور را تأييد كرده‌است. اين حمله ابتداي اين هفته صورت گرفت و به همراه اين مقام جبهه نصره، ده‌ها تروريست ديگر كه عمدتا ازبك بودند هم كشته شدند.

کد خبر 329753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha