دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

درحالی‌که داخل سوریه جنگ ارتش با گروه‌های تروریستی داعش و جبهه نصره در نقاط مختلف کشور به‌شدت ادامه دارد، رایزنی‌ها و فشارهای غربی و عربی همچنان روی یک موضوع متمرکز است؛ «بشار اسد باید برود».

سوریه

اين جمله‌اي است كه در تمام 5سال گذشته كشورهاي غربي و عربي در حال تماشاي جنگ سوريه و ويراني و آوارگي مردم اين كشور تكرار كرده‌اند. در روزهاي گذشته رسانه‌هاي عربي مانند الشرق‌الاوسط و روزنامه‌هاي رژيم صهيونيستي مانند جروزالم پست به نقل از منابع ناشناس خود نوشتند، جان كري وزيرخارجه آمريكا به همتايان عرب خود از توافق با مسكو درباره سرنوشت بشار اسد خبر داده‌است. براساس اين گزارش‌ها، كري به همتايان عرب خود گفته‌است كه روسيه با كناره‌گيري بشار اسد از قدرت و خروج او از سوريه موافقت كرده‌است. ادعايي كه همانطور كه انتظار مي‌رفت ديروز روسيه بار ديگر آن را تكذيب كرد.

سرگئي ريابكوف معاون وزيرخارجه روسيه ديروز در مصاحبه‌اي با خبرگزاري ريانووستي اين كشور گفت: روسيه هيچ وقت با واشنگتن يا هر كس ديگري كه شعار «اسد بايد برود» را سر مي‌دهد، به توافق و تفاهم نمي‌رسد. او گفت: صحبت درباره كناره‌گيري بشار اسد از قدرت باعث تخريب روند سياسي براي حل بحران سوريه مي‌شود و درباره سرنوشت بشار اسد بايد بعدها خود طرف‌هاي اين مناقشه در داخل سوريه تصميم بگيرند.

ريابكوف گفت: ما با كساني كه شعار «اسد بايد برود» سرمي‌دهند هيچ نقطه مشتركي نداريم نه‌تنها به اين خاطر كه اين شعار با كل دكترين سياست خارجي ما در رد تغيير رژيم و انقلاب‌هاي رنگي و مهندسي اجتماعي در تضاد است بلكه به اين خاطر كه با اين شرط و شروط، هيچ آينده‌اي براي روند سياسي حل بحران سوريه باقي‌نمي‌ماند.

اين مقام روسيه با اشاره به آزادي شهر باستاني پالميرا از اشغال داعش در روزهاي گذشته گفت: ما قبلا هم گفته‌بوديم كه واشنگتن بايد دولت سوريه را به‌عنوان شريك مشروع بپذيرد و خودداري از اين كار است كه جنگ سوريه را طولاني كرده‌است. او غرب را به پافشاري بي‌معني بر ضديت با دولت سوريه متهم كرد و چنين رويكردي را دوگانه خواند.

  • ادامه پيشروي ارتش سوريه

عمليات آزادسازي مناطق تحت اشغال داعش در مركز سوريه با آزادي مناطق حومه حمص و پالميرا ادامه دارد. اين مناطق كه بخش‌هايي از آن مسيحي نشين هستند، در يك سال گذشته در اشغال داعش بوده‌اند. در همين حال مخالفان سوريه از كشته‌شدن سخنگوي گروه تروريستي جبهه نصره به همراه 20عضو ديگر اين گروه در حمله هوايي در استان ادلب خبر داده‌اند. گفته مي‌شود كه عمده همراهان اين مقام جبهه نصره از اعضاي ازبك گروه جبهه نصره بودند. معلوم نيست كه اين حمله هوايي را ارتش سوريه انجام داده يا نيروي هوايي روسيه.

اين حمله درحالي صورت‌گرفته ‌است كه حملات داعش و جبهه نصره در روزهاي اخير در ادلب و حلب عليه ارتش سوريه شدت گرفته‌است. اين درگيري‌ها كشته‌هاي زيادي به جا گذاشته‌است. آتش‌بس موقت در سوريه از يك‌ماه پيش آغاز شده اما اين آتش‌بس، داعش و جبهه نصره و ديگر گروه‌هاي وابسته به القاعده را شامل نمي‌شود.

کد خبر 329497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha