همشهری آنلاین: انتخابات پارلمانی سوریه در بحبوحه تحولات شتابان میدانی و سیاسی این کشور در حالی برگزار می‌شود که مذاکرات سوری - سوری تحت نظارت سازمان ملل متحد در ژنو وارد مرحله جدیدی شده و در این میان ناظران سوری مهمترین مساله را اعتراف ولو دیرهنگام آمریکا به لزوم محافظت از نهادها و موسسه‌های دولتی می‌دانند.

 انتخابات پارلمانی در بحبوحه تحولات میدانی و سیاسی سوریه

به گزارش ایرنا از دمشق، در بعد میدانی مرحله حساسی آغاز شده است و در بعد نظامی آتش بس كه از اواخر ماه فوریه گذشته تاكنون كم و بیش دوام آورده بود امروز با اقدامات نقض كننده گروه های مسلح تروریست در ریف جنوبی حلب و لاذقیه در معرض تهدید قرار گرفته است.

فرآیند رای گیری انتخابات مجلس سوریه برای انتخاب 250 نماینده در سراسر این كشور از صبح روز چهارشنبه آغاز شده است.

انتخابات مجلس سوریه كه 250 نماینده دارد، هر چهارسال یكبار برگزار می شود.

در دمشق گفته می شود آتش بس ادامه دارد اما حلب به طور عملی از چارچوب آتش بس خارج شده است.

ارتش سوریه تاكید كرده است كه پاسخ هرگونه نقض آتش بس را می دهد و به گروه های تروریستی اجازه نمی دهد با استفاده از فرصت آتش بس، جانی تازه كنند و بار دیگر نهادها و موسسه های سوریه را هدف حملات خود قرار دهند.

به نظر می رسد اكثریت در دمشق با وجود برخی اختلافات در خصوص مسائل و موضوعات گوناگون در باره حفظ نظام و نهادهای آن متفق القول هستند.

مردم سوریه در گفت وگو با ایرنا تاكید كردند كه افتخار می كنند با وجود ورود كشورشان به ششمین سال بحران و جنگ، نظام سوریه توانسته نیازهای اساسی شهروندان مانند برق، آب ، بهداشت ، آموزش و حقوق كارمندان دولت را حتی در مناطق تحت اشغال تروریست ها تامین كند.

برای سوری ها و هر تازه واردی جالب توجه است كه دستگاه های دولتی هنوز حتی بر نظافت شهر و جمع آوری زباله ها از مناطق مختلف از جمله پایتخت اهتمام زیادی می ورزند.
بیشتر تحلیلگران و ناظران، انتخابات مجلس سوریه را از این منظر و با توجه به این مسائل مورد بررسی قرار می دهند.

خیلی ها در سوریه بر این باورند كه انتخابات كنونی یكی از نشانه های تداوم فعالیت نهادهای رسمی سوریه است و در این میان احترام قائل شدن به برنامه های مندرج در قانون اساسی و تاریخ برگزاری آن حتمی و اجتناب ناپذیر بوده است.

 علی الاحمد مشاور سیاسی وزیر اطلاع رسانی سوریه در گفت وگو با ایرنا تاكید كرد كه مراكز تصمیم گیری در سوریه بحث های جدی درباره انتخابات داشتند و در نهایت تصمیم بر این شد باید به این برنامه قانونی مهم عمل شود.

الاحمد درباره دلایل این تصمیم گیری گفت: قضیه به اصل جنگ ضد سوریه مربوط می شود، به طور كامل روشن شده كه نابودی نهادها و موسسه های كشور و زیرساخت های آن و تكه تكه كردن سوریه هدف اصلی این جنگ بوده است.

وی افزود: حفاظت از زیرساخت های سوریه از جمله زیرساخت های قانونی و هرموضوع مربوط به قانون اساسی به عنوان یك نماد ملی، یكی از جلوه های مقاومت دولت ، ارتش و ملت سوریه در این جنگ است و باید از آن دفاع شود.

بر همین اساس، تصمیم گرفته شد كه انتخابات پارلمانی در موعد خود برگزار شود به ویژه این كه قانون اساسی سوریه بر كسب آرای مردم تاكید دارد.

مشاور سیاسی وزیر اطلاع رسانی سوریه با رد ادعای تناقض بین برگزاری انتخابات پارلمانی و روند سیاسی و مذاكرات در ژنو گفت: این انتخابات به نفع روند سیاسی است چون هر تفاهمی كه در ژنو صورت بگیرد برای عملیاتی شدن نیازمند اقدامات قانونی مربوط به قانون اساسی است و این قوانین در زیر سقف مجلس منتخب مردم شكل می گیرد.

به اعتقاد الاحمد ، التزام به برگزاری انتخابات پارلمانی ، بیانگر احترام دولت سوریه به اصول ، آرمان ها و تعهدات قانونی خود است.

وی تاكید كرد: نظام سوریه بر راه حل سیاسی اصرار می ورزد وعملیات نظامی را هرگز نمی توان خواست دولت و ملت سوریه دانست بلكه به آنها تحمیل شده است، دولت سوریه همواره به روند سیاسی ، برقراری آرامش و امنیت، شروع بازسازی كشور و اجرای برنامه های دموكراتیك و در راس آنها برگزاری انتخابات تمایل بیشتری داشته است و دارد.

بسام ابوعبدالله استاد روابط بین الملل در دانشگاه دمشق نیز در گفت وگو با ایرنا تاكید كرد كه این انتخابات نقش مهمی در برقراری امنیت لازم برای پیاده كردن نتایج به دست آمده از روند سیاسی توسط دستگاه های دولتی دارد.

ابوعبدالله با اشاره به اهداف جنگ تحمیلی علیه سوریه معتقد است كه از بین بردن مشروعیت نظام سوریه یكی از اهداف اصلی این جنگ بوده و متجاوزان خواهان نابودی همه دستگاه ها و نهادهای سوریه هستند.

وی خاطر نشان كرد كه برگزاری انتخابات مجلس یكی از جلوه های مقاومت مردم و نظام سوریه به شمار می آید، علاوه بر این كه قانون اساسی در سوریه از احترام زیادی برخوردار است.
این استاد دانشگاه دمشق، برگزاری انتخابات پارلمانی را از مسیر نظامی جدا نمی داند و به اعتقاد او شركت در انتخابات به نوعی حمایت مستقیم از ارتش سوریه است كه در حمایت از نهادهای كشور در حال مبارزه با تروریست های مسلح است.

ابوعبدالله در پاسخ به اعتراض غربی ها به تصمیم نظام سوریه برای برگزاری این انتخابات گفت: چه حكمت و مصلحتی در تعطیل شدن وظایف قانونی هست آن هم در شرایطی كه اطمینانی نسبت به نتیجه بخش بودن مذاكرات ژنو وجود ندارد.

وی با ابراز شگفتی از اعتراض واشنگتن به برگزاری انتخابات مجلس در سوریه گفت: آمریكا در حالی مخالف برگزاری انتخابات در سوریه است كه هم در عراق و هم در افغانستان بر برگزاری انتخابات اصرار داشت.

این استاد دانشگاه اظهارداشت: واشنگتن و متحدان آن از چندی پیش تلاش دارند تا بر دولت لیبی در طرابلس تمركز كنند اما درعین حال درصد تضعیف نهادهای دولتی در سوریه هستند.
ابوعبدالله تاكید كرد كه برگزاری انتخابات پارلمانی سوریه تاكید مجددی بر این است كه هرگونه تصمیم گیری درباره سوریه فقط توسط مردم این كشور و در داخل سوریه انجام می شود، نه در ژنو و یا هر جای دیگر.

کد خبر 330491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha