جمعه ۲۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

ولادیــمیــر پـوتیـن، رئیس‌جمهـور روسیه پنجشنبه شب در یک برنامه پرسش‌و پاسخ زنده تلویزیونی درباره موضوعات و سیاست خارجی دولتش به‌ویژه تحولات اخیر سوریه صحبت کرد.

پوتین پنجشنبه شب در کنفرانس مطبوعاتی زنده با خبرنگاران شرکت کرد.

او با اشاره به اقدام اخير مسكو در اعلام پايان ماموريت نظامي‌اش در سوريه گفت: ماموريت ما در سوريه در درجه اول، تقويت نهادهاي دولتي مشروع و كشور سوريه بود و اين ماموريت انجام شد.پوتين كه در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران داخلي و خارجي در شهر سن‌پترزبورگ صحبت مي‌كرد گفت: درحال حاضر زود است كه بگوييم در سوريه يك تغيير بنيادين اتفاق افتاده‌است. اما اين كاملا آشكار است كه ما ماموريت خود را در قبال سوريه انجام داديم. خيلي زود است كه درباره تغيير راديكالي در سوريه صحبت كنيم اما يك نكته مسلم است و آن اينكه روسيه به تقويت نظام سوريه كمك كرد.

رئيس‌جمهور روسيه با اشاره به موضع‌گيري‌هاي غرب گفت، سرپوش گذاشتن بر نقش و اهميت اقدامات روسيه براي مبارزه با تروريسم در سوريه غيرممكن است. هر چقدر هم كه كسي تلاش كند نقش كشور ما و اهميت اقدامات ما در مبارزه با تروريسم در سوريه را كوچك نشان دهد قادر به اين كار نخواهد بود و غيرممكن است كه كسي بر اتفاقاتي كه در اين كشور افتاده سرپوش بگذارد. پوتين افزود: با اين حال همچنان تمايل براي ناديده گرفتن موفقيت‌هاي روسيه وجود دارد.

روسيه تابستان گذشته عمليات نظامي در حمايت از ارتش سوريه براي مقابله با داعش و ديگر گروه‌هاي مسلح مخالف دمشق را آغاز كرد. در اين عمليات 8ماهه ده‌ها جنگنده روسي با بمباران مواضع اين گروه‌ها در هماهنگي با نيروي زميني ارتش سوريه، موجب پيشروي ارتش سوريه و آزادسازي مناطق زيادي از اين كشور از اشغال گروه‌هاي تروريستي شدند. دولت روسيه در آخرين روزهاي سال 94با اعلام اينكه به ماموريت خود در اين عمليات نظامي دست يافته، پايان آن را اعلام كرد. با اين حال مسكو اعلام كرد كه حملات هوايي عليه گروه‌هاي تروريستي سوريه ادامه خواهد يافت.

پوتين در مصاحبه مطبوعاتي‌اش درباره موضع و واكنش غرب در يك سال گذشته در مقابل روسيه گفت: غرب در تلاش‌هايش براي منزوي كردن روسيه پس از الحاق مجدد كريمه به خاك اين كشور شكست خورده است و تنها زماني كه عمليات نظامي روسيه در سوريه اجرا شد به اين نتيجه رسيد كه چنين كاري غيرممكن است.

پوتين گفت: در ابتدا آنها بعد از يك سري وقايع شناخته شده به‌عنوان مثال وقايع كريمه مي‌گفتند كه لازم است روسيه منزوي شود. پس از آن مشخص شد كه چنين كاري غيرممكن است و با آغاز عمليات‌هاي ما در سوريه كاملا آشكار شد كه آنها به غيرممكن بودن چنين اقدامات مخربي عليه كشور ما پي برده‌اند.

وي افزود: ازجمله مسائل آزاردهنده در روابط غرب با روسيه، نظر مسكو درباره وقايع اوكراين و خودداري روسيه از بازگرداندن ادوارد اسنودن، كارمند سابق آژانس امنيت ملي آمريكا و افشاگر اسناد اين آژانس، به اين كشور است.

  • عقب‌راندن داعش از مرز با تركيه

گروه ديده‌بان حقوق بشر سوريه كه گروهي مستقر در لندن است و تحولات ميداني سوريه را گزارش مي‌كند، از عقب‌رانده شدن داعش از مهم‌ترين گذرگاه تحت اشغال خود در مرز سوريه با تركيه خبر داده‌است. گذرگاه الراعي در استان حلب يكي از آخرين معابر تحت اشغال داعش در مرز با تركيه بود.

علاوه بر ارتش سوريه، گروه‌هاي مخالف مانند ارتش آزاد هم در اين منطقه با داعش درگير بودند. در همين حال منابع كرد از ورود حداقل 100نيروي ويژه ارتش تركيه به خاك سوريه از طريق گذرگاهي در استان ادلب خبر داده‌اند.

  • محاصره فوعه و كفريا يكساله شد

يكي از مناطقي كه تحت محاصره گروه‌هاي مسلح تروريستي سوريه قرار دارد اما كمتر درباره آن در رسانه‌هاي جهان خبررساني مي‌شود، شهرك‌هاي فوعه و كفريا در شرق استان ادلب در شمال غرب سوريه است. اين دو منطقه شيعه‌نشين اكنون يك سال است كه تحت محاصره گروه‌هاي تروريستي و مسلح قرار دارد و همزمان هدف حملات خمپاره‌اي و موشكي هم قرار مي‌گيرد.

کد خبر 329854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha