سه‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۶
۰ نفر

خبر دستور پوتین برای خروج از عملیات نظامی در خاک سوریه در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای داشت و همه از آن به‌عنوان غافلگیری بزرگ یاد کردند.

  • هاآرتص: هدف پوتين چه بود

از آنجا كه رئيس‌جمهور روسيه هيچگاه مشخصا اهدافش را از مداخله نظامي در جنگ سوريه اعلام نكرده‌بود، اكنون تنها خود اوست كه مي‌تواند تفسير كند به اهدافش رسيده يا نه. آمريكايي‌ها هم هنگام اعلام عقب‌نشيني از عراق در سال 2011 و افغانستان در سال2014 درست به همين شيوه عمل كردند؛ يعني گفتند كه به اهدافمان رسيديم و جنگ تمام است. اما دليل اين تصميم روسيه اين است كه مي‌خواهد از اينجا به بعد اهدافش را در سوريه پاي ميز مذاكره و از طريق ديپلماسي دنبال كند. در اين مرحله براي دستيابي به اهدافش، روسيه بايد دوست همه طرف‌هاي اين مناقشه باشد؛ كاري كه با اقدام نظامي ممكن نيست.

  • گاردين: اعلام خروج واقعي است؟

ورود روسيه به جنگ سوريه چنان مقتدرانه بود كه اكنون كسي اين اعلام خروج و عقب‌نشيني را باور نمي‌كند. به‌ويژه منابع نظامي به ديده ترديد به اين خبر نگاه مي‌كنند. پوتين دستور آغاز عقب‌نشيني را داده اما هيچ تاريخي براي پايان آن اعلام نكرده. به‌ويژه اگر اقدامات روسيه در اوكراين را به ياد بياوريم و انكار و تكذيب‌ها درباره حضور نظاميان روسيه در خاك اوكراين، آن وقت ترديدها درباره ادعاي خروج روسيه از عمليات نظامي سوريه را بايد جدي بگيريم.

  • بي‌بي‌سي: شطرنج سياسي روسيه

مداخله نظامي روسيه در سوريه براي مسكو نتايج دلخواهش را داشت. غرب متوجه شد كه معضل سوريه را نمي‌توان بدون روسيه حل كرد و بايد با روسيه كنار بيايد. روسيه با حملات خود همچنين آمريكا را واداشت كه با جديت بيشتر به جنگ با داعش بپردازد. پوتين اين شطرنج را خوب بازي كرد.

  • فايننشيال تايمز: پوتين مي‌داند چطور جهان را غافلگير كند

اعلام خبر خروج روسيه از عمليات نظامي سوريه همه را غافلگير و تسليم كرد؛ از كاخ سفيد تا مخالفان سوريه. اين اقدام براي اوباما هم پيامي داشت. اوباما در پاسخ به كساني كه براي اقدام نظامي در سوريه به او فشار مي‌آوردند مي‌گفت اين يك عمليات بي‌سرانجام است كه اگر واردش شويم خروج از آن نامشخص است. پوتين اما نشان داد كه چطور مي‌توان با يك اقدام نظامي چند‌ماهه، بازي را عوض كرد.

کد خبر 328396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha