درحالی‌که هیأت‌های مذاکره‌کننده دولت سوریه و نمایندگان مخالفان در ژنو برای انجام جدی‌ترین مذاکرات برای حل بحران آماده می‌شوند، وزیرخارجه روسیه از آمادگی کشورش برای شرکت در عملیات نظامی مشترک با غرب علیه پایگاه اصلی داعش در شهر رقه سوریه خبر داده‌ است.

لاوروف

سرگئي لاوروف وزيرخارجه روسيه در گفت‌وگويي تلويزيوني اعلام كرد: ما آماده‌ايم اقدامات‌مان را با آمريكايي‌ها و ائتلاف تحت رهبري آمريكا براي انجام عمليات عليه شهر رقه هماهنگ كنيم زيرا رقه در شرق سوريه واقع است و ائتلاف تحت رهبري آمريكا عمدتا در آن منطقه فعال هستند. لاوروف در ادامه سخنانش گفت: اكنون ديگر اين اخبار مخفي نيست و مي‌توانيم بگوييم كه در مرحله‌اي از جنگ، آمريكايي‌ها پيشنهاد تقسيم كار دادند و گفتند، نيروي هوايي روسيه بايد بر آزادي پالميرا متمركز شود و ائتلاف آمريكا با پشتيباني روسيه بر آزادي رقه متمركز مي‌شود. اكنون ما هم پيشنهاد همكاري مي‌دهيم.

اين سخنان وزير خارجه روسيه از آن جهت اهميت دارد كه همكاري مشترك قدرت‌هاي خارجي با دولت سوريه عليه داعش را نشان مي‌دهد. در ماه‌هاي گذشته و بعد از ورود مستقيم روسيه به عمليات نظامي مشترك در خاك سوريه در كنار ارتش اين كشور، بخش‌هاي زيادي از مركز و شمال سوريه از اشغال گروه‌هاي مسلح و تروريستي خارج شد. اما شهر رقه در شرق سوريه كه پايتخت اصلي خلافت ادعايي گروه تروريستي داعش است همچنان در اشغال اين گروه قرار دارد. از سوي ديگر روسيه ديروز از شركت يك گروه جديد از مخالفان سوريه در مذاكرات صلح ژنو خبر داد.

نماينده روسيه در سازمان ملل با اعلام اين خبر گفت، گروه تازه مخالفان ميانه‌روي سوريه پس از مذاكرات با نمايندگان مسكو در پايگاه حميميم در نزديكي لاذقيه تشكيل شده ‌است. روسيه مي‌گويد كه استفان دي‌ميستورا، نماينده سازمان ملل در امور سوريه از تشكيل اين گروه استقبال كرده و از دعوت آن به مذاكرات ژنو خبر داده ‌است. به گفته مقامات روسيه، اين گروه جديد از شخصيت‌هايي در داخل سوريه تشكيل شده كه در ساختار سياسي كنوني اين كشور نقشي ندارند. قرار است مذاكرات مستقيم ميان هيأت نمايندگي دولت سوريه با مخالفان در ژنو برگزار شود. اين هيأت‌ها از روز يكشنبه وارد ژنو شده‌اند.

کد خبر 328269

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha