دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

نیلوفر قدیری: این هفته قرار است مذاکراتی در ژنو آغاز شود که جدی‌ترین گفت‌وگوها طی ۵سال بحران سوریه میان همه طرف‌های این داستان هزاردستان است.

در ميان ابراز ترديدها و بيم‌و‌اميدها، 3هفته است كه آتش‌بس دست‌كم از سوي طرف‌هاي دولتي اين جنگ برقرار مانده‌است. اكنون همه خود را براي وزن‌كشي پاي ميز مذاكره آماده مي‌كنند.در اين ميان نقش روسيه در حفظ اين آتش‌بس و تهيه دستور كار مذاكرات سياسي ژنو، نقشي قابل توجه بوده‌است.

ولاديمير پوتين و سرگئي لاوروف در يك‌ماه گذشته تقريبا همه ديدارها و مذاكرات حضوري و تلفني خود را صرف موضوع سوريه كرده‌اند. پوتين شخصا با سران كشورهاي عربي و غربي گفت‌وگو كرده و لاوروف به‌طور مرتب با جان كري ديدار و گفت‌وگو داشته‌است. ملموس‌ترين نتيجه اين رايزني‌ها، رسيدن به برخي نكات مشترك در ميدان جنگ مانند تبادل اطلاعات نظامي و جغرافيايي و در روند سياسي مانند تهيه فهرست گروه‌هاي شركت‌كننده در مذاكرات و دستور كار آن بوده‌است. روسيه با همان قدرتي كه تابستان امسال وارد جنگ سوريه شد اكنون رايزني‌هاي سياسي را پيش مي‌برد. فعال‌ترين بازيگر پرونده سوريه اكنون روس‌ها هستند.

اما روسيه در سوريه به‌دنبال چيست؟ ورود روسيه به عمليات نظامي در خاك سوريه در شرايطي صورت گرفت كه مسكو و غرب پرتنش‌ترين روزهاي بعد از جنگ سرد را مي‌گذراندند. دو طرف بعد از رودر رو شدن در اوكراين، وارد يك جنگ تمام عيار اقتصادي سياسي شدند. تانك‌هاي روسيه در شرق اوكراين و تحريم‌هاي آمريكا و اتحاديه اروپا عليه مسكو، نمادهاي آشكار اين جنگ پنهان بودند. در اين شرايط روسيه با ورود نظامي به ميدان جنگ سوريه، به غرب يادآوري كرد كه مرزهايش در شرق اروپا تنها نقطه رويارويي در دوران بعداز جنگ سرد نيست.

از سوي ديگر در روزهايي كه دولت اوباما به‌خاطر بي‌ميلي به ورود مستقيم نظامي به جنگ سوريه در آمريكا و اروپا و در ميان هم‌پيمانان عربش به‌شدت سرزنش مي‌شد، پوتين با ورود مستقيم به اين جنگ عمل‌گرايي‌اش را به رخ كشيد. جنگ سوريه اگرچه ابتدا اين كشور و ملت را ويران و آواره كرد اما مانند يك انفجار بود كه تركش‌هاي آتشينش به همه نقاط جهان سرايت كرد. به همين دليل از همسايه‌ها گرفته تا اروپاي دورتر، همه دنبال يك تمام‌كننده براي اين جنگ بودند. اين تمام‌كننده حتي اگر دشمني باشد كه براي نجات بشار اسد وارد ميدان شده‌‌باشد، باز هم اهريمن نجات‌بخش است.

روسيه تا همينجا به نتيجه‌اي كه مي‌خواست از اين اقدام به‌دست بياورد رسيده‌است. پوتين مي‌خواست قدرت تمام‌كننده خود را به رخ بكشد و با غرب به‌ويژه آمريكا از موضعي برابر به سهم‌خواهي بپردازد. حالا كه اين نتيجه محقق شده، تعجبي نخواهد داشت اگر روس‌ها پاي ميز مذاكره سوريه امتيازاتي هم بدهند. امتيازاتي كه در ابتداي اين راه خط قرمزشان محسوب مي‌شد.

کد خبر 328138

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha