همشهری آنلاین: اتحادیه اروپا برای اجتناب از وضع تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، بر لزوم پیگیری دیپلماسی و تداوم مذاکرات هسته‌ای با ایران تاکید کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان از شهر لاپینرانتا در فنلاند، خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص مساله هسته‌ای ایران گفت: «من فکر می‌کنم که همواره برای دیپلماسی فرصت وجود دارد».
او قرار است هفته آینده با علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران  در مکانی در اروپا ملاقات کند، اما محل دقیق این ملاقات اعلام نشده است.
سولانا همچنین اعلام کرد که نمی‌خواهد در خصوص مسئله هسته‌ای ایران پیشداوری کند و افزود: «وظیفه من این است که در خصوص راه‌ حلی احتمالی صحبت کنم».
ارکی توئومیویا، وزیر امور خارجه فنلاند که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد نیز گفت: «راه پیش روی اتحادیه اروپا پیشروی به سوی راه حلی دیپلماتیک است».
وی تصریح کرد که نشست غیررسمی وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در شهر کوچک لاپینرانتا در نزدیکی مرز فنلاند با روسیه «مکان یا زمانی» برای صحبت کردن در خصوص تحریم‌های احتمالی علیه ایران نیست.
فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز گفت که او همانند گذشته فکر می‌کند فرصتی برای ازسرگیری مذاکرات با تهران وجود دارد و افزود: «من همیشه امیدوارم که چنین چیزی اتفاق بیفتد».
وی ادامه داد، حتی اگر شورای امنیت هم مشورت در خصوص تحریم‌های احتمالی علیه ایران را آغاز کند، «این به عنوان مانعی برای فتح باب دوباره مذاکرات با ایران نخواهد بود».
او همچنین پیش‌بینی کرد که شورای امنیت قطعنامه‌ای را تصویب کند و افزود: «این که آیا تحریمی اعمال خواهد شد و احتمالاً چه تحریم‌هایی خواهند بود، پرسشی است که باید برای پاسخ به آن منتظر ماند».
اشتاین‌مایر ادامه داد که اهمیت دارد دوباره درباره «پیام قاطع» جامعه بین‌المللی «مشورت» شود و گفت: «من تصور می‌کنم که نباید شورای امنیت و اعضایش اجازه دهند در خصوص این مساله بین‌شان اختلاف بیفتد».
ژان آسلبورن، وزیر امور خارجه لوگزامبورگ هم گفت: «صحبت کردن درباره تحریم ساده است. باید درباره تحریم‌ها "هم" صحبت شود، اما نباید "فقط" درباره تحریم‌ها صحبت شود».
 در همین حال، پر استیگ مولر، وزیر امور خارجه دانمارک گفت: «ما باید وضعیت را بررسی و سپس تصمیم‌گیری کنیم که چه اقداماتی را اتخاذ کرده و چه رفتاری داشته باشیم».
اورسلا پلاسنیک، وزیر امور خارجه اتریش هم در ادامه مباحث مربوط به ایران گفت: «ما به صبری زیاد در عین قاطعیت نیاز داریم. دیپلماسی و صبر موضوعاتی است که باید به آنها توجه داشت».
بر اساس این گزارش، اشتاین‌مایر همچنین ابراز عقیده کرد باید در خصوص این مسئله «راه بازگشت به سوی ‌حل هسته مناقشه» را یافت و افزود اصل مسئله به روابط اسراییل با فلسطین برمی‌گردد.
بنا به گفته محافل دیپلماتیک اتحادیه اروپا در رویکرد خود به حماس تغییری ایجاد کرده است. تاکنون اتحادیه اروپا از هر گونه تماس با این سازمان سرباز می‌زد، اما اکنون بیشتر وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا توافق دارند که باید با حماس در صورتی که با تشکیل دولت متحد ملی موافقت کند، رابطه برقرار شود.
شراکت حماس در دولت بدین معنا خواهد بود که این جنبش اصول بنیادین محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان را بدون آن که علنی آن را اعلام کند، پذیرفته است.
یکی از این اصول بنیادین پذیرش حق موجودیت اسراییل است. سولانا گفت:‌ «اتحادیه اروپا می‌خواهد با دولت واحد ملی فلسطینی صحبت کند. طبعاً حماس نیز عضوی از این دولت خواهد بود».
کد خبر 3255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز