نفیسه مجیدی‌زاده: بوی یار مهربان برای سیزدهمین‌بار در شهر پیچیده است.

دوچرخه شماره ۸۲۱

جشنواره‌ای آغاز شده و 200‌هزار دانش‌آموز پایه‌ی هفتم و هشتم تحصیلی که در یک هزار و 200 مدرسه‌ی شهر تهران درس می‌خواندند فرصت پیدا کردند از بین یک هزار و 500 عنوان کتاب مشخص، تا سقف 200‌هزار ریال کتاب انتخاب کنند!

این کتاب‌ها پیش از این توسط کمیته‌ای زیر نظر شورای یاد یار مهربان و آموزش و پرورش، از بین کتاب‌های منتشر شده در سه سال گذشته انتخاب شده بودند.

حالا کتاب‌ها توسط دانش‌آموزان انتخاب شده‌اند و از این پس، دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این طرح فرصت دارند که در مجموعه‌ای از فعالیت‌های مرتبط با کتاب شرکت کنند.

جشنواره‌ی یاد یار مهربان توسط موسسه‌ي نشر شهر، وابسته به سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود و کتاب‌های منتخب، از سوی شهردار تهران و وزیر آموزش و پرورش به دانش‌آموزان اهدا می‌شود.

 

دوچرخه شماره ۸۲۱

یاد یار مهربان ادامه دارد؛ حالا فهرست کتاب‌هایی که شما سفارش دادید به دست برگزارکنندگان جشنواره‌ی یاد یار مهربان رسیده است.

آن‌ها این کتاب‌های درخواستی را از منابع ناشران گرد‌آوری کرده و بعد بسته‌بندی می‌کنند؛ بسته‌های هیجان‌انگیزی که به زودی در مدرسه به دست شما می‌رسد.

قصه از وقتی آغاز می‌شود که کتاب‌ها به مدرسه می‌آید. شما کتاب‌ها را می‌خوانید و وارد بازی‌های هیجان‌انگیزی می‌شوید و امکان پیدا می‌کنید که در مجموعه‌ای از فعالیت‌های کتابخوانی شرکت کنید و البته در مقابل هر فعالیتی که انجام می‌دهید تعدادی کارت امتیاز دریافت می‌کنید.

تعیین کتاب‌خوان‌‌های برتر، تشکیل شوراهای کتاب مدرسه، تعیین شهردار کتاب، عضویت در باشگاه کتاب تهران و برنامه‌های مشابه دیگر، بخشی از این فعالیت‌ها هستند.

اما مهم‌ترین کاری که بعد از خواندن کتاب‌ها دارید جمع‌آوری امتیاز است. شما کارت‌های امتیازرا جمع می‌کنید و می‌توانید در هر مرحله و با توجه به جدول بعدی، جایزه‌ای معادل امتیازی که کسب کردید، بگیرید و یا می‌توانید جمع‌آوری امتیاز را ادامه دهید و در مرحله‌ی آخر آن‌ها را شمارش کنید.

برای جمع‌آوری امتیاز، لازم است که شما پس از مطالعه‌ی کتاب در فعالیت‌های گروهی و یا فردی که کاملاً مرتبط با بحث کتاب‌های اهدایی در جشنواره است شرکت کنید و  امتیاز کسب کنید. حالا وقت جمع‌آوری امتیاز است.

  • فعالیت‌های گروهی

این مرحله به‌صورت گروه‌های سه تا پنج نفره انجام می‌شود و بر این اساس با نوشتن و اجرای یک نمایش‌نامه براساس یک کتاب داستان حداکثر 30 امتیاز به دست می‌آورید، ساخت روزنامه دیواری با استفاده از تصویرهای شاخص کتاب، آغاز و پایان و نقاط اوج و حوادث خاص داستان و یا مطالب مهم یک کتاب غیر داستانی حداکثر25 امتیاز، برگزاری نقد کتاب در مورد سیر داستان و شخصیت‌های یک کتاب داستانی و یا مطالب مهم یک کتاب غیر داستانی، حداکثر 15 امتیاز، طرح مطالب مهم از کتب غیر داستانی در فلش کارت حداکثر 20 امتیاز، طراحی و ساخت یک بازی فکری با استفاده از مطالب یک کتاب حداکثر 30 امتیاز و شرکت در یک مسابقه‌ي کتاب‌خوانی گروهی بر اساس یک کتاب اعلام شده توسط معلم که تمامی دانش‌آموزان یک کلاس در آن شركت مي‌كنند حداکثر 20 امتیاز به همراه دارد.

 

دوچرخه شماره ۸۲۱

  • فعالیت فردی

در کنار فعالیت‌های گروهی، می‌توانید برای جمع‌آوری امتیاز به صورت فردی هم تلاش کنید. فعالیت‌های فردی شامل موارد زیر می‌شود:

اهدای کتاب به کتاب‌خانه‌ي مدرسه، صرفاً برای کتاب‌هاي دریافت شده در این جشنواره و حداکثر چهار کتاب و كسب 80 امتیاز، مبادله با هر یک نفر و خواندن کتاب با ارائه فعالیتی که نشان‌گر مطالعه‌ي کتاب باشد 30 امتیاز، درست کردن نموداری دستی یا کامپیوتری به منظور تشویق دیگر دانش‌آموزان برای خواندن کتاب (قابل نصب در تابلو مدرسه )20 امتیاز، نوشتن مقاله و نقد و نظر در مورد کتاب‌های مطالعه شده در قالب یک وبلاگ 30 امتیاز، ارائه‌ي داستان و یا مطالب مفید یک کتاب در قالب کنفرانس 20 امتیاز، طرح سؤال و جواب از محتوای یک کتاب برای برگزاری مسابقه‌ي کتاب‌خوانی 10 امتیاز، نقاشی و تصویرسازی بر اساس محتوا یا شخصیت یک کتاب و یا با موضوع تبلیغ کتاب‌خوانی 30 امتیاز، بازنویسی وقرار دادن خود به جای شخصیت داستان و نوشتن بخشی از داستان با نگاهی جدید و یا تغییر داستان به پایانی متفاوت30 امتیاز، خلاصه نویسی از محتوای یک کتاب30 امتیاز، داستان‌ها تلفیق شخصیت‌ها و داستان‌ها از کتاب‌های مختلف و خلق داستانی جدید40 امتیاز.

 

دوچرخه شماره ۸۲۱

 

کارت‌های امتیاز که جمع‌آوری شدند نوبت به بخش جذاب هدیه می‌رسد؛ با ارائه‌ی این کارت‌ها به معلم‌های رابط در مدرسه‌، در قبال امتیازهایی که شما کسب کردید جوایزی مثل بلیت برج میلاد، بلیت سینما یا بلیت استخر و یا بن خرید کتاب و کالاهای فرهنگی و آموزشی به شما داده می‌شود.

برگزیدگان برتر هم جوایز نفیسی خواهند گرفت و هم می‌توانند در یک اردوی آموزشی‌تفریحی شرکت کنند و از امتیازات دیگری که در اردو اعلام می‌شود هم برخوردار شوند.

دانش آموزان فعال در این جشنواره، در فرهنگ‌سراها و پایگاه‌های اوقات فراغت در قالب باشگاه کتاب حضور پیدا می‌کنند و در فعالیت‌های باشگاهی با حضور نویسندگان و اساتید مطرح شرکت می‌کنند.

در پایان، به دانش‌آموزان برتر جوایز نفیسی اهدا می‌شود، جوایزی مانند بیست سکه بهار آزادی به دانش آموزان صاحب برترین آثار و دارای بیش‌ترین امتیاز. هم‌چنین نمایشگاهی از آثار برگزیده با ذکر نام خود دانش آموزان و مدرسه آن ها برپا خواهد شد.

جشنواره‌ی یاد یار مهربان با تمام شدن سال تحصیلی جاری به پایان می‌رسد و یار مهربان گرچه در خانه‌ها می‌ماند اما جشنواره‌اش می‌رود برای سال آینده‌ی تحصیلی و برای دانش‌آموزانی دیگر...

 

دوچرخه شماره ۸۲۱

این‌جا مرحله‌ا‌ی دیگر از فعالیت‌های شما در جشنواره‌ی یاد یار مهربان تمام می‌شود و در ازای فعالیت‌ها و کیفیت کاری که انجام دادید امتیازهایی گرفته‌اید و البته باید بدانید که هر کدام از این فعالیت‌ها، سقف امتیازی دارند و هر دانش‌آموز پس از کسب حداکثر امتیاز ازیک فعالیت، برای جمع‌آوری امتیاز بیش‌تر باید به فعالیت‌های دیگر بپردازد.

مثلاً هر دانش‌آموز فقط می‌تواند یک وبلاگ داشته باشد و امتیاز آن را بگیرد و یا به طور مثال حداکثر 6 بار مبادله‌ي کتاب انجام دهد و تا سقف 30 امتیاز از مبادله کتاب، امتیاز جمع کند.

بعد از جمع‌آوری امتیازها، هدایای مختلفی به دانش آموزان اهدا می‌شود. در این مرحله به مرز 180 امتیاز 100‌هزار ریال، مرز 280 امتیاز 200 هزار ریال،  مرز 350امتیاز 300هزار ریال و مرز 400امتیاز 500هزار ریال هدیه نقدی تعلق می‌گیرد.

البته هر دانش آموز می‌تواند با رسیدن به سطح امتیازات هر مرحله، هدیه‌ی آن مرحله را دریافت کرده  و دوباره از صفر اقدام به جمع آوری امتیازهاي جدید کند.

کد خبر 323934

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha