پروانه معصومی: کتاب‌های زیادی را در این ایام مطالعه کرده‌ام که میانشان می‌توانم به یک کتاب شاخص و بسیار جالب‌توجه اشاره کنم.

پروانه معصومی

كتابي كه گردآورنده‌اش براي تدوين آن زحمات بسياري كشيده است. كتاب «افسانه‌هاي گيلان» كه توسط هادي غلام‌دوست تأليف شده اثري است كه مؤلف براي گردآوري و تأليفش 30سال زمان صرف كرده است. درواقع نويسنده عمري را پاي اين كار گذاشته و نتيجه تلاشش اثري است به‌شدت خواندني كه مي‌توان مطالعه‌اش را به مردم توصيه كرد. وقتي كتاب را مطالعه مي‌كنيم برايمان جالب است؛ افسانه‌اي كه در فضاي كوهستان شكل گرفته با افسانه‌هايي كه در دشت يا ساحل دريا رخ داده چه نقاط مشترك و شباهت‌هايي دارند و چطور مي‌شود ميانشان پيوند برقرار كرد.

يكي از محسنات افسانه‌هاي گيلان اين است كه مي‌توان آن‌را در نشست‌هاي مختلف مطالعه كرد. در روزگار پرشتاب فعلي كه برخي كمتر فرصت مطالعه پيدا مي‌كنند كتاب افسانه‌هاي گيلان مي‌تواند اثري باشد كه افراد پرمشغله هم در فرصت‌هاي كوتاهي كه پيش مي‌آيد بتوانند از آن بهره ببرند.

كتاب نثر خوب و رواني دارد و خيلي ساده و بي‌شيله‌پيله به نگارش درآمده و برخي افسانه‌هايش را مي‌توان براي بچه‌ها نيز خواند و البته برخي حكايت‌هايش شايد به‌دليل فضاي گوتيك و ترسناكي كه دارند براي كودكان مناسب نباشد. تنوع چشمگيري در افسانه‌هاي گيلان مشاهده مي‌شود. نبرد خير و شر، قصه‌هاي طنزآميز، جن و پري، روايت‌هايي شگفت‌انگيز از زبان جانوران، ديوها و انسان‌ها و مضاميني كه ريشه در تاريخ و مذهب دارند رنگ‌آميزي جالب‌توجهي در اين اثر به‌وجود آورده است. نكته جالبي كه پس از مطالعه افسانه‌هاي گيلان مي‌توان به آن رسيد تخيل شگفت‌انگيز ايراني‌هاست. اينكه نسل هاي قبلي چقدر رؤياپرداز بوده‌اند و بسياري از ماجراهاي عجيب كه رخ دادنشان در عالم واقعيت غيرممكن بوده را به حكايت تبديل كرده‌اند؛ افسانه‌هايي كه سال‌ها نقل شده و حالا به‌عنوان ميراثي گرانقدر به ما رسيده است.

  • بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون
کد خبر 329754

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha