سید‌سروش طباطبایی‌پور: بفرما! این هم همان عیدی که یک‌سال منتظرش بودید! چشم به‌هم زدید و خودش با پای خودش آمد؛ با همه‌ی سبزی‌ها، عیدی‌ها، برو‌بیاها، آجیل خورده‌ها و تکالیف نوروزی‌اش.

دوچرخه شماره ۸۲۵

البته نمي‌دانم واژه‌ي بي‌مزه‌ي تكاليف نوروزي را كدام آدم بي‌كاري از خودش درآورد؛ اما يادتان باشد وسط همان بخور و بخواب‌هاي خوش‌مزه‌ي عيد، نيم‌نگاهي هم به تكاليف بي‌مزه‌ي نوروزي بيندازيد.

اما طرف‌حساب اين دو صفحه، نه زمان رؤيايي خوش‌گذراني‌هاي عيد است و نه زمان بي‌روح تكاليف نوروزي! اين دو صفحه، لحظه‌هاي فراغتي را هدف گرفته كه در اين 13 روز تعطيل، خواهي‌نخواهي به‌سراغتان مي‌آيد و شما را دمغ مي‌كند.

دوچرخه‌جان به همراه 13 نوجوان خبرنگار افتخاري بهتر از جان خود، دور هم نشستند و تلفني و اي‌ميلي و تلگرامي، آن‌چه را كه توي مخشان بود روي هم ريختند و 13 بسته‌ي پيشنهادي شسته‌رفته، روي ميز گذاشتند تا هر وقت آن لحظه‌هاي كسل كننده،‌ يقه‌ي مباركتان را گرفت، با خواندن كتاب يا ديدن و شنيدن فيلم و موسيقي، كلي صفا كنيد و دعايش را هم به‌جان ما كنيد.

پيشاپيش از «مينا صيادي» تشكر مي‌كنيم كه به دوچرخه در تهيه‌ي مطالب اين دو صفحه كمك كرد. 

دوچرخه شماره ۸۲۵

تصويرگري: طوبي خارستاني، 18 ساله

***

  • يك‌ دريا لبخند!

دوچرخه شماره ۸۲۵

 

15 سالي است كه مي‌خندد. هر وقت دوچرخه هم آمده دندان‌هايش پيدا بوده! داستان‌هاي خوبي هم مي‌نويسد. باور نداريد گاهي صفحه‌ي چشمه‌ها را بخوانيد و از خواندن نوشته‌هايش كيف كنيد. برايتان دو تا عيدي دارد؛ لطفاً چند لحظه چشم‌هايتان را ببنديد و...

دريا اخلاقي:
سلام بر همه‌ي دوچرخه‌اي‌ها! عيدتان مبارك. اولين هديه‌ي من به شما كتاب «پيشگو» است؛ كتابي كه «حميد نوايي لواساني» آن را نوشته و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان هم چاپش كرده. فضاي فانتزي و تاريخي آن مرا حسابي به هيجان آورد. اميدوارم براي شما هم جذاب باشد.

مدتي پيش يك فيلم خوب هم ديدم؛ «در دنياي تو ساعت چند است؟»؛آن را به‌خاطر فضاي بدون تنش و آرامش‌دهنده دوست دارم و ديدن آن را به شما هم پيشنهاد مي‌كنم.

 

دوچرخه شماره ۸۲۵

دوچرخه شماره ۸۲۵

***

  • سلفي مهسا با برج ايفل

دوچرخه شماره ۸۲۵

 

داستان مي‌نويسد. سفر را خيلي دوست دارد و اگر برايش بليت رفت و برگشت به پاريس را پست كنند، حاضر است در تعطيلات عيد، سري هم به آن‌جا بزند...

مهسا بابايي:

قدر تيپ و قيافه‌ي خودتان را بدانيد. «آگوست» به‌خاطر بيماري، چهره‌ي عجيبي پيدا كرده و به همين بهانه تا كلاس پنجم، مدرسه نرفته است، اما ناگهان...!

اگر دلتان مي‌خواهد از بقيه‌ي ماجرا سر در بياوريد، بايد كتاب «شگفتي» اثر «آر.جي.پالاسيو» را با ترجمه‌ي خوب «پروين علي‌پور» بخوانيد. راستي، اين كتاب را نشر «افق» منتشر كرده است. به‌نظر من مطالعه‌ي اين كتاب به شما هم مزه مي‌دهد.

اگر اهل موسيقي هم هستيد، آلبوم «امپراطور» با صداي «مهدي يراحي» را پيشنهاد مي‌كنم. حتماً از شنيدنش لذت مي‌بريد.

 

دوچرخه شماره ۸۲۵

دوچرخه شماره ۸۲۵

***

  • پيتزاي آريايي!

دوچرخه شماره ۸۲۵

 

اهل گيلان است و امسال كنكوري است. اين‌روزها هر‌وقت از درس و مشق خسته مي‌شود، سنتور مي‌زند. آرزو دارد يك روزي به سياره‌ي «شازده‌ كوچولو» سفر كند و براي او هم سنتور بنوازد. از او قول گرفته‌ام آن روز همه‌ي دوچرخه‌اي‌ها را هم دعوت كند؛ البته به‌شرطي كه همه روي آن سياره‌ي كوچولو جا شويم...

آريا تولايي:

من به دوچرخه‌اي‌ها، كتاب «يك جعبه پيتزا براي ذوزنقه‌ي كباب‌شده»ي «جمشيد خانيان» را پيشنهاد مي‌دهم. به‌نظر من خانيان در اين كتاب به ترس، نگاهي متفاوت داشته و فكر مي‌كنم نوجوان‌ها از پايان غافل‌گيركننده‌اش خوششان بيايد.

اگر هم دلتان مي‌خواهد بخشي از اوقات فراغت تعطيلات عيد را با شنيدن نواهاي موسيقي محلي پر كنيد، پيشنهاد من شنيدن آلبوم «نمك» از گروه «آدمك» است؛ آلبومي با قطعات شاد و ملايم.

 

دوچرخه شماره ۸۲۵

دوچرخه شماره ۸۲۵

دوچرخه شماره ۸۲۵

تصويرگري: آتوسا درويشي، 15 ساله

***

  • نام صياد: مريم... نام صيد: كتاب

دوچرخه شماره ۸۲۵

 

تا حرف از بوشهر مي‌شود، ياد خليج فارس و تور و ماهي مي‌افتم. انگار مريم هم در بوشهر صياد خوبي است و ماهي‌هاي فرهنگي لذيذي برايمان صيد كرده...

مريم زنده‌بودي:

چون عيد است، اولين پيشنهاد من به شما آلبوم «ترش‌رو» از دسته‌گل‌هاي گروه «داركوب» است. اين كار يك اثر تلفيقي از موسيقي مدرن با نواهاي سنتي شيرازي است. مطمئنم نوجوان‌ها از شنيدن اين موسيقي شاد، كلي كيف مي‌كنند.

پيشنهاد من براي مطالعه، «بابا لنگ‌دراز» اثر «جين وبستر» است. البته مي‌دانم كه نوجوان‌هاي اهل مطالعه‌ي دوچرخه اين كتاب را خوانده‌اند، اما فكر مي‌كنم مطالعه‌ي چند باره‌ي اين كتاب خالي از لطف نيست.

 

دوچرخه شماره ۸۲۵

دوچرخه شماره ۸۲۵

***

  • زهراي امروز... زهراي ديروز!

دوچرخه شماره ۸۲۵

 

اهل تهران است و اهل داستان! دلش مي‌خواهد از فرصت تعطيلات عيد استفاده كند و برود سفر؛ آن هم سفري رؤيايي به خاطرات گذشته‌اش. چون فكر مي‌كند اين‌طوري هركسي مي‌تواند مسير اشتباه زندگي‌اش را اصلاح كند...

زهرا عبدالملكي:

«سمفوني مردگان» اثر«عباس معروفي» متفاوت‌ترين كتابي است كه تا‌به‌حال خوانده‌ام. ماجرايي كه از نگاه چند ناظر نقل مي‌شود و آدمي را به فكر وا مي‌دارد. با وجودي كه اين كتاب براي مخاطب نوجوان نوشته نشده، اما فكر مي‌كنم دوچرخه‌اي ها از خواندنش لذت ببرند.

اگر اهل ديدن فيلم هم هستيد «قندون جهيزيه» را پيشنهاد مي‌كنم. اثري از علي ملاقلي‌پور و با هنرمندي نگار جواهريان و صابر ابر. تازه، در اين فيلم اكبر عبدي هم هنرنمايي كرده.

 

دوچرخه شماره ۸۲۵

دوچرخه شماره ۸۲۵

دوچرخه شماره ۸۲۵

تصويرگري: متينا عروجي

***

 

  • ميزبان: بهنام... مهمان: دوچرخه!

دوچرخه شماره ۸۲۵

 

قبل از هرچيز بايد بگويم كه بهنام از همه‌ي دوچرخه‌اي‌ها دعوت كرده تا در تعطيلات نوروز، به شهرش، تبريز، سفر كنند. پس سفر عيدمان هم جور شد؛ تبريز... شهري زيبا و پر از مكان‌هاي ديدني...

بهنام عبداللهي:‌

اگر دلتان مي‌خواهد سال جديد را با فضايي متفاوت و شخصيت‌هاي نو آغاز كنيد خواندن كتاب «من و عجيب و غريب» اثر «فروزنده خداجو» را به شما پيشنهاد مي‌كنم.

به‌نظر من در اين ايام، از بازي‌هاي رايانه‌اي هم غافل نشويد. من بازي «دوران افتخار» را به اهالي دوچرخه پيشنهاد مي‌كنم. اين بازي توليد متخصصان كشورمان است و داستان آن براساس خاطرات رزمندگان اسلام نوشته شده.

 

دوچرخه شماره ۸۲۵

دوچرخه شماره ۸۲۵

دوچرخه شماره ۸۲۵

تصويرگري: مائده غلامعلي‌مجد‌آبادي، 14 ساله

***

  • با كفش‌هاي نيكو راه برو

دوچرخه شماره ۸۲۵

 

اهل دماوند است و مثل كوه دماوند، شعرهاي محكم و سربلند مي‌گويد! دوستانش مي‌گويند از ديوار راست بالا مي‌رود. اما آرام نمي‌ماند و  همان‌ بالا هم روي در و ديوار نقاشي مي‌كشد!

نيكو كريمي:

اگر دلتان مي‌خواهد در اولين روزهاي بهار، كتابي با پايان خوش دستتان بگيريد، پيشنهاد من، كتاب «با كفش‌هاي ديگران راه برو»، ترجمه‌ي كيوان عبيدي آشتياني(نشر چشمه) است.

اين كتاب را «شارون كريچ» نوشته و تابه‌حال موفق به كسب جايزه‌ها‌ي ارزشمند نيوبري و پروين اعتصامي شده است.

پيشنهاد ديگر من به بچه‌ها، يك آلبوم بهاري است. من حال و هواي سنتي اين اثر را خيلي دوست دارم. آلبوم «ريشه در خاك» با آهنگ‌سازي «پژمان طاهري». اميدوارم از شنيدن اين اثر لذت ببريد.

 

دوچرخه شماره ۸۲۵

دوچرخه شماره ۸۲۵

دوچرخه شماره ۸۲۵

تصويرگري: سپيده طاهر‌خاني، 17 ساله

***

  • ليلا مي‌آيد

دوچرخه شماره ۸۲۵

 

17سال در هواي تهران نفس كشيده و اهل داستان و شعر است. خوش‌نويسي هم مي‌كند و از شنيدن صداي قلمش، لذت مي‌برد. از كودكي دوست داشته روي لبه‌ي ديوار چين قدم بزند و به منظره‌هاي زير پايش نگاه كند. پس اي سرزمين چشم‌بادامي‌ها! منتظر باش كه بالأخره ليلا به ديدنت مي‌آيد!

ليلا موسي‌پور:

يكي از كتاب‌هايي كه علاوه بر داستان جذاب، در نوشتن هم به من كمك كرد، سه‌گانه‌ي «زويا پيرزاد» بود. اثري سرشار از توصيف‌هاي دقيق و هنرمندانه. اگر دلتان مي‌خواهد خوب بنويسيد، بايد خوب بخوانيد؛ به‌خصوص سه‌گانه‌ي زويا پيرزاد را.

در زمينه‌ي موسيقي هم پيشنهاد خوبي دارم. مدتي است اسم گروه «چارتار» سر زبان‌ها افتاده. من كه فكر مي‌كنم هنرمندان اين گروه، علاوه بر توجه به زيبايي و دل‌نشيني موسيقي آثارشان، به شعر هم توجه ويژه‌اي دارند.

به‌خاطر‌همين من شنيدن آلبوم «جاده مي‌رقصد» اين گروه را به شما پيشنهاد مي‌كنم.

 

دوچرخه شماره ۸۲۵

دوچرخه شماره ۸۲۵

دوچرخه شماره ۸۲۵

تصويرگري: مهتاب عزتي

***

  • هليا كتاب‌خوار مي‌شود!

دوچرخه شماره ۸۲۵

 

هليا يك كتاب‌خوار است! نه! نترسيد! شما كه كتاب نيستيد! تازه، اگر هم كتاب باشيد، بايد موضوعتان فلسفه و افسانه‌هاي اسطوره‌اي باشد تا هليا به شما حمله كند! بد نيست بدانيد او عاشق نقاشي هم هست و دلش مي‌خواهد جنگل‌هاي آمازون را به تصوير بكشد...

هليا معيري:

پيشنهاد من خواندن دو نمايش‌نامه است از «شكسپير». نمايش‌نامه‌ي «شب دوازدهم» و «تاجر ونيزي». من نمايش‌نامه خيلي دوست دارم؛ به‌خصوص آثار شكسپير را؛ چون مي‌شود از نظر روان‌شناسي، شخصيت‌هاي آثارش را بررسي كرد.

چون گيلكي هستم، من هم مثل دريا، فيلم «در دنياي تو ساعت چند است؟» را پيشنهاد مي‌دهم. نقدهاي زيادي هم درباره‌ي اين فيلم خوانده‌ام كه همگي برايم جذاب بود.

 

دوچرخه شماره ۸۲۵

***

 

  • فرزانه مثل خورشيد مي‌درخشد

دوچرخه شماره ۸۲۵

 

خرامه، شهري است در استان فارس و اسم اين شهر، از تركيب دوكلمه‌ي خورشيد و ماه گرفته شده است. فرزانه هم اهل خرامه است و در شعرهايش بهره‌اي از زيبايي ماه و درخشش خورشيد گرفته است.

فائزه فرزانه:

من كتاب «بينوايان» را پيشنهاد مي‌كنم. البته مي‌دانم كه احتمالاً نوجوان‌هاي كتاب‌خوان و هنرمند دوچرخه، اين كتاب را  بارها خوانده‌اند. اما فكر مي‌كنم مرور چند‌باره‌ي اين كتاب برايمان لازم است؛ چون بايد بدانيم در دنيا، همه به اندازه‌ي من و شما راحت زندگي نمي‌كنند.

فيلم پيشنهادي من هم مجموعه‌ي جذاب و هيجان‌انگيز «هري‌پاتر» است.

 

دوچرخه شماره ۸۲۵

دوچرخه شماره ۸۲۵

دوچرخه شماره ۸۲۵

تصويرگري: زهرا علي‌هاشمي، 17 ساله

***

  • زهرا، از سرزمين گل و بلبل

دوچرخه شماره ۸۲۵

 

محلات يكي از خوش‌آب و هواترين شهرهاي ايران است. اين شهر مهد پرورش گل‌ها و گياهان زينتي است. زهرا عرب‌زاده از شهر گل‌ها، آثار زيبايي خلق مي‌كند،  باور نداريد كارهاي چاپ‌شده‌اش را در دوچرخه بخوانيد.

زهرا عرب‌زاده:

من «پيرمرد و دريا»، اثر «ارنست همينگوي» را توصيه مي‌كنم. هر چند اين كتاب يك اثر كلاسيك است و مطالعه‌ي اين آثار معمولاً براي نوجوان‌ها خسته‌كننده به‌نظر مي‌رسد، اما خواندن پيرمرد و دريا براي من سرشار از لذت بود.

درباره‌ي موسيقي، تك آهنگ خاصي را پيشنهاد نمي‌دهم. حرفم با نوجوان‌هاي هم‌سن و سالم اين است كه اين‌قدر گوشتان را از شنيدن آثار ارزشمند موسيقي سنتي ايراني محروم نكنيد؛ شنيدن آثار ارزشمند موسيقي ايراني آن هم با صداي استاداني مثل شجريان بسيار لذت‌بخش است.

 

دوچرخه شماره ۸۲۵

دوچرخه شماره ۸۲۵

***

  • مباركه، دبير تحريريه!

دوچرخه شماره ۸۲۵

 

او نوشتن را خيلي دوست دارد. عكاسي هم مي‌كند. تازه، علاوه بر اين‌كه از خبرنگاران افتخاري فعال دوچرخه است، به خودش افتخار مي‌كند كه دبير تحريريه‌ي نشريه‌ي دانش‌آموزي مدرسه‌شان هم هست.

مباركه‌سادات مرتضوي:

من كلي پيشنهاد براي مطالعه دارم كه دلم نمي‌آيد فقط يكي از آن‌ها را به شما معرفي كنم. از «ناتوردشت» نوشته‌ي «سلينجر» گرفته تا «ته‌ كلاس، رديف آخر، صندلي آخر» به قلم «لوئيس سَكِر» و «سووشون» اثر «سيمين دانشور».

تا يادم نرفته دو نمايش‌نامه از «اريك امانوئل اشميت» هم پيشنهاد مي‌كنم.آثاري كه به‌خاطر ديالوگ‌هاي عالي و فضاي فانتزي قابل دركش، آن‌ها را خيلي دوست دارم: نمايش‌نامه‌هاي «نواي اسرارآميز» و «مهمان‌سراي دودنيا».

فيلم پيشنهادي من هم «هامون» است؛ به كارگرداني «داريوش مهرجويي».

 

دوچرخه شماره ۸۲۵

دوچرخه شماره ۸۲۵

دوچرخه شماره ۸۲۵

تصويرگري: هدي عبدالرحيمي، 17 ساله

***

  • اسما؛ پيانيست كونگ‌فو‌كار!

دوچرخه شماره ۸۲۵

 

بعضي‌ها مي‌گويند دانش‌آموز خوب بايد فقط سرش در كتاب و درس و مشق باشد، اما اسما با اين طرز فكر خيلي موافق نيست. به‌خاطر‌همين‌ او با همه‌ي علاقه‌اش به درس، هم شعر مي‌گويد و هم داستان مي‌نويسد. تازه، سال‌هاست پيانو هم مي‌زند... اهل ورزش هم هست، آن هم ورزشي رزمي به اسم كونگ‌فو!

اسما‌سادات رحمتي:

«دختر ستاره‌اي» نوشته‌ي «جري اسپينلي» و ترجمه‌ي فريده اشرفي است كه نشر ايران‌بان آن را به بازار فرستاده. اين كتاب رماني است از زبان يك نوجوان هم‌سن و سال خودمان كه به زندگي از زاويه‌اي جديد نگاه مي‌كند. نوجوان‌ها از خواندن اين كتاب حتماً لذت مي‌برند.

من در فرصت تعطيلات عيد، علاوه بر كتاب، سفر هم توصيه مي‌كنم، آن هم سفرهايي به دل بكر و دست‌نخورده‌ي طبيعت؛ جاهايي مثل «كوير مصر»، روستايي از توابع خور و بيابانك در استان اصفهان. در آن‌جا تا چشم كار مي‌كند، شن و ماسه است و زيبايي و تجربه.

 

دوچرخه شماره ۸۲۵

دوچرخه شماره ۸۲۵

تصويرگري: ناهيد سليميان، 18 ساله

کد خبر 328220

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha