پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
۰ نفر

لیدا احمدی: در ازدحام مغازه‌های موتورسیکلت‌فروشی خیابان «هلال احمر» یک فروشگاه متفاوت نظر هر رهگذری را جلب می‌کند؛ یک فضای وسیع فرهنگی که با محوریت کتاب فعالیت می‌کند. «فرهنگان» را نمی‌توان فقط یک فروشگاه بزرگ کتاب دانست...

مرکز

اینجا كتابخانه‌ای بزرگ با هزاران كتاب را هم در خود جای داده و مشتریان پروپاقرص و مراجعان دائمی این مركز فرهنگی هر چند وقت یكبار شاهد اجرای یك برنامه فرهنگی هم در آن هستند. فرهنگان یك فضای فرهنگی دنج در ضلع جنوب بوستان «رازی» است كه به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه فرهنگی جنوب پایتخت معروف شده و یك پاتوق مناسب برای اهالی ادب و فرهنگ و هنر است.

به محض ورود، فضای دایره‌ای وسیع فروشگاه كه مملو از كتاب‌های متنوع برای گروه‌های سنی مختلف است مثل دریایی از كتاب احاطه‌ات می‌كند. در یك قسمت كتاب‌های ویژه بزرگسالان در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی، هنری، تاریخی، فلسفی و رمان و در یك طرف كتاب‌های ویژه نوجوانان و كودكان به همراه بازی‌های فكری و بسته‌های فرهنگی جذاب برای كودكان ارائه شده است. فرهنگان در درجه اول به‌عنوان یك فروشگاه كتاب راه‌اندازی شد اما بانیان این مركز فرهنگی با ایجاد یك فضای مناسب برای مطالعه كتاب رایگان، ظرفیت بسیار مناسبی را در منطقه برای كتاب دوستان فراهم كردند.

  • از كافه كتاب تا جلسات شعرخوانی

«مسعود اعرابی» مدیر داخلی فرهنگان می‌گوید: «فرهنگان فراتر از یك فروشگاه كتاب یك فضای فرهنگی فعال است كه از 4سال قبل برای بالا بردن سرانه مطالعه كتاب در منطقه و افزایش حضور جوانان در فضاهای فرهنگی ایجاد شد. اینجا كافه كتاب داریم و یك سالن بزرگ پر از كتاب كه هم می‌توان از آن خرید كرد و هم ساعت‌ها در فضای دنج آن نشست و كتاب خواند. هدف ما این است كه فرهنگان یك فضای فرهنگی شاد باشد و شهروندان به اینجا بیایند تا ضمن استفاده از برنامه‌های فرهنگی با كتاب و كتابخوانی بیشتر آشنا شوند.» اعرابی می‌افزاید: «اجرای برنامه‌های داستان‌خوانی گروهی و نقد داستان، شعرخوانی و نقد شعر، مباحثه آزاد، آموزش موسیقی، رونمایی كتاب و گاهی برپایی نمایشگاه‌های هنری از جمله فعالیت‌های ما در این مركز است كه شركت در آنها برای عموم آزاد و رایگان است. به‌عنوان مثال به مناسبت روز جهانی كودك جشن ویژه‌ای داریم. از مدارس منطقه هم دعوت می‌كنیم هر برنامه شاد فرهنگی مثل جشن الفبا را می‌توانند در اینجا رایگان برگزار كنند.»

  • اینجا اولویت با كار فرهنگی است

فرهنگان سال گذشته موفق شد رتبه برگزیده كشوری را در‌ ترویج فرهنگ مطالعه كتاب از سوی وزارت ارشاد كسب كند. این موفقیت با اجرای برنامه‌های خوب فرهنگی و برقراری ارتباط مناسب با خانه‌های فرهنگ، فرهنگسراها و مدارس منطقه حاصل شده است. اعرابی در این‌باره می‌گوید: «فرهنگان شعبه‌هایی هم در نقاط مختلف تهران دارد. نقش اصلی دیگر شعبه‌ها فروش كتاب است كه قطعاً سود مالی برای فروشگاه دارد ولی فرهنگان منطقه ما به كار فرهنگی و جذب جوانان به محیط سالم و پربار فرهنگی به‌عنوان اولویت اصلی نگاه و فكر می‌كند. به همین دلیل این مركز عملكردی شبیه مراكز فرهنگی دارد. ما برای گسترش این فعالیت‌ها آماده همه نوع همكاری با مراكز فرهنگی منطقه هستیم و در این مركز به روی هر برنامه فرهنگی و هنری باز است. ما این موضوع را به مدارس منطقه هم اعلام و تلاش كرده‌ایم كه برنامه‌های جذابی مثل اردوهای علمی برای دانش‌آموزان داشته باشیم.»

  • فرهنگان محیط اطراف را امن كرده است

وجود یك كتابفروشی بزرگ و فعال در خیابان هلال‌احمر كه نام آن با مغازه‌های موتورسیكلت و دوچرخه‌فروشی عجین شده، یك همسایگی جالب بین بافت تجاری و بافت فرهنگی رقم زده است. داخل فروشگاه هم یك موتورسیكلت قدیمی نمادین دیده می‌شود كه به‌عنوان دكور در بین قفسه‌های كتاب‌ها گذاشته شده و توجه مخاطبان را جلب می‌كند. مدیر داخلی فرهنگان در این‌باره می‌گوید: «خیلی‌ها از دیدن فروشگاه ما در میان مغازه‌های موتورسیكلت‌فروشی تعجب می‌كنند و برایشان جالب است.

اما باید پرسید چرا همه فكر می‌كنند یك فروشگاه كتاب باید حتماً در راسته خیابان انقلاب باشد؟ مگر بافت‌های تجاری و مسكونی نیازمند فضای فرهنگی نیستند؟ فرهنگان از زمانی كه در این مكان راه‌اندازی شد روی محیط اطراف تأثیر گذاشته و همین موضوع باعث شده خانواده‌ها با اطمینان خاطر بیشتری از خیابان هلال‌احمر‌ تردد كنند و حتی بعضی از كاسبان موتورسیكلت فروش هم بچه‌هایشان را به اینجا می‌آورند. ما در كنار فرهنگسرای رازی، سینما پردیس رازی و مجموعه ورزشی رازی یك تكه فرهنگی تكمیل‌كننده این پازل هستیم. با همكاری دوستان مجموعه فرهنگی خوبی را در این محدوده شكل داده‌ایم. خوب است كه خانواده‌ها بیایند و از این فضا و امكانات استفاده كنند.»

اعرابی می‌گوید كه فروشگاه فرهنگان برای فعالیت بهتر نیازمند حمایت مسئولان شهری و فرهنگی منطقه است: «به‌طور مثال برای مراجعه راحت‌تر اهالی منطقه درخواست می‌كنیم یك در از داخل بوستان رازی به اینجا باز شود. این كار باعث ایجاد یك مسیر فرهنگی خوب از داخل بوستان به فرهنگان، پردیس سینمایی و فضای ورزشی بوستان رازی می‌شود.»

  • مشتری‌ها چه می‌گویند!
  • جبار اعلایی:مطالعه در فرهنگان بعد از ساعت كاری

چند ماه قبل از سر كنجكاوی به مركز فرهنگان مراجعه كردم. وقتی با فعالیت‌های این مركز آشنا شدم تصمیم گرفتم چند بار در هفته به اینجا بیایم و از فضای خوب آن برای مطالعه استفاده كنم. آرزوی قلبی من بود كه بعد از ساعت‌كاری حداقل یك ساعت بتوانم در یك فضای فرهنگی خوب باشم. ایجاد چنین فضای آرام و شاد فرهنگی در خیابان هلال‌احمر با این فضای خشك تجاری یك رویداد فوق‌العاده است كه جای تشكر دارد.

  • فروزان علیزاده:خرید محصولات فرهنگی در محله

این مجموعه دسترسی خیلی خوبی دارد و آنقدر محصولات فرهنگی آن كامل است كه همه چیز را می‌توان در آن پیدا كرد. پیش از این ما برای خرید هر كتاب یا بسته فرهنگی باید تا خیابان انقلاب می‌رفتیم اما حالا با راه‌اندازی این فضای خوب فرهنگی به راحتی در نزدیكی منزلمان محصولات مورد نظرمان را تهیه می‌كنیم. از طرف دیگر اینجا اغلب چهره‌ها جوان هستند و واقعاً فضای شاد و آرامش بخشی دارد.

  • منصور داودی و حسین عرب:ملاقات با كتاب هفته‌ای 2 بار

«منصور داودی» و «حسین عرب» از مراجعه‌كنندگان ثابت فروشگاه فرهنگان دانش‌آموز مقطع سوم دبیرستان هستند كه یك روز در هفته بعد از تعطیلی مدرسه برای مطالعه كتاب‌های درسی و یك روز هم برای مطالعه آزاد به این مجموعه فرهنگی می‌آیند. آنان می‌گویند كه در فرهنگان كتاب‌های مورد نظرشان را پیدا و از فضای فرهنگی آن به نحو مطلوب استفاده می‌كنند.

کد خبر 331331

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha