سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۸:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران اعلام کرد هیچ تصمیمی برای ساخت مونوریل در پایتخت اتخاذ نشده است.

به گزارش سما در حاشیه مراسم افتتاح ساختمان مرکزی شرکت بهره‌برداری مترو گفت: برای احداث منوریل هنوز هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است و تنها کارکارشناسی برای احداث خطوط ریلی در نقاطی از شهر تهران که تحت پوشش مترو قرار نمی‌گیرند در دست بررسی است.

دکتر محمدباقر قالیباف با بیان این مطلب افزود: شهر تهران طرح جامع حمل و نقل و ترافیک دارد و بعید به نظر می‌رسد که هیچ گونه تصمیمی بر خلاف این طرح اتخاذ شود.

وی افزود : بعضی از نقاط شهر تهران که تحت پوشش خطوط مترو قرار نمی‌گیرد برای احداث شبکه ریلی در دست بررسی قرار دارند اما نوع وسیله‌ای این که در این بخش‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت هنوز مشخص نشده و منوط به تصمیم کارشناسان است به همین دلیل نمی‌توان گفت که در این نقاط منوریل احداث می‌شود یا قطار هوایی.

شهردار تهران تاکید کرد: برای احداث منوریل یا قطار هوایی باید بررسی‌های لازم صورت گیرد و بهترین وسیله برای نقاطی که تحت پوشش خطوط مترو نیستند، انتخاب شود.

قالیباف همچنین در مورد خطوط BRT در تهران گفت: تکمیل فاز دوم خط BRT منوط به ورود اتوبوس‌های چپ در است و در هیچ کجای دنیادر خطوط BRT اتوبوس‌های راست در به کار نمی رود.

وی افزود: ایستگاه‌های نخستین خط BRT آماده است و به محض ورود اتوبوس‌های چپ در ظرف دو هفته این ایستگاه‌ها نصب و راه‌اندازی خواهد شد. اما تا زمانیکه اتوبوس‌های چپ در وارد ناوگان نشود خطوط BRT معنا نمی دهد.

شهردار تهران گفت: نباید ایستگاه‌های متعدد و مختلفی برای خطوط BRT وجود داشته باشند تا اتوبوس‌ها به اجبار با فاصله کم در تعداد زیادی ایستگاه توقف کنند.

وی افزود: وجود ایستگاه‌های وسط برای خطوط BRT یک حسن محسوب می‌شود زیرا همه مسافران می‌توانند در یک ایستگاه منتظر اتوبوس بمانند چه بخواهند به سمت غرب بروند و چه به سمت شرق.

قالیباف همچنین در خصوص بازدید از خط 4 متروی تهران گفت : خط 4 مترو یکی از مهمترین خطوط مترو است که شرق تهران را به غرب متصل کرده و امیدواریم تا پایان اسفند ماه امسال چند ایستگاه از این خط حد فاصل پیچ شمیران تا میدان فردوسی به افتتاح و بهره‌برداری برسد.

وی اظهار داشت : ادامه خط یک متروی تهران نیز در دستور کار قرار دارد و سال آینده چند ایستگاه از این خط نیز به بهره برداری خواهد رسید.

وی کمبود اعتبارات مترو را مهمترین مشکل این سیستم دانست و گفت: اولین نامه‌ای که به عنوان شهردار تهران امضا کردم درخواست خرید واگن‌های جدید مترو در ماه 9 سال 84 بود که اگر دولت در آن سال با 600 میلیون دلار اعتبار درخواستی موافقت می‌کرد امروز شاهد افزایش واگن‌های مترو و کاهش فاصله زمانی حرکت قطارها به 2 دقیقه بودیم اما متاسفانه به دلیل تاخیر اختصاص اعتبارات، ورود واگن های جدید به 18 ماه آینده موکول خواهد شد.

قالیباف تاکید کرد: به عنوان شهردار تهران متعهد می شوم در صورتی‌که اعتبارات لازم به موقع به متروی تهران واگذار شود در طول دوره 5 ساله 75 کیلومتر مترو احداث کنیم که این رقم بیش از اقداماتی است که طی 20 سال برای مترو صورت گرفته است.

وی ادامه داد: متاسفانه شهر تهران از داشتن شبکه حمل و نقل منسجم و به هم پیوسته محروم است و ایجاد این شبکه از مهمترین اولویت های کاری محسوب می شود.

وی متروی تهران را ستون فقرات حمل و نقل و ترافیک شهر تهران دانست  و اظهار داشت : توسعه مترو بیش از سایر وسایل حمل و نقل عمومی باید مورد توجه قرار گیرد و دولت در این راستا گام های عملیاتی بردارد.

وی در پایان احیاء بافت‌های فرسوده که 40 سال مورد غفلت قرار گرفته است و توجه به پروژه‌های عمرانی را از دیگر اولویت های مهم کاری شهرداری تهران اعلام کرد.

کد خبر 31770

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز