دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

در پی گزارش مدیر عامل شرکت یادمان سازه در خصوص زمان اتمام ساخت مرحله اول طرح برج میلاد، محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، توضیحاتی خطاب به شهروندان تهرانی ارائه کرد.

به گزارش سما، متن کامل توضیحات شهردار خطاب به مردم تهران بدین شرح است:

شهروندان شریف و نجیب!

اقداماتی که در راستای شفاف سازی، نظارت پذیر نمودن و پاسخگو کردن شهرداری در حوزه های مختلف، از جمله نصب روزشمار بر روی طرح های عمرانی صورت می گیرد از این روست که اعمال شهرداری بتواند قابل محاسبه، نظارت و باز‌خواست باشد و در صورت وقوع هرگونه خلل، قصور یا تقصیر و یا تأخیری در انجام امور و یا تحقق وعده‌ها، شهردار در برابر مردم پاسخگو بوده و به حضور مردم توضیح دهد.

و اکنون در انجام یکی از طرح‌ها و عملی شدن وعده داده شده به مردم چنین اتفاقی رخ داده است.

اینجانب اخیرا گزارشی از مدیرعامل شرکت «یادمان سازه» مجری طرح شهری _ ملی «برج میلاد» پیرامون تأخیری که در تحقق بموقع این طرح طبق روزشمار مربوط به آن به وجود آمده دریافت کرده‌ام که نیاز است به حضور مردم شریف و نجیب (تهران) توضیحاتی ارائه نمایم.

یکی از مهم‌ترین راهبردهای اینجانب از بدو عهده دار شدن مسئولیت شهرداری تهران، اتمام طرح های معوقه  عمرانی در تهران بوده که از زمان آغاز برخی از آنها نزدیک به یک دهه می گذشته است، چرا که معتقدم یکی از اصلی ترین محل های هرز رفتن (حیف و میل) اموال عمومی و تحمیل هزینه‌های اضافی و گزاف به‌مدیریت، به‌تأخیر افتادن انجام طرح‌هاست و بالطبع تسریع در انجام طرح‌ها یکی از مؤثرترین روش های صرفه جویی در مدیریت است.

این راهبرد (تسریع در انجام طرح ها) با نصب روزشمار بر سر هر طرحی که زمان دقیق اتمام طرح را نشان می دهد تکمیل شده است.

نصب روزشمار طرح‌ها در راستای شفاف‌سازی اهداف و برنامه های مدیریتی صورت می‌گیرد چرا که هر مدیری می‌باید اهداف خود را به صورت واضح و قابل سنجش اعلام بدارد تا موفقیت یا   توفیق نداشتن  در رسیدن به اهداف قابل بررسی باشد.

به‌علاوه روزشمارها، جایگاه زمان و اهمیت ویژه آن را برای مدیریت شهری نشان می‌دهند. افزون براین هر طرح  عمرانی در شهر به صورت طبیعی زحمت‌هایی برای مردم به وجود می آورد لذا مردم حق دارند زمان اتمام هر طرحی را بدانند تا بتوانند زندگی خود را براساس آن تنظیم کنند.

قابل ذکر است که نصب روزشمار طرح‌های عمرانی مستلزم انجام اصلاحات متعددی در طرح های مالی، اداری و اجرایی شهرداری، بهره گیری از پیشرفته‌ترین فناوری های روز دنیا، امکان محاسبه قیمت تمام شده هر طرح و... بوده که با زحمات، خلاقیت و پشتکار مدیران ساعی و کارکنان خدوم شهرداری صورت پذیرفته است.

طبق این سیستم، زمان اتمام مرحله اول طرح «برج میلاد» که از سال 75 آغاز شده و بخشی از آن با زحمات شهرداران قبلی صورت پذیرفته مهرماه امسال تعیین شده بود.

اما براساس توضیحات مجری طرح افتتاح این طرح تا ایام دهه فجر به تأخیر می افتد.

قبل از بیان دلایل وقوع این تأخیر لازم می دانم صادقانه و متواضعانه از پیشگاه مردم شریف و نجیب (تهران) طلب پوزش و عفو داشته باشم.

مبتنی برتابلوی روزشمار وعده‌ای داده شده و تحقق پیدا نکرده است که دلایل مطروحه از طرف مجری طرح درخصوص تأخیر اتمام طرح، اختلال هایی بوده که برخی از شرکت های طرف قرارداد خارجی با دلایلی غیرموجه و غیراقتصادی به وجود آورده‌اند؛

آفاتی که هرچند برخی مشکلات را به وجود آورد ولیکن سبب گردید ما بیش از پیش به توان مهندسی و ابداعات و خلاقیت‌های داخلی تکیه نماییم.

این‌گونه پیش آمدها، در تعیین زمان انجام طرح، قابل پیش بینی و محاسبه نیست و هرچند از طرف مجریان طرح قابل درک و توجیه است ولی امید است مردم عزیزمان اینگونه مسائل را برما ببخشایند.

برکات متعدد این‌گونه سنگ اندازی‌ها چیزی است که ما در دفاع مقدس و در سایر برهه‌های سازندگی و عمران این کشور به‌کرات تجربه کرده ایم.

بنده از مهندسان و کارگران کوشای این طرح ملی  که با مسئولیت پذیری بالا و تلاش بی وقفه اجازه نداده اند که مسائل پیش آمده کمترین تأثیری در کیفیت انجام کار داشته باشد
 و همچنین می کوشند تأخیر اتمام طرح را به حداقل ممکن برساند صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم.

اما لازم است مدت زمان این تأخیر به صورت دقیق محاسبه و به اطلاع شهروندان عزیز رسانده شود از همکاران خود در بخش های مختلف، انتظار دارم با مطالعه و بررسی دقیق پیش آمد برج میلاد، اجازه ندهند این اتفاق در مورد هیچ طرح دیگری تکرار شود.

جلب اعتماد، مشارکت و نظارت شهروندان که گره‌گشای همه مشکلات ما در شهرداری است نیازمند شفاف سازی، مسئولیت پذیری و پاسخگویی صادقانه است که باید بیش از پیش در انجام آن کمر همت ببندیم.

به امید روزی که شهرداری همچون یک سازمان شیشه‌ای در برابر دیدگان تیزبین مردم فعالیت‌های خود را با دقت، صحت و سرعت به انجام رساند.

گفتنی است مهندس میر صادقی، مدیر عامل شرکت یادمان سازه طی نامه‌ای خطاب به شهردار تهران دلایل تاخیر  این طرح را چنین عنوان کرد:

همانگونه که استحضار دارید بنابر طرح نخست برج میلاد، پایان ساخت مرحله اول آن سال 1381 پیش‌بینی شده بود و این در حالی بود که پیشرفت فیزیکی طرح تا سال 1384 یعنی با 3سال تأخیر و در زمان آغاز مدیریت جنابعالی بر شهرداری تهران از 7/53 درصد (در برج میلاد) و 40/49 درصد (در اجرای مرحله اول مشتمل بر مرکز ارتباطات بین الملل تهران) فراتر نرفته بود.

لازم به یادآوری است طرح های مرکز ارتباطات بین‌المللی تهران دارای 2مرحله بوده که بخش اول آن شامل  برج،  مرکز همایش‌های بین المللی تهران، راه‌های دسترسی و تونل‌های ورودی به مجموعه، موتورخانه مرکزی، پست‌های برق موقت و دائم، آبرسانی و اجرای شبکه های فاضلاب و همچنین اجرای تمامی انشعاب‌ها، ساخت پارکینگ‌های طبقاتی مرکزی و اجرای محوطه‌سازی مجموعه است و مرحله دوم شامل هتل پنج ستاره، مرکز اداری و تجاری و پارکینگ اختصاصی است که با مشارکت سرمایه‌گذاران ان‌شاءالله در نیمه دوم سال 1386 با برنامه‌ریزی 30‌ماهه، اجرای آن آغاز خواهد شد.

شایان ذکر است در آن زمان (1384) بنابر تصمیم و تأکید جنابعالی، مقرر شد که با برنامه ریزی فشرده و دقیق و ضمن حفظ همه معیارها و استانداردهای لازم، 47 درصد باقیمانده برج در حداقل زمان ممکن تکمیل و انجام شود.

برهمین اساس، پایان عملیات ساخت، مهر ماه 1386 تعیین و از طریق تابلوی روزشمار به‌اطلاع شهروندان محترم رسانده شد.

براساس قرار قبلی روزشمار ساخت و ساز این طرح می باید در مهرماه به صفر می رسید تا در فاصله مهرماه تا دهه مبارک فجر کار تجهیزات برج تکمیل شده و در دهه مبارک فجر مرحله اول برج میلاد رسماً افتتاح شده و مورد بهره برداری قرار گیرد اما هم اکنون مرحله اول مرکز ارتباطات بین‌المللی تهران به پیشرفت فیزیکی 91/83 درصد رسیده که بیانگر 09/16 درصد تأخیر نسبت به زمان پیش‌بینی شده است که ضروری می دانم دلایل این امر را به این شرح به آگاهی  برسانم:

الف. فسخ و تعلیق یک جانبه قراردادها توسط طرف خارجی با انگیزه های غیراقتصادی (حدود 03/13‌درصد زمان تأخیر)

ب. تأثیر تأخیرهای ناشی از بند الف بر سلسله فعالیت‌های اجرایی و عمرانی در دست اقدام (حدود‌09/2 درصد زمان تأخیر)

پ. سایر موارد فنی و غیرفنی (97/0 درصد زمان تأخیر)

حال با وجود دشواری‌ها و موانع ذکر شده به استحضار می رساند طرح ساخت مرحله اول مرکز ارتباطات بین‌المللی تهران به یاری خداوند متعال حداکثر تا ایام الله دهه فجر به اتمام خواهد رسید و با تلاش مهندسان و کارگران خدوم، کار ساخت و ساز همزمان با نصب تجهیزات لازم پیش خواهد رفت تا در افتتاح این طرح ملی طبق وعده داده شده خللی به وجود نیاید؛

اگر چه این امر مانع اعتذار صمیمانه ما از تأخیر پیش آمده به پیشگاه مردم شریف و شهرداری محترم تهران نمی‌شود.

با این وجود، همچنان که پیش‌تر به عرض جنابعالی رسید فسخ یک جانبه قراردادها می‌توانست زمان تأخیر را به بیش از یک سال نیز افزایش دهد که خوشبختانه با تلاش مجدانه همکارانم و به‌رغم موانع متعدد این زمان به حدود4 ماه کاهش یافته گرچه براساس تأکید جنابعالی، حفظ کیفیت به بهای هزینه کردن زمان در قالب یک راهکار اصولی همواره مد نظر قرار داشته است.

کد خبر 31747

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز