مخالفت آمریکا و اتحادیه اروپا با توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌برای حل و فصل شبهات این نهاد درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران

و تأکید واشنگتن بر آغاز هرچه سریعتر مذاکرات 1+5 برای تدوین پیش‌نویس قطعنامه سوم تحریم ایران در شورای امنیت، موجب شده است تا مقامات کشورمان بارها تأکید کنند در صورت تصویب سومین قطعنامه بر ضد ایران، تهران در همکاری‌های خود با آژانس تجدیدنظر خواهد کرد.

جالب آنکه در این میان خبرهایی به گوش می‌رسد که حاکی از تلاش فرانسه برای اعمال تحریم‌های خارج از چارچوب شورای امنیت بر ضد ایران است و در این مسیر، نیکولا سارکوزی تصمیم گرفته تا یک الگوی تمام آمریکایی را در رفتار با ایران پیاده کند.

به هر حال، با توجه به هشدارهای دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌مبنی بر لزوم همراهی تمامی‌کشورها با آژانس برای به سرانجام رساندن روند همکاری‌های ایران و اتخاذ مواضع قاطع از جانب ایران، باید اذعان کرد که پرونده هسته‌ای ایران در شرایط کنونی و با کارشکنی‌های آمریکا و اروپا در مسیر همکاری‌های موجود، به مرحله حساسی وارد شده و رایزنی‌های نمایندگان ایران در کشورهای مختلف برای تبیین ابعاد توافق ایران و آژانس حکایت از این امر دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی‌معتقد است: فضای نشست فصلی شورای حکام آژانس که در آن گزارش رسمی دبیرکل در حمایت از توافق با ایران ارائه شد و اعضای جنبش عدم تعهد این شورا و حتی کشورهایی مثل کانادا، چین و روسیه از این توافق حمایت کردند، فضایی مثبت و کاملا متفاوت با زمان تصمیم‌گیری در مورد قطعنامه دوم در شورای امنیت بود.

علاالدین بروجردی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح می‌کند که به دلیل همکاری‌های گسترده ایران با آژانس و گزارش البرادعی و همچنین تصریح وی به این امر که ایران انحرافی از مقررات آژانس به سمت فعالیت‌های نظامی‌نداشته، اگر با فشار آمریکا قطعنامه دیگری برضد ایران صادر شود، اثری سوء بر روند جاری خواهد داشت.

نماینده مردم بروجرد با تاکید بر اینکه کشورهای عضو شورای امنیت سودی از تصویب قطعنامه سوم نخواهند برد، یادآور می‌شود که با تصویب قطعنامه سوم فرصت‌های مهم فعلی در جهت همکاری ایران با آژانس عملا از دست خواهد رفت.

وی تأکید می‌کند که اگر قطعنامه سوم تصویب شود، همکاری‌های مثبت ایران با آژانس به همکاری‌های منفی گسترده تبدیل خواهد شد.

مخالف خواست آمریکا

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم تصریح کرد:‌ صدور قطعنامه‌ سوم علیه ایران با توجه به تلاش‌هایی که آمریکا داشته و دنبال می‌کرده بعید به نظر نمی‌رسد، اما اینکه قطعنامه‌ سوم همان قطعنامه‌ای خواهد بود که آمریکا دنبال آن است یا خیر، جای بحث دارد.

حسین سبحانی‌نیا، با بیان اینکه در صورت صدور قطعنامه‌ سوم، قطعنامه‌ای که آمریکا دنبال آن است، صادر نخواهد شد، افزود: گزارشی که البرادعی ارائه کرد فضا را به نفع ایران تغییر داده و از سوی دیگر اجماعی که آمریکا در گذشته برای صدور قطعنامه علیه ایران فراهم می‌کرد، این اجماع آماده نخواهد شد، چون روسیه، چین و آلمان که از هم‌پیمانان محکم آمریکا در گذشته بودند، مخالف قطعنامه اعمال تحریم علیه ایران هستند.

او متذکر شد: فکر نمی‌کنم قطعنامه به دلخواه آمریکا صادر شود اما این که قطعنامه‌ای باشد که بر مسائل قبلی تاکید داشته باشد و با محتوای ضعیف، دور از انتظار نیست و شاید امکان صدور چنین قطعنامه‌ای در شرایط موجود وجود داشته باشد. اما اجرایی و عملی شدن آن از درصد کم‌تری برخوردار است.

او وجود دو گروه مخالف و موافق در بین اعضای گروه 1+5 برای اعمال فشار و تحریم علیه ایران را فرصت مناسبی برای جمهوری اسلامی‌ایران عنوان کرد و گفت:‌ ایجاد چنین شرایطی و شکافی بین اعضای گروه 1+5 حاصل گزارش البرادعی و همچنین در سایه تلاش‌های دیپلماتیک است که از ناحیه جمهوری اسلامی‌انجام گرفته است.

تأثیری ندارد

یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس هم با تأکید بر اینکه در بحث پرونده هسته‌ای دست ایران پر است و کاملا با موضع برتر می‌تواند در گفت‌وگوهای بین‌المللی حضور پیدا کند، به ایسنا گفت: تصویب احتمالی قطعنامه سوم علیه ایران در روابط ایران و آژانس بی‌تاثیر است.

به گفته موسی قربانی، رایزنی‌های خوبی از سوی وزارت امور خارجه با کشورهای دیگر انجام شده و لازم است این تلاش‌ها افزایش پیدا کند و با کشورهایی که تا حدودی اهل گفت‌وگو و منطق هستند، باید صحبت شود.

گسترش دایره‌ مذاکرات‌

یکی از اعضای فراکسیون اقلیت مجلس نیز درباره‌ جلسه‌ آتی آمریکا با کشورهای 1+5 که برای آماده کردن مقدمات تدوین پیش‌نویس قطعنامه‌ سوم تشکیل می‌شود، گفت: منافع ملت ایران ایجاب می‌کند که برای حل و فصل شدن پرونده‌ هسته‌ای دایره‌ مذاکرات‌ را وسیع‌تر کنیم.

اسماعیل گرامی‌مقدم، دیپلماسی ایران برای رسیدن به تعامل و توافق با آژانس و همچنین گزارش مثبت البرادعی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را قابل تقدیر دانست و افزود: پرونده‌ هسته‌ای ایران از ابتدا در بعد حقوقی فنی مورد بررسی قرار نگرفت و با یک پوشش سیاسی از طرف آمریکا در 2 بخش به مسیر خود ادامه داد که یک بخش آن مسائل فنی و حقوقی است که دیپلماسی وزارت امور خارجه در این مسیر حرکت می‌کند و بخش دیگر هم کشمکشی است که آمریکا با هم‌پیمانان خود از جمله انگلیس و فرانسه برای سیاسی کردن پرونده‌ هسته‌ای ایران دارد.

وی با بیان اینکه تا مادامی‌که موضوع پرونده‌ هسته‌ای ایران به صورت سیاسی حل و فصل نشود، بعید است که آمریکا تسلیم حقانیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران شود، تأکید کرد: هرقدر که بندهای مختلف قطعنامه‌ سوم وسعت پیدا کند، روابط ایران هم با این کشورها محدودتر می‌شود و در واقع ضرر و زیانی که کشورها می‌بینند دوجانبه است و به دلیل توانمندی و مقاومتی که ملت ایران دارد، کشورهای تحریک‌کننده در زمینه‌ سرمایه‌گذاری و تجارت از آثار این تحریم‌ها بی‌نصیب نمی‌مانند.

قطعنامه ملایم

به گفته‌ رشید جلالی جعفری، یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز، آمریکا و غربی‌ها برای صدور قطعنامه سوم علیه ایران تلاش می‌کنند، اما روسیه، چین و آلمان اجازه‌ صدور قطعنامه‌ای تند علیه ایران را نخواهند داد، زیرا امنیت این3 کشور با در اختیار داشتن بازاری تجاری و اقتصادی در منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس به خطر خواهد افتاد.

کد خبر 31608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز