گروه اقتصادی: دومین تفاهم‌نامه شرکت ملی نفت ایران با طرف‌های اروپایی برای تولید و صادرات گاز در سفر اخیر غلامحسین نوذری سرپرست وزارت نفت به سوئیس امضا شد.

روز جمعه 23 شهریور، شرکت ملی صادرات گاز ایران و شرکت ادیسون اس‌.پی.آ سوئیس تفاهم‌نامه‌ای برای اجرای طرح‌های هیدروکربوری در ایران با تمرکز بر تولید و صادرات گاز طبیعی، امضا کردند.

این تفاهم‌نامه در ادامه موافقتنامه‌هایی است که در ماه‌های اخیر با طرف‌های اروپایی از جمله اتریش، ترکیه و سوئیس برای صادرات گاز ایران امضا شده است.

با امضای این تفاهم‌نامه 2 طرف گام دیگری به‌سوی اجرایی شدن طرح صادرات گاز ایران به اروپا از طریق خاک ترکیه و خط لوله نابوکو برداشتند.

روابط عمومی شرکت ملی صادرات گاز ایران در مورد جزئیات این تفاهم‌نامه اعلام کرد: براین اساس، مطالعات امکان سنجی انجام می‌شود و 2 کشور به سمت اجرای یک طرح جامع در زمینه هیدروکربن حرکت خواهند کرد.

یکی از اهداف طرفین توسعه 2 مرحله میدان بزرگ پارس جنوبی است که یکی از بزرگ‌ترین میادین گاز در دنیاست. این تفاهم‌نامه همچنین شامل ساخت یک پایانه مایع‌سازی گاز نیز خواهد بود.

این تأسیسات ظرفیتی افزون‌بر تولید سالانه ۱۰میلیارد متر‌مکعب گاز‌طبیعی را دارد. براساس این تفاهم‌نامه 2 طرف در 4 ماهه اول سال ۲۰۰۸میلادی نتایج امکان سنجی را ارائه خواهند کرد.

شرکت ادیسون اس.پی.آ از قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال بخش انرژی در اروپا است و در سال ۱۸۸۳میلادی تأسیس شده است.

کد خبر 31531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز