برداشت زود هنگام از میدان آزادگان تا 3 ماه آینده آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه کار بهره‌برداری از این میدان به شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب واگذار شده که شرکت در حال حاضر در حال اجرای کار است، گفت: 5 حلقه چاه تعمیر شده و یک دکل حفاری برای تعمیر یک حلقه چاه دیگر در حال نصب است. تا دوسه ماه آینده خبر تولید روزانه 20 هزار بشکه از میدان داده خواهد شد. طبق دستور سرپرست وزارت نفت برداشت زودهنگام از این میدان باید تا 50 هزار بشکه در روز انجام شود که برای اجرای آن در حال مطالعه هستیم که بتوان برای تولید 50 هزار بشکه ظرفیت سازی شود.
 قرار بود این میدان پس از یک دهه مذاکره و امضای قراداد از سوی شرکت اینپکس ژاپن صورت گیرد که این شرکت پس از به تعویق انداختن بیش از 2 سال آغاز عملیات اجرایی از این طرح خارج شد و هم‌اکنون قرار است شرکت‌های داخلی کار توسعه این میدان را انجام دهند. میدان نفتی آزادگان از بزرگترین میادین نفتی ایران است.
به گزارش ایسنا سیف‌الله جشن‌ساز ادامه داد: اکتشاف در میدان پرنج در سال‌جاری انجام شده و یک حلقه چاه این میدان تولیدی شده و روزانه5 هزار بشکه نفت از این چاه در حال تولید است.
برنامه توسعه این مخزن به منظور افزایش ظرفیت تولید در حال طراحی است و این میزان با حفر چاه‌های جدید تا پایان سال به 12 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.
جشن ساز گفت: برنامه وزارت نفت، تولید روزانه 3 میلیون و 211 هزار بشکه نفت است. در حال حاضر توان تولید ما حدود 3 میلیون و 230 هزار بشکه نفت در روز است که این امر نشان دهنده افزایش بیش از 19 هزار بشکه‌ای تولید نفت در شرکت است. این میزان تولید بیش از میزان برنامه تولید وزارت نفت است.   وی تصریح کرد: تلاش شرکت این است که با توجه به افزایش قیمت جهانی نفت به اندازه توان برای تولید نفت و صیانت از منابع موجود، ظرفیت‌سازی شود زیرا موجب بالا بردن توان سیاسی و اقتصادی کشور می‌شود.
جشن‌ساز ادامه داد: درخواست کرده بودیم در سال 86، 13 هزار میلیارد ریال بودجه در اختیار ما قرار دهند که در عمل قرار است 10 هزار میلیارد ریال در اختیار شرکت قرار دهند.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درخصوص برنامه‌های شرکت برای تزریق گاز طی 4 ماه آینده تصریح کرد: 5 طرح برای تزریق گاز در نظر گرفته شده که طبق زمان بندی تعیین شده به بهره‌برداری می‌رسند.
 این طرح‌ها تا اواخر سال آینده عملیاتی خواهند شد. با اجرایی شدن این 5 طرح روزانه حدود 5میلیون متر مکعب گاز استحصال و تزریق می‌شود که در مقایسه با میزانی که هم اکنون تزریق می‌شود بسیار ناچیز است.
وی افزود: در حال حاضر روزانه حدود 100 میلیون متر مکعب یعنی در حدود یک چهارم از گاز تولیدی کشور در حوزه مناطق نفت‌خیز جنوب برای تضمین تولید و احیای چاه‌های مخازن تزریق می‌شود.
وی درخصوص اقدام شرکت برای پاک‌سازی مناطق آلوده مسجدسلیمان گفت:‌ تعدادی از منازل باید خریداری شود. اعتبار خرید نیز آماده است و مجوز لازم گرفته شده است. در مرحله نخست 130 باب منزل خریداری می‌شود که این کار به عهده استانداری و مناطق نفت‌خیز است. مقدمات کار انجام شده و در حال حاضر در حال قیمت‌گذاری منازل هستیم و بعد از قیمت‌گذاری، این تعداد منازل از مردم خریداری می‌شود.
کد خبر 33091

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز