محمد علی توحید: متن قرارداد نهایی طرح صادرات گاز ایران به پاکستان پس از 5 روز مذاکره میان کارشناسان و نمایندگان وزرای نفت 2 کشور در تهران نهایی شد و برای تایید و تعیین زمان امضای‌ قرارداد، به مقامات بلندپایه 2 کشور ارائه خواهد شد.

این مذاکرات که قراربود روز پنج‌شنبه پایان پیدا کند با توجه به ضرورت حل برخی اختلاف‌نظر‌ها در مورد دوره زمانی بازنگری قیمت در قرارداد صادرات گاز یک روز تمدید شد و بعدازظهر جمعه پایان یافت.

مذاکرات تهران بدون حضور هند آغاز شد و ادامه یافت و انتظار می‌رود که اگر هند در موعد مقرر به روند مذاکرات این قرارداد نپیوندد ایران و پاکستان به‌صورت دو‌جانبه این طرح را عملی کنند. دیروز برخی منابع از جمله یک مقام سفارت ایران در هند از احتمال جایگزین شدن چین به جای هند در طرح صادرات گاز ایران به شرق آسیا خبر‌دادند.

غلامحسین نوذری سرپرست وزارت نفت کشورمان نیز بعدازظهر چهارشنبه در  پاسخ به خبرنگار ما اعلام کرد: در صورت تمایل نداشتن هند به مذاکرات خط لوله صلح جمهوری اسلامی، پاکستان آماده است این قرارداد را به‌صورت دوجانبه اجرایی کند.

نوذری که در مراسم امضای قرارداد  مراحل اجرایی طرح تولید گاز مایع طبیعی موسوم به ایران ال‌ان‌جی سخن می‌گفت،تاکید کرد: ما امیدواریم که هند بتواند به این مذاکرات بپیوندد و قرارداد صادرات گاز به‌صورت سه‌ جانبه امضاء شود.

در پایان دور نخست مذاکرات ایران و پاکستان در تهران نمایندگان دو کشور در مصاحبه مطبوعاتی از مثبت بودن روند مذاکرات و تعهد دو کشور به اجرایی شدن طرح صادرات گاز خبردادند.

حجت‌الله غنیمی‌فرد در پاسخ یه این سوال که انتشار نامه منصوب به وزارت نفت هند در یک رسانه این کشور و رد توافق های قیمتی  و موکول کردن آن به قیمت عبور گاز از پاکستان به چه معناست، گفت: متن این نامه درست نیست و هند از عدم حضور در مذاکرات  یا رد توافق‌های انجام شده در مذاکرات سخنی نگفته است.

احمد مختار، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور انرژی نیز هرگونه اختلاف میان هند و پاکستان یا تاثیر تحولات سیاسی ناشی از انتخابات این کشور را رد کرد و گفت: مذاکرات میان دو کشور در مورد هزینه عبور پیشرفت‌های خوبی داشته و قرار است که مقامات هندی  ماه آینده  برای ادامه مذاکرات به پاکستان سفر کنند.

وی با تکید براین‌که حضور نیافتن هند به دلیل اختلافات داخلی در این کشور است خاطر نشان ساخت: حضور نیافتن هند تاثیری بر قرارداد مذاکرات پاکستان و ایران ندارد.

کد خبر 32629

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز