چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: اخیراً قیمت نفت از مرز 98‌دلار نیز فراتر رفت و حتی برخی منابع رسیدن قیمت به 100‌دلار را بعید ندانستند. به‌نظر می‌رسد قیمت در بازار نفت سیر طبیعی و عادی را طی می‌کند.

در واقع راه گریزی از قیمت‌های بالا در بازار نفت نیست. آنچه مهم است و سازمان بین‌المللی انرژی نیز در گزارشی که همزمان با فراتر رفتن قیمت نفت از 98‌دلار منتشر شد تایید کرد  رشد بی‌رویه مصرف در سال‌های پیش روست.

این سازمان با پیش بیینی ناکافی بودن سرمایه‌‌گذاری‌های جاری برای تأمین نیاز مصرف آینده نفت در جهان درصورت رشد تقاضا، اعلام کرد که هند و چین 2‌منبع اصلی مصرف نفت در بازار‌های آینده هستند و به همین دلیل مشخص نیست که رشد مصرف نفت در 10 سال آینده با میزان عرضه همخوانی داشته باشد و باید در این زمینه برنامه‌ریزی مشخص و روشنی انجام شود.

این نگرانی‌ها واقعی و جدی است و به همین دلیل به‌نظر می‌رسد که طرح خط لوله صلح و هدف آن که صادرات حداقل 60 میلیون متر مکعب گاز به صورت مساوی به هر2 کشور است عامل مهم و مؤثری در تنظیم تقاضای آینده نفت است.

هند برخلاف همه طرح‌هایی که برای تولید نفت و گاز در داخل دارد و به‌رغم تلاش‌هایی که برای اجرایی شدن طرح خط لوله گاز ترکمنستان، افغانستان و پاکستان دارد به‌نظر نمی‌رسد که به انرژی بیشتری نیاز‌نداشته باشد.

تأمین انرژی بیشتر علاوه بر تأمین انرژی مورد‌نیاز هند و تأمین امنیت برای این کشور با تنوع بخشیدن به منابع تأمین انرژی به تأمین امنیت انرژی در بازار آینده نیز کمک خواهد کرد. به همین دلیل باید امیدوار بود که این کشور هرچه سریع‌تر به تردید‌های داخلی برای پیوستن به طرح خط لوله صلح پایان دهد.

چراکه اجرایی شدن این طرح با توجه به آنچه گفته شد تنها منافع و نیاز‌های طرفین قرارداد را تأمین نمی‌کند بلکه به کاهش نیاز هند به انرژی و ایجاد اطمینان در بازار به تأمین امنیت انرژی در جهان کمک می‌کند.

کد خبر 36612

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز