همشهری آنلاین: "هند هیچ گاه از پروژه خط لوله صلح خارج نشده است". این جمله به نقل از ای.آحامد، معاون وزیر امور خارجه هند در روزنامه هندو آمده است.

به گزارش شانا به نقل از روزنامه هندو، وی با تاکید بر روابط مستحکم تاریخی ایران و هنداعلام کرد: روابط ایران و هند از اساسی خوب و سالم برخوردار است و دیدار اخیر شیو شنکر منون، قائم مقام وزیر امور خارجه هند ار تهران روابط دو کشور را مستحکم‌تر ساخت.

آحامد در ادامه به این روزنامه گفته است: هند از روابط عمیق تاریخی و تمدنی با ایران برخوردار است.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت هند در پروژه خط لوله ایران-پاکستان-هند، با تاکید بر اینکه هند بخشی از این پروژه است، تصریح کرده است: برخی از خروج هند از این پروژه ابراز نگرانی کردند؛ اما هند هیچ‌گاه از این پروژه خارج نشده است.

این مقام هندی ادامه داده است: در این پروژه مسائل تجاری همچون تعرفه ترانزیت که هند باید به پاکستان برای عبور گاز بپردازد، وجود دارد. دهلی نو و پاکستان پیش تر از وجود این اختلافات دوجانبه خبر داده بودند.

شیو شنکر منون، قائم مقام وزارت امور خارجه هند برای انجام یک دیدار رسمی سه روزه از جمهوری اسلامی ایران روز شنبه (24 آذر) وارد تهران شد.

وی عصر روز یکشنبه (25 آذر ماه) با حضور در مجلس شورای اسلامی با علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیدار و پیرامون راه‌های تقویت و تحکیم مناسبات دو کشور در عرصه‌های مختلف با وی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

غلامحسین نوذری، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران - نیز شامگاه روز چهارشنبه (28 آذر) با اشاره به جلسه دو روز گذشته خود با قائم مقام وزیر امور خارجه هند، اظهار داشت: مسئولان هندی در این جلسه، علاقمندی خود به شرکت در قرارداد خط لوله صلح را به صراحت ابراز کردند.

وی افزود: طرف هندی درباره حق ترانزیت، مشکلاتی را با طرف پاکستانی دارد که چنانچه این بحث حل و فصل شود، طرف هندی به طور حتم در قرارداد خط لوله صلح شرکت خواهد کرد.

همچنین خبرگزاری پی.تی.آی، نیز اعلام کرده است: هند اطمینان داد تا کار ساخت پروژه خط لوله صلح را تا پایان ماه مارس 2008 (فروردین 87) آغاز کند؛ این درحالی است که این کشور از نهایی شدن مساله تعرفه ترانزیت با پاکستان در آینده‌ای نزدیک خبر داده است.

ام.اس.سرینیواسان، معاون وزیر نفت و گاز طبیعی هند، جمعه (30 آذر) اعلام کرد: ما اطمینان داریم کار ساخت خط لوله ایران-پاکستان-هند به طول 2 هزار و 775 کیلومتر را تا پایان ماه مارس 2008 آغاز خواهیم کرد.

سرینیواسان با اشاره به اینکه مذاکرات با پاکستان درباه مساله مورد اختلاف تعرفه ترانزیت به دلیل برخی تحولات سیاسی در این کشور به تعویق افتاد، بر از سرگیری این گفت و گو در آینده ای نزدیک تاکید کرد.

بر پایه این گزارش، پیش‌تر هند درباره مساله بهای گاز و هزینه حمل‌و‌نقل با پاکستان گفت و گو کرده بود و تنها مساله تعرفه ترانزیت باقیمانده که باید حل شود.

سرینیواسان همچنین اطمینان داد که این مساله حل و کار ساخت این پروژه تا پایان ماه مارس 2008 آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: پس از برگزاری مذاکرات با پاکستان، مذاکرات سه جانبه بین هند، پاکستان و ایران با هدف نهایی سازی همه جوانب این پروژه برگزار خواهد شد. 

کد خبر 39797

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز