سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقام‌های هندی سه شنبه سوم مهر تاکید کردند این کشور هر چند در مذاکرات این هفته تهران شرکت نکرده است اما همچنان به پروژه خط لوله گاز ایران – پاکستان – هند پایبند است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه «اکونومیک تایمز» هند، یک مقام وزارت نفت هند که خواست نامش ذکر نشود، گفت: بدیهی است که ما به این پروژه خط لوله گاز متعهد هستیم و شکی در این باره وجود ندارد.

وی با این حال گفت: اما مساله‌ای که وجود دارد، مساله قیمت گاز است و سه کشور هنوز در باره قیمت گاز به توافق نرسیده اند.

این مقام هندی گفت: قیمتی که با ایران بر سر آن به توافق برسیم، تعیین کننده قیمت گاز در بازار داخلی هند خواهد بود و از این رو این مساله برای ما بسیار حساس است.

یک مقام دیگر وزارت نفت هند نیز اظهار داشت: هند با فرمول قیمتی که ایران و پاکستان در ماه ژانویه به آن دست یافتند موافقت کرده بود اما این توافق نیز «به نتیجه نرسید.»

این مقام هندی افزود: ما قرار بود پیش از این مذاکرات جاری در تهران، به طور دوجانبه با طرف پاکستانی دیدار کنیم اما به این دلیل که دیدار دو جانبه ما با پاکستان برگزار نشد، تصمیم گرفتیم منتظر بمانیم تا نتیجه مذاکرات ایران و پاکستان مشخص شود.

به گزارش شانا، مذاکرات کارشناسی خط لوله صلح صبح روز دوشنبه (دوم مهر) بین نمایندگان دو کشور ایران و پاکستان در تهران آغاز شد.

این دور مذاکرات که آخرین مرحله آماده کردن متن قرارداد خط لوله صلح است، با حضور کارشناسان پاکستان دنبال می شود.

بر این اساس، مذاکرات کارشناسی ایران و پاکستان امروز سه شنبه (سوم مهر) نیز دنبال می شود و پس از آن مقام های دو کشور در  روز پنجشنبه (پنجم مهر) نتایج مذاکرات را نهایی می کنند.

گفتنی است احمد مختار، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور انرژی و فاروق قیوم معان وزیر نفت این کشور در این دور از مذاکرات حضور خواهند داشت.

دور قبلی مذاکرات فنی خط لوله صلح نیز ماه گذشته به صورت دو جانبه بین ایران و پاکستان در اسلام آباد برگزار شد و در آن بر بیشتر رئوس قرارداد خط لوله صلح که شامل 30 بند می شود تفاهم شد.

در صورت تفاهم نهایی ایران روزانه 30 میلیون مترمکعب گاز به پاکستان صادر خواهد کرد.

پیش از این قرار بود مذاکرات جاری تهران به طور سه جانبه با حضور نمایندگانی از سه کشور ایران، پاکستان و هند برگزار شود اما طرف هندی اعلام کرد به دلیل نهایی نشدن مسائل دو جانبه هند با پاکستان در این نشست شرکت نمی کند.

کد خبر 32423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز