دوشنبه ۹ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

با اعلام توافق پاکستان و ایران در زمینه صادرات گاز و نهایی شدن پیش‌نویس قرارداد برای عملی شدن این طرح، دولت هند از سوی احزاب مخالف و رسانه‌های گروهی مورد انتقاد قرار گرفت.

شدید‌ترین انتقاد به دولت از سوی رهبر حزب کمونیست هند وارد شده که با متهم کردن دولت به پیروی از خواسته آمریکا، این سؤال را مطرح کرده که  چگونه پرویز مشرف با روابط خوب با آمریکا می‌تواند با ایران برای واردات گاز به توافق برسد ولی دولت هند نمی تواند؟

سیتارام یآچوری در اظهارت خود با اشاره به نهایی شدن توافق پاکستان و ایران در نشست تهران، شرکت نداشتن هند در این جلسه را نابخردانه اعلام کرده است.

برخی نشریات و رسانه های گروهی در هند نیز در مطالب خود اقدام دولت هند به علت  حضورنداشتن در نشست تهران را محکوم کرده‌اند. از هنگام اعلام خبر توافق ایران و پاکستان، دولت هند در این باره سکوت کرده و هیچ موضع روشنی در این باره اتخاذ نکرده است.

پیش از آغاز نشست تهران دولت هند در اقدامی غیردیپلماتیک با انتشار پاسخ وزارت نفت این کشور به دعوت وزارت نفت ایران در یک نشریه هندی، تلاش کرد که روند مذاکرات پاکستان و ایران را تحت تاثیر قراردهد ولی پیشرفت 2کشور در تدوین پیش‌نویس قرارداد، دولت هند را با مشکلات داخلی گسترده‌ای مواجه کرده است.

این امر با توجه به تلاش‌های دولت این کشور برای واردات گاز از میانمار که این روزها دستخوش ناآرامی های سیاسی است بیش از پیش دولت هند را در معرض انتقاد شدید مخالفان سیاسی قرارداده است.

دولت هند برای واردات گاز از میانمار مدت‌ها در حال مذاکره است تا از طریق خط لوله یا مایع سازی از این کشور گاز وارد کند و بخشی از انرژی مورد نیاز برای بخش های اقتصادی این کشور را تامین کند.

با بروز نا‌‌آرامی‌‌های اخیر و سرکوب مخالفان بودایی در این کشور دولت به دلیل نزدیکی با دولت میانمار  سکوت در قبال تحولات سیاسی در این کشور مورد انتقاد قرار گرفته است.

دولت هند پس از اعلام غیبت در مذاکرات، به نقل از برخی مقامات وزارت نفت خود که نامشان در رسانه‌های گروهی این کشور اعلام نشده بود تاکید کرد که به ادامه مذاکرات خط لوله صلح پایبند است.

کد خبر 32934

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز