کارشناسان ایران و پاکستان صبح دوشنبه دوم مهر مذاکرات اجرایی کردن طرح صادرات گاز را آغاز کردند.

این مذاکرات کارشناسی برای تدوین متن قرارداد خط لوله صلح، قرار بود بین نمایندگان 3 کشور ایران و پاکستان و هند در تهران انجام شود.

روزنامه ایندین اکسپرس هند، نامه وزارت نفت این کشور در پاسخ به نامه دعوت ایران را منتشر کرده است که در آن اعلام شده هند تا زمانی که برخی مسائل مهم مورد اختلاف دوجانبه بین هند و پاکستان حل نشود، در مذاکرات شرکت نخواهد کرد.

در این نامه همچنین تاکید شده غیر از مسئله تعرفه ترانزیت، باید مسئله پیشنهاد ایران مبنی بر بازنگری در قیمت گاز را بین خود حل و فصل نماییم.

دولت هند در این نامه تاکید کرده است: نشست دو جانبه بین هند و پاکستان باید قبل از این نشست سه جانبه در تهران برگزار می شد.

به گزارش شانا مذاکرات کارشناسی ایران و پاکستان روز سه‌شنبه نیز ادامه می‌یابد و پس از آن نمایندگان وزرای نفت 2 کشور در  روز پنجشنبه نتایج مذاکرات کارشناسان را نهایی می‌کنند.

احمد مختار، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور انرژی و فاروق قیوم معاون وزیر نفت این کشور در این دور از مذاکرات حضور دارند.

دور قبلی مذاکرات فنی خط لوله صلح نیز ماه گذشته به صورت دو جانبه بین ایران و پاکستان در اسلام آباد برگزار شده بود.  در این مذاکرات نیز نماینده هند حاضر نبود.

طرح خط لوله صادرات گاز ایران به هند 15 سال است که با مذاکرات مداوم سه جانبه در حال انجام  است.

با حل اختلاف نظر3 کشور در مورد قیمت گاز صادراتی انتظار می‌رفت اجرای طرح با سرعت بیشتری پی‌گیری شود ولی اصرار هند بر قیمت‌های موردنظر خود این روند را متوقف کرده است.

دولت هند با تعیین سقف قیمت موردنظر خود بدون توجه به قیمت بازار خواهان کاهش قیمت از سوی ایران یا اعمال تخفیف از سوی پاکستان در هزینه ترانزیت گاز است.

کد خبر 32333

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز