همشهری آنلاین: نماینده ویژه وزیر نفت در مذاکرات خط لوله صلح با تاکید بر این که قرارداد خط لوله صلح تا 9 تیر ماه نهایی می‌شود از نزدیک شدن نظرات قیمتی هند و پاکستان در این پروژه خبر داد.

دکتر حجت ا... غنیمی فرد صبح روزیکشنبه ششم خرداد در گفت‌وگو با شانا تصریح کرد: در حال حاضر درباره قرارداد سه جانبه تامین گاز از طریق ایران برای دو کشور پاکستان و هند مذاکره می‌کنیم و بدیهی است که پس از توافق این دو کشور صادرات گاز از طریق خط لوله به هند میسر می‌شود.

نماینده ویژه وزیر نفت در مذاکرات خط لوله صلح با بیان این که پاکستان و هند از نظر اختلاف نظرهای قیمتی نسبت به گذشته به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند، اظهار کرد: با توجه به این که تا نهم تیر ماه برای نهایی کردن همه مباحث فرصت داریم امیدواریم تا آن موقع این مشکل حل شود.

وی با تاکید بر این که هم اکنون بحث قیمت فروش گاز ایران نهایی شده است، گفت: در این مذاکرات در باره سایر شرایط صحبت می‌شود و باید تا نهم تیر (آخر ژوئن) به نتیجه برسیم.

غنیمی فرد در مورد تامین گاز پاکستان و هند از ترکمنستان یاد آور شد: رقابت در بازار گاز امری طبیعی است ولی اگر شرایط بر اساس اصول منطقی و بین المللی باشد طرف‌های قرارداد ایران را ترجیح می دهند.

وی افزود: تقاضای گاز پاکستان و هند در ابتدا از ایران 150 میلیون مترمکعب در روز بود که ما اعلام کردیم در حال حاضر برای تأمین 60 میلیون متر مکعب در روز حاضر به مذاکره‌ایم مگر این که در فازهای بعدی به رقم بالاتری برسیم.

نماینده ویژه وزیر نفت در مذاکرات خط لوله صلح اظهار کرد: با توجه به این که در این مرحله نمی توانیم جوابگوی تمام نیاز پاکستان باشیم، طبیعی است این کشور ترکمنستان را در نظر داشته باشد.

غنیمی فرد با اشاره به این که دور پایانی مذاکرات خط لوله صلح در پاکستان دنبال خواهد شد، تصریح کرد:هند و پاکستان درباره ترانزیت گاز هنوز به توافق نرسیده اند ولی نظراتشان در این مورد نزدیک تر شده است.

وی گفت: در جلسه‌های فنی امروز و فردا درباره قیمت صحبت نمی‌شود و امیدواریم در جلسه بین مقام‌های نفت و انرژی سه کشور گفت‌وگوها در این باره به نتیجه برسد.

کد خبر 23032

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز