چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: کمیته هماهنگی اقتصادی دولت پاکستان با تایید طرح خط لوله صلح تاکید کرد که با احتساب سهم مساوی هند و پاکستان، ایران روزانه1/2 میلیارد فوت مکعب گاز به دو کشور صادر خواهد کرد.

احمد وقار معاون وزیر نفت پاکستان در پایان جلسه این کمیته که به ریاست شوکت عزیز نخست وزیر پاکستان تشکیل شد، افزود: در مرحله بعد میزان صادرات گاز با افزایش 2/3 میلیارد فوت مکعب به 3/5 میلیارد فوت افزایش می یابد که سهم پاکستان 1/2 و سهم هند 2/3 میلیارد فوت مکعب خواهد بود. 

وقار افزود، کمیته هماهنگی اقتصادی دولت پاکستان همچنین پیشنهاد وزارت نفت این کشور برای احداث جداگانه خط لوله را تایید کرد. به این ترتیب ایران خط لوله را تا مرز پاکستان احداث می کند و پاکستان، نیز بخش خط لوله را تا مرز هند امتداد خواهد داد.

وقار تاکید کرد که مسیر خط لوله گاز از پاکستان به هند هنوز مشخص نشده است و قرار است کوتاه ترین و عملی ترین مسیر انتخاب شود.

مسیر خط لوله در پاکستان حدود750 تا 1050 کیلومتر پیش بینی می شود و هزینه اجرای آن نیز حدود 3 میلیارد دلار برآورد می شود.

کمیته هماهنگی اقتصادی دولت پاکستان همچنین کلیات روش قیمت‌گذاری گاز را تایید کرد و مقرر شد تا تاییدیه نهایی را هنگامی به طور رسمی اعلام کند که هند و ایران نیز این روش را تایید کنند.

معاون وزیر نفت پاکستان تاکید کرد، در صورت پیشرفت مناسب همکاری سه جانبه، عملیات احداث خط لوله از سال آینده آغاز شود و در مدت 4 سال به اتمام ‌رسد.

وی افزود: انتظار می‌رود که گاز از سال 2012 در خط لوله جریان یابد.

کد خبر 19393

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز