گروه اقتصادی: معاون بانک جهانی گفت: پروژه خط لوله صلح پروژه‌ای برد-برد است و ما آماده‌ایم این پروژه را تأمین مالی کنیم.

به گزارش خبرگزاری پی.تی.آی هند، «پرافول پاتل» با ابراز علاقه به تأمین مالی این پروژه به خبرنگاران گفت: پاکستان هنوز به طور رسمی یا غیررسمی در این باره در خواستی از ما نداشته است، ولی در صورت ارائه چنین درخواستی آمادگی داریم این پروژه را که به 7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد، تأمین مالی کنیم.

وی افزود: خط لوله صلح برای هر دو طرف هندی و پاکستانی برد به همراه دارد و برای برآوردن نیازهای انرژی دو کشور خوب و البته شدنی است.

پاتل گفت: بانک جهانی از پروژه انتقال گاز ترکمنستان به پاکستان از طریق مرزهای افغانستان نیز حمایت خواهد کرد.

حق سهم پاکستان

معاون بانک جهانی با بیان این که در صورت درخواست تأمین مالی پروژه خط لوله گاز ایران، بانک جهانی آن را با جدیت بررسی خواهد کرد، تاکید کرد: در صورت عملی شدن این پروژه، پاکستان همچنین سالانه تعرفه ترانزیت از هند دریافت می‌کند که می‌تواند نقشی اساسی در اقتصاد این کشور ایفا کند.

کاهش اختلاف‌نظرهای هند و پاکستان

مقامات پاکستانی اعلام کردند دهلی‌نو و اسلام‌آباد، اختلافات خود را در مورد تعرفه ترانزیت گاز ایران از پاکستان به هند از طریق خط لوله، کاهش داده‌اند و احتمالا در خردادماه قرارداد سه‌جانبه خط لوله امضا می‌شود.

اختلاف در قیمت‌های پیشنهادی هند و پاکستان برای عبور خط لوله گاز ایران به طول 1035 کیلومتر از داخل خاک پاکستان و مبلغ قابل پرداخت به پاکستان برای موافقت با عبور این خط لوله از خاک خود، می‌رفت که مانع از اجرای این طرح بیش از 7 میلیارد دلاری شود.

یک مقام بلندپایه وزارت نفت و گاز طبیعی هند در این زمینه به خبرگزاری پی.تی.آی هند گفت: ما به پیشرفت چشمگیری در مورد کاهش اختلافات دست یافته‌ایم و امضای یک پیمان سه‌جانبه تا پایان ماه ژوئن سال جاری، اکنون محتمل به نظر می‌رسد.

پاکستان، تعرفه گمرکی مورد درخواست خود را برای حمل گاز از طریق خاک این کشور از 57/1 دلار در ازای هر یک میلیون واحد گرمایی BTU به 7/0 دلار کاهش داده، اما هند آماده پرداخت حداکثر 55/0 دلار برای این منظور است.

اسلام آباد همچنین خواستار دریافت 493/0 دلار به عنوان هزینه عبور هر یک میلیون واحد انگلیسی حرارت گاز از طریق خاک این کشور شده، اما هند خواهان کاهش این مبلغ به 2/0 دلار است.

این مقام وزارت نفت و گاز طبیعی هند، گفت: ما مطمئن هستیم که قادر به کاهش این مبلغ خواهیم شد.

کد خبر 21080

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز