سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: شری اس.ساندرشان نماینده هند در مذاکرات خط لوله صلح از پاسخ صریح در مورد پذیرش روش تعیین قیمت گاز صادراتی براساس توافق دور چهارم مذاکرات تهران خودداری کرد.

معاون وزیر نفت هند که در دور پنجم مذاکرات در تهران شرکت کرده است در برابر سئوال مکرر خبرنگاران در مورد نظر دولت هند در مورد فرمول مورد توافق نمایندگان سه کشور در دور قبلی مذاکرات در تهران از پاسخ صریح خودداری و اعلام کرد که قیمت گاز صادراتی از نظر دولت هند، قیمت گاز در مرز پاکستان بعلاوه هزینه مورد توافق با دولت پاکستان در مرز هند است.

 وی در پاسخ سئوال دیگری در مورد نظر هند پیرامون روش قیمت‌گذاری اعلام کرد، مذاکرات جاری برای تعیین این مسئله است و در صورت اعلام این موضوع مذاکرات دیگر لازم نیست.

وی ابراز امیدواری کرد: در پایان این دور از مذاکرات این مسئله مشخص شود. وی در عین حال هرگونه تاثیر توافق‌های دولت هند با آمریکا در زمینه همکاری‌های هسته‌ای را رد کرد.
احمد وقار مشاور انرژی نخست وزیر پاکستان نیز در پنجمین نشست کمیته کاری خط لوله صلح در تهران با اشاره به اینکه دولت پاکستان روش قیمت گذاری را که در مذاکرات دور چهارم در تهران در مورد آن توافق شد تایید کرده است،در پاسخ به این سئوال که با طرف هندی در مورد هزینه ترانزیت گاز توافقی حاصل شده است، نیز گفت: با هند در خصوص هزینه حمل و انتقال مذاکرات انجام شده و پیشرفت‌هایی حاصل شده است.


چهارمین نشست کمیته کاری خط لوله صلح در روزهای چهارم و پنجم بهمن ماه   ۱۳۸۵ در تهران انجام شد و سه کشور در خصوص فرمول قیمت گاز به‌توافق رسیدند و مقرر شد که ظرف مدت یک ماه سه کشور در مورد روش قیمت‌گذاری نظر رسمی‌خود را اعلام کنند ولی هند هنوز در این زمینه موضع رسمی‌خود را اعلام نکرده است.


در حاشیه مذاکرات سه کشور هند و پاکستان حجت‌الله غنیمی‌فرد نماینده ویژه وزیر نفت، با اشاره به اینکه در جلسات گذشته نکات کارشناسی درباره بندهای قرارداد مرور شد، ابراز امیدواری کرد: با حضور مقام‌های عالی دو کشور هند و پاکستان در روزهای هفته جاری زمینه کامل شدن قرارداد براساس توافق پنجم بهمن ماه  ۱۳۸۵ به طور کامل فراهم شود تا در نهم تیر‌ماه   ۱۳۸۶متن نهایی قرارداد به توافق نهایی سه طرف برسد.

کد خبر 23262

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز